PARTNERZY PORTALU

Dotacje i infrastruktura. Korea Południowa rozkręca sektor aut elektrycznych

Dotacje i infrastruktura. Korea Południowa rozkręca sektor aut elektrycznych
Rozwój aut elektrycznych stanowi zagrożenie dla sektora motoryzacyjnego Korei Fot. Shutterstock

Korea Południowa nie była dotąd dużym rynkiem ani dla aut elektrycznych, ani hybrydowych, także tych z możliwością zewnętrznego ładowania. Jeszcze w 2014 r. po koreańskich drogach jeździło zaledwie tysiąc e-aut. Dzisiaj jest ich 32 tys. Jednakże od 2017 roku kilka czynników przyspieszyło wzrost tego segmentu przemysłu samochodowego.

  • Rozwój sektora wynika z polityki państwa. W 2016 r. dotacje dla klientów kupujących elektryczne samochody wynosiły średnio (w przeliczeniu) 42 tys. zł.
  • Koreańczycy preferują marki miejscowe zamiast zagranicznych.
  • Koreański przemysł inwestuje za to także poza krajem. W 2017 r. firma LG Chem uruchomiła wartą 1,3 mld zł fabrykę baterii litowych w Biskupicach Podgórnych. Do 2020 roku chciałaby co najmniej podwoić inwestycje w Polsce.

Dopiero w 2014 r. udało się przekroczyć pierwszy tysiąc sprzedanych pojazdów elektrycznych (dokładnie 1075 sztuk), lecz już w 2016 r. sprzedano ich 5914 sztuk (na 1,54 mln sprzedawanych aut osobowych). Dzisiaj w całej Korei Południowej znajduje się w sumie około 32 tys. osobowych samochodów elektrycznych.

Czym jeżdżą Koreańczycy?

W 2017 roku miażdżącą większość sprzedaży stanowił model Hyundai IONIQ Electric. Na SM3 Z.E. produkowanego przez konsorcjum Renault i Samsung Motors zdecydowało się około 2 tys. osób, a na Soul EV (Kia) 1500 osób. Wszystkie te samochody są produkowane w Korei Południowej.

Inne główne dostępne pojazdy elektryczne to Leaf (Nissan) oraz i3 (BMW). Jednakże są one sprzedawane wciąż w małych ilościach (poniżej dwustu sztuk w ujęciu rocznym).

W ubiegłym roku na rynku południowokoreańskim pojawił się producent aut elektrycznych Tesla (z modelem S90D), który już zamontował w całym kraju około 150 stacji ładujących.

Konsumenci na razie preferują marki południowokoreańskie zamiast zagranicznych. Wynika to nie tylko z wysokich cen pojazdów importowanych, ale też z przyczyn wewnętrznych. Na przykład w ubiegłym roku doszło do samozapłonu kilku aut marki BMW. Dlatego też niemiecki koncern został zmuszony do wycofania około 100 tys. swoich pojazdów z rynku południowokoreańskiego. W konsekwencji, konsumenci są teraz bardziej ostrożni wobec tej niemieckiej marki.

Dotacje jako zachęta

Wydaje się, że przyczyny szybkiego wzrostu sprzedaży tkwią przede wszystkim w zachętach wprowadzonych przez władze i rosnącej sieci punktów ładowania. W 2016 roku rząd południowokoreański ogłosił, że ekologiczne pojazdy powinny stanowić 30 procent sprzedaży samochodów w ciągu najbliższych trzech lat. Jest to wciąż ambitny cel, biorąc pod uwagę, że obecny udział w rynku wynosi mniej niż 10 procent.

Cel jest jednak wspierany hojnymi dotacjami i programem poprawy infrastruktury kraju poprzez budowanie dziesiątek tysięcy punktów ładowania w całym kraju. Południowokoreański rząd współfinansował także zakupy aut elektrycznych. Na przykład w 2016 roku dotacje dla klientów indywidualnych wynosiły średnio 42 tys. zł.

W 2017 roku wsparcie finansowe państwa spadło, jednak mimo to znajduje się wciąż na wysokim poziomie (dotację wynoszą około 35-45 tys. zł). Dotacje są uzależnione m.in. od pojemności baterii pojazdu. Władze miejskie wspierają dodatkowo nabywców tych pojazdów, nie bacząc na ich markę i rodzaj.

Ponadto nabywcy po zakupie pojazdu elektrycznego będą mogli jeszcze korzystać z dodatkowych ulg podatkowych. Na przykład koszt zakupu chociażby Hyundaia Ioniq wynosił w przeliczeniu 65 tys. zł po uwzględnieniu ww. dotacji.

Transport publiczny: ByD kontra Hyundai

Dotacje mają dotyczyć nie tylko pojazdów osobowych, lecz także środków transportu publicznego, jak np. autobusów miejskich.

Warto dodać, że ten ostatni segment jest zdominowany przez największego chińskiego producenta pojazdów elektrycznych, firmę Byd Co. Dla południowokoreańskich miast produkuje on model K9, a w najbliższym czasie pojawi się model C6. Nie jest to przypadek. Ponad 90 proc. autobusów elektrycznych na świecie jeździ właśnie w Chinach.
×
  • Korea Południowa

    Przelicz walutę
  • won (KRW)

  • 0,324 złoty (PLN)

    0,073 EUR, 0,086 USD

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Dotacje i infrastruktura. Korea Południowa rozkręca sektor aut elektrycznych

  • Tomasz 2018-12-11 23:37:49
    Mamy elektryki na miarę przyszłości- od dawna. Już niedługo- Premiera! www.elektryczne-pojazdy.pl
  • S3XY 2018-12-06 08:19:16
    Stacje benzynowe to takie lokalne Kasy Urzędu Skarbowego.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.237.183.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!