PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dlaczego Andrzej Duda musiał polecieć do Wietnamu?

Olaf Osica • 28-11-2017 11:30
Dlaczego Andrzej Duda musiał polecieć do Wietnamu?

Polscy przedsiębiorcy zainteresowani rynkiem wietnamskim powinny pamiętać, że rząd Wietnamu, podobnie jak władze Chin, wdraża „gospodarkę rynkową o orientacji socjalistycznej”.

Fot. Grzegorz Jakubowski/KPRP

Wietnam nie jest rynkiem dla niedoświadczonych eksporterów lub firm, które nie mają w strukturach doświadczonego działu eksportu. Firmy polskie przygotowujące się do wejścia na rynek wietnamski muszą przygotować strategię, być wytrwałe i konsekwentne. Wielu sztuka ta się już udała. Dokonanie udanej sprzedaży na tym rynku może potrwać od jednego do dwóch lat. Inwestycje wymagają jeszcze dłuższego horyzontu. Kluczowe jest budowanie relacji personalnych, pojawianie się na miejscu i uczenie się 90-milionowego rynku, który jest rynkiem wschodzącym, borykającym się na dodatek z problemami typowymi dla wielu państw postkomunistycznych.

  • Wietnam to 90-milionowy rynek, młodej i dynamicznej klasy średniej.
  • Uzależniona od importu inwestycji i eksportu towarów gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami.
  • Polskie firmy muszą szukać nisz i przewag na bardzo konkurencyjnym rynku.
Wietnam jest szóstą pod względem wielkości gospodarką w Azji Południowo-Wschodniej. Od otwarcia na świat w 1986 roku, kiedy wprowadzono pakiet reform pod nazwą „Doi Moi” (Odnowa) umożliwiający prywatną własność środków produkcji, gospodarka Wietnamu rozwija się w imponującym tempie. Wyrazem tego jest m.in. malejący udział rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa w PKB kraju. Od lat 90. XX wieku jego udział skurczył się z około 50 proc. do 18 proc. w 2016 r. Sektor rolniczy pozostaje jednak największym pracodawcą, zatrudniając prawie połowę siły roboczej. Rolnictwo jest więc zapleczem rąk do pracy przemysłowej i usługowej w miastach.

Od 2014 r. wzrost gospodarczy wyniósł średnio 6 proc. w skali roku w ujęciu realnym. Bank Światowy szacuje, że to wysokie tempo utrzyma się do roku 2019 r. W 2017 r. Bank Światowy prognozuje realny wzrost produktu krajowego brutto na poziomie 6,3 proc. Oprócz szybkiego wzrostu eksportu głównym czynnikiem wzrostu jest wysoki napływ inwestycji zagranicznych. W 2015 r. produkt krajowy brutto na jednego mieszkańca osiągnął wysokość ok. 2100 dol., a Wietnam zyskał status kraju rozwijającego się o średnim dochodzie.

Dobre prognozy gospodarcze, tania siła robocza i stabilność polityczna przyciągają zagranicznych inwestorów. Warunki handlu z Wietnamem są dobre ze względu na niskie taryfy i dość liberalny rynek usług. Wietnam jest członkiem ASEAN (Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej) od 1997 r. i stopniowo jest włączany do Wspólnoty Gospodarczej ASEAN. W 2007 r. Wietnam przystąpił do Światowej Organizacji Handlu (WTO).

Dodatkowe dwustronne umowy o wolnym handlu (FTA) obowiązują między Wietnamem a Stanami Zjednoczonymi od 2000 r., a od 2009 r. z Japonią. Umowa o wolnym handlu z UE ma wejść w życie w pierwszym kwartale 2018 r.

Kolejne porozumienia o wolnym handlu przyspieszają integrację gospodarki Wietnamu z gospodarką światową, ale zarazem uwypuklają słabości strukturalne, takie jak uzależnienie od importu i inwestycji zagranicznych przeznaczonych dla rozwoju produkcji na eksport; wąskie gardła w logistyce i transporcie, degradacja środowiska naturalnego i biurokratyzacja gospodarki. Gospodarka i przemysł Wietnamu stoją więc przed koniecznością wejścia w drugą falę modernizacji. Proste przewagi konkurencyjne oparte na taniej i pracowitej sile roboczej wyczerpują się. W energetyce, chemii, infrastrukturze czy ochronie środowiska rząd szuka inwestorów i partnerów, którzy przyśpieszyliby rozwój technologiczny państwa.

O czym trzeba pamiętać

Polscy przedsiębiorcy zainteresowani rynkiem wietnamskim powinni pamiętać, że rząd Wietnamu, podobnie jak władze Chin, wdraża „gospodarkę rynkową o orientacji socjalistycznej”. Przejawia się to silną interwencją w niektórych sektorach gospodarki, preferencjami dla państwowych grup przedsiębiorstw czy też utrzymywaniem zasady, że ziemia jest własnością publiczną, a państwo przyznaje jedynie prawa do użytkowania gruntów osobom i firmom. Indeks Wolności Gospodarczej Fundacji Heritage z 2017 r. klasyfikuje gospodarkę Wietnamu jako zależną od rządu (147. miejsce na 178 krajów).

Życie firm utrudnia także zmieniający się często reżim regulacyjny oraz prawo handlowe, co w połączeniu z pokrywaniem się kompetencji różnych ministerstw powoduje brak przejrzystości, jednolitości i spójności w polityce rządu i decyzjach dotyczących projektów komercyjnych. Założenia czasowe projektów często przekraczają wstępne prognozy, zwłaszcza gdy są finansowane przez międzynarodowych donatorów w ramach oficjalnej pomocy rozwojowej.

Konsekwencją słabości instytucji publicznych i nadregulacji jest też biurokracja i korupcja. Choć prawo antykorupcyjne Wietnamu należy do jednego z najlepszych w Azji, wdrażanie i przestrzeganie przepisów pozostawia wiele do życzenia. Korupcja i biurokracja w rządzie stanowią ogromne wyzwanie dla spójności polityki rządu i jej wydajności oraz dla zagranicznych firm działających w Wietnamie. Wietnam zajął 113. miejsce (na 176) w Indeksie Percepcji Korupcji w 2016 r. Transparency International. Dla porównania regionalni sąsiedzi Filipiny i Tajwan zajęli aequo miejsce 101., Indonezja 90., Chiny 79. i Malezja 55.

Wyzwaniem jest również ochrona własności intelektualnej. Poziom piractwa dla oprogramowania oszacowano na 78 proc. w 2015 r., co oznacza niewielką poprawę z 92 proc. dziesięć lat wcześniej.

Inwestorzy i przedsiębiorcy borykają się także ze słabo rozwiniętą infrastrukturą, wysokimi kosztami rozruchu biznesu, niezrozumiałymi przepisami dotyczącymi zakupu gruntów, importu towarów (zwłaszcza żywności), a także brakiem wykwalifikowanego personelu. Raport „Doing Business 2017” Banku Światowego uplasował Wietnam na 68. miejscu (na 190 państw) w ogólnej kategorii atrakcyjności państwa. W kategorii zakładania biznesu jest to już jednak 123. miejsce. Wietnam pracuje nad ułatwieniami dla transgranicznej wymiany handlowej i wprowadził lub usprawnił elektroniczne składanie i przetwarzanie dokumentów importowych, ale odprawa celna wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Atrakcyjne sektory

Mimo szeregu zapóźnieni rozwojowych rynek Wietnamu jest wysoce konkurencyjny. Sprzedaż i handel, a także sektor budownictwa mieszkaniowego napędza pierwsze pokolenie młodej klasy średniej, której rodzice emigrowali ze wsi do centrów miejskich, głównie Hanoi i Ho Chi Min City. Oczekiwania młodych Wietnamczyków w odniesieniu do jakości produktów nie różnią się znacząco od ich rówieśników w Chinach czy Japonii. Ograniczeniem może być jedynie cena lub dostępność odpowiedniej jakości produktów. Dotyczy to zwłaszcza sektora rolno-spożywczego, który zmaga się zarówno z zacofaniem technologicznym, jak i problemami środowiskowymi.

O tym, że sukces jest możliwy, przekonują polskie firmy obecne na rynku wietnamskim. Największe z nich to Hydro Vacuum – producent pomp i systemów pompowych; Instanta - producent kawy, ma fabrykę w Hai Phong; Ziaja i Eveline - producenci kosmetyków; Polfa, Polpharma, Adamed, Bioton, Zdrovit – producenci leków; Tarczyński, Sokołów, Drobex, Animex – producenci z sektora spożywczego; Paula Fish i Suempol – produkty rolno-spożywcze (głównie ryby i owoce morza), oraz Royal Apple, Bastion – jabłka i soki; Bakoma, Mlekovita i Łowicz – produkty mleczarskie i Carboautomatyka (Tychy) i Kopex/Famur – producenci maszyn górniczych.

Znalezienie swojej niszy lub przewagi konkurencyjnej nie jest jednak łatwe, ze względu na ogromną konkurencję, a także silną obecność Chin, Japonii, Korei czy Tajwanu, dla których rynek Wietnamu jest bliski nie tylko geograficznie, ale i kulturowo. Barierą jest także nacisk administracji na przekazywanie technologii odbiorcom wietnamskim i finansowanie dużych projektów w oparciu albo o środki donorów zagranicznych lub oczekiwanie na wchodzenia w partnerstwa publiczno-prywatne.

Biorąc pod uwagę trendy społeczno-gospodarcze w Wietnamie, z pewnością jest to rynek atrakcyjny dla producentów zdrowej żywności, mebli klasy premium, sprzętu i urządzeń medycznych, a także rozwiązań z zakresu ochrony środowiska. Jedną z najbardziej widocznych konsekwencji szybkiego wzrostu gospodarczego jest bowiem dewastacja przyrody, wód i rzek, a także niewydajny system zarządzania odpadami.

Większość firm wchodzących na rynek wietnamski będzie także musiało rozważyć osobne strategie marketingowe. Jedną skierowaną do północnej części kraju, w której koncentrują się ministerstwa i agencje rządowe, a drugą do południowej, która jest centrum kulturalno-biznesowym. Te dwa rynki różnią się również pod względem zachowań i preferencji konsumentów. Południe, a zwłaszcza była stolica Wietnamu Południowego, Sajgon, obecnie Ho Chi Min City (HCMC) jest bardziej liberalne, otwarte, bogate i ceni sobie nowinki sprzedażowe. Północ, stolica Hanoi, jest bardziej konserwatywna, oszczędna i zbiurokratyzowana.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.