Czarny Piątek ma sporo przeciwników

Czarny Piątek ma sporo przeciwników
Nad Sekwaną powstało nawet stowarzyszenie 200 firm o nazwie "Make Friday Great Again." fot. pixabay.com

W uznawany w USA za święto konsumpcji Czarny Piątek (Black Friday) jak co roku miliony Amerykanów udadzą się do sklepów. Niektóre firmy nie prowadzą jednak w ten dzień sprzedaży i apelują do klientów o rozsądne zakupy.

Szacuje się, że od czwartkowego Święta Dziękczynienia po "cybernetyczny poniedziałek" ok. 165 mln Amerykanów odda się zakupowemu szaleństwu. Wiele sklepów - w tym popularne sieci Best Buy, Target i Macy's - otwiera drzwi w czwartek dopiero po południu, ale oferując już od tego dnia okolicznościowe promocje.

Kanada


Nie wszyscy zamierzają jednak w Black Friday konkurować o klienta obniżkami cen. Firma kosmetyczna Deceim wzywa do "chwili pustki" w tegoroczny Czarny Piątek. 29 listopada nieczynne będą jej sklepy, zamknięta będzie również strona internetowa.

- Hiperkonsumpcja stanowi jedno z największych zagrożeń dla naszej planety - ostrzegła Deceim w oświadczeniu. - Ograniczone czasowo kampanie sprzedażowe prowadzą często do pochopnych decyzji zakupowych powodowanymi strachem przed wyprzedażą. Nie postrzegamy już Black Friday jako wydarzenia przyjaznego dla środowiska czy planety - dodała kanadyjska firma.

Podobnie od pięciu lat postępuje sprzedająca m.in. odzież firma REI. W Czarny Piątek zamyka swoje sklepy i zachęca pracowników do spędzenia dnia na świeżym powietrzu. W tym roku skupia się na przesłaniu ekologicznym.

Francja


Antykonsumpcyjny trend popularny jest również we Francji. Młodzi Francuzi mobilizują się w internecie pod hashtagiem #BlockFriday, by protestować w centrach handlowych. Politycy debatują na wprowadzeniem prawa, które blokowałoby wprowadzenie zniżek w Czarny Piątek.

- Nie możemy równocześnie zmniejszyć emisji gazów cieplarnianych i wzywać do konsumpcyjnego szału - stwierdziła w czwartek francuska minister ds. transformacji ekologicznej i solidarnościowej Elizabeth Borne. Jej zdaniem przede wszystkim musimy konsumować lepiej.

Nad Sekwaną powstało nawet stowarzyszenie 200 firm o nazwie "Make Friday Great Again", odwołujące się do hasła amerykańskiego prezydenta Donalda Trumpa "Make America Great Again". Jego członkowie zgodzili się nie wprowadzać żadnych zniżek w Czarny Piątek i zamiast tego przeznaczyć 10 proc. swoich dochodów na organizacje non profit.

Wpisuje się to w trend "zajmowania przez firmy stanowisk w sprawach społecznych oraz środowiskowych" - odnotował portal HuffPost. Firmy mają nam tłumaczyć, że "mamy zwolnić, pomyśleć dokładnie o naszej konsumpcji i rozważyć czy naprawdę potrzebujemy tego, co kupujemy".

Wracamy do USA


Zmianę biznesowego modelu, by "ludzie nie kupowali pod wpływem impulsu" za "dobry pomysł" uznaje profesor Halina Szejnweld Brown z Clark University w Massachusetts. - Nie oznacza on zasadniczej zmiany pojmowania sukcesu przez firmy - zastrzega jednak. To wciąż zwiększenie sprzedaży i sukces finansowy.

Obrazuje to przykład jednej z firm odzieżowych, która w 2011 roku zamieściła w Black Friday w dzienniku "New York Times" zdjęcie kurtki z podpisem "NIE KUPUJ TEJ KURTKI". - Najwyższy czas, byśmy jako firma odpowiedzieli na sprawę konsumpcjonizmu i zrobili to bezpośrednio" - ogłoszono. Po tej reklamie i deklaracji sprzedaż firmy w Czarny Piątek wzrosła o 30 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Oferty niskich cen produktów podczas Black Friday w Stanach Zjednoczonych powodują, że często w centrach handlowych i na parkingach przed nimi dochodzi do przepychanek, bójek i kłótni. Klienci zajmują miejsca w kolejce, by jak najszybciej wejść do otwierającego się sklepu, przeciskając się następnie wśród tłumu i nierzadko przeskakując przez półki.

Antykonsumpcyjne strategie firm, patrząc cynicznie, mogą być uznane za czysto marketingową sztuczkę - zastrzega Szejnwald Brown. - Patrząc bardziej wspaniałomyślnie, (firmy) chcą służyć swoim klientom i rozumieją, że oni prawdopodobnie nie są ludźmi tłoczącymi się mroźnym świtem Czarnego Piątku przed Targetem czy Walmartem w poszukiwaniu okazji - dodaje.

 

×
  • Stany Zjednoczone

    Przelicz walutę
  • dolar (USD)

  • 3,888 złoty (PLN)

    0,849 EUR, 1 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czarny Piątek ma sporo przeciwników

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.248.200
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!