PARTNERZY PORTALU

Drugie życie odpadów spożywczych

Drugie życie odpadów spożywczych
Wykorzystywanie odpadów spożywczych to wciąż raczej poletko do eksperymentów. Fot. Pixabay

Japońskie firmy poszukują metody na ograniczenie marnowania żywności. Jest to nie tylko sposób na wykorzystanie skazanych na wyrzucenie resztek, ale również ukłon w stronę konsumentów zainteresowanych nowinkami z branży technologii żywienia. Piwo z suchego chleba, czy przekąski ze skórek warzyw i owoców, mogłyby zaspokoić gusta i sumienia konsumentów nie tylko w Azji, ale także i w Polsce.

Odpady pochodzące z przemysłu spożywczego wymagają odpowiedniej utylizacji oraz są łatwiejsze do usystematyzowanego zarządzania. Pojedyncze gospodarstwa domowe zależne są od stopnia gospodarności i dobrej woli domowników. Z kolei świat biznesu w zagospodarowaniu resztkami jedzenia dostrzegł szansę na osiągnięcie zysków. Pokazują to przykłady azjatyckich firm. 

Interesującą działalność rozpoczął start-up Crust, mający swoją siedzibę w Singapurze. Firma ta nawiązała współpracę z lokalnymi browarami z prefektury Tokio i Nagano. Dzięki wykorzystaniu suchego chleba oraz ryżu, które inaczej wylądowałyby w koszu, firma ta warzy z nich piwo w stylu pilsner. Powstałe w ten sposób produkty są dostępne w sklepach internetowych pod marką firmy Crust lub lokalnych browarów. Na etykietach piw umieszczone są nazwy „Skórkowy Lager czy „Chlebowy Ale”, co przykuwa uwagę konsumentów.

Japoński oddział firmy Crust jest pierwszą zagraniczną filią singapurskiego start-upu. Firma ta planuje już dalszą ekspansję w Azji, dzięki której możliwe będzie osiągnięcie nie tylko finansowego sukcesu, ale także sprostanie celowi, jakim jest zmniejszenie marnowania żywności. Crust skupia się nie tylko na piwie - w przygotowaniu są również napoje bezalkoholowe wykorzystujące łuski kakaowca czy obierki z warzyw.

Czytaj także: Singapur otwiera zakład produkcji owoców morza z próbówki

Warta uwagi jest także inicjatywa japońskiego sklepu internetowego Oisix. Tego lata rozpoczął on sprzedaż przekąsek własnej produkcji, których bazowymi składnikami są resztki z rzodkwi czy bakłażana. Oisix współpracuje z producentami mrożonek - zbiera odpady z ich zakładów, a te następnie smażone są w niskiej temperaturze z dodatkiem oleju kokosowego. Zainteresowanie tego typu przekąskami było tak duże, że zdecydowano się na poszerzenie oferty. W październiku wypuszczono na rynek nowe produkty wykorzystujące odpady i tym razem były to dżemy ze skórek z bananów, suszonych śliwek i odrzuconych owoców.

W 2011 r. agencja ONZ do spraw Wyżywienia i Rolnictwa podała szacunkowe dane, zgodnie z którymi około jednej trzeciej żywności produkowanej na świecie jest tracona lub marnowana. By uczynić dane bardziej czytelnymi opracowano dwa wskaźniki: Food Loss Index oraz przygotowywany przez Program Środowiskowy ONZ (UNEP) Food Waste Index. Według raportu UNEP w 2019 r. zmarnowano około 930 milionów ton żywności, z czego znaczna część pochodziła z gospodarstw domowych.

Wykorzystywanie odpadów spożywczych to wciąż raczej poletko do eksperymentów. Przykłady azjatyckich firm pokazują, że kryje się w nim duży potencjał komercyjny. Można spodziewać się, że widoczny już w Polsce i na świecie trend "less waste" z czasem nabierze rozpędu. Wykorzystanie resztek organicznych może stanowić doskonały sposób na zaspokojenie potrzeb konsumentów, przy odpowiedzialnym społecznie wykorzystaniu dostępnych nam zasobów.

Więcej komentarzy na temat Azji na stronie Instytutu Boyma


 

×
  • Japonia

    Przelicz walutę
  • jen (JPY)

  • 3,506 złoty (PLN)

    0,774 EUR, 0,877 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Drugie życie odpadów spożywczych

  • Olo 2021-12-23 14:30:58
    Z wzrostu popularności jedzenia popsutej żywności już cieszą się producenci stoperanu i innych medykamentów na biegunki ;)))

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.117.125
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!