PARTNERZY PORTALU

E-commerce ma pomóc Kazachstanowi uniknąć pandemicznego kryzysu

E-commerce ma pomóc Kazachstanowi uniknąć pandemicznego kryzysu
Jednym z rozwiązań dających szansę na choć częściowe zniwelowanie strat ponoszonych przez kazachskie firmy jest rozwój handlu elektronicznego fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Instytut Boyma
  • Dodano: 07-09-2021 20:00

Kazachstan, najsilniejsza gospodarczo republika Azji Centralnej, zaczyna coraz mocniej odczuwać skutki ograniczeń biznesowych w efekcie kolejnych fal pandemii. Kraj stanął przed widmem kolejnego lockdownu w związku z gwałtownie rosnąca liczbą zachorowań i zahamowaniem postępów w szczepieniach. Obostrzenia mogą zniweczyć plany gospodarcze na rok 2021, a także mocno wyhamować dynamikę rozwoju ekonomicznego.

  • Jednym z rozwiązań dających szansę na choć częściowe zniwelowanie strat ponoszonych przez firmy ze względu na lockdowny i obostrzenia jest rozwój sektora e-commerce (głównie B2B).
  • Kazachski rząd rozpoczął opracowanie zaawansowanej architektury cyfrowej, która stanowiłaby nowoczesną platformę dla handlu internetowego. Dodatkowym celem jest stworzenie 300 tys. nowych miejsc pracy w e-biznesie.
  • Głównymi kierunkami eksportu kazachskich dóbr za pośrednictwem e-commerce są Rosja, Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Brazylia, Australia, Kanada, Singapur i Republika Południowej Afryki.
W porównaniu do pozostałych republik Kazachstan jest zaawansowany technologicznie pod względem cyfryzacji procesów biznesowych i dostępu do szybkiego internetu. Już w 2004 r. otwarta została pierwsza cyfrowa platforma B2B Electronic Trade Ground (ETG), z której korzysta 59 tys. firm (2020).

Łączna wartość obrotów e-commerce szacowana jest na 2,5 mld USD (2020), a średnioroczny wzrost rynku w najbliższych latach na 25 proc. Na kazachskim rynku rządzą globalni giganci e-handlu: AliExpress, Amazon i eBay.

Rozwój mimo barier

Jeszcze na początku 2020 r. wydawało się, że e-commerce w Kazachstanie będzie raczej przeżywał zapaść niż dynamiczny rozwój, bowiem zaledwie 12 proc. użytkowników internetu korzystało z tej formy zakupów, a od 1 stycznia 2020 r. władze wprowadziły restrykcje dotyczące wartości nabywanych za granicą dóbr z 500 euro do 200 euro.

Poważną przeszkodą w popularyzacji elektronicznych zakupów zarówno wśród firm, jak i prywatnych nabywców były problemy z płatnościami – głównie niski poziom zabezpieczeń transakcji płatniczych i częste nierealizowanie transakcji z przyczyn technicznych.

W lipcu 2020 r. minister handlu i integracji Bakhyt Sultanow zwrócił uwagę na szybki rozwój detalicznego handlu elektronicznego, którego udział wyniósł 9,7 proc. całości sprzedaży detalicznej (2,5 mld USD, w 2019 r. było to 422,9 mln USD), co dawało nadzieję na osiągnięcie planowanych obrotów na poziomie 5,25 mld USD w roku 2025 (obecnie plany te skorygowano do 4,59 mld USD). Wciąż jednak do rozwiązania pozostają takie bariery, jak rosnąca szara strefa, wysokie koszty transakcji bezgotówkowych czy nieterminowe dostawy produktów, uderzające głównie w rozwój rynku B2B.

Państwo rusza na pomoc

Aby wzmocnić rozwój e-commerce, ministerstwo rozpoczęło opracowanie zaawansowanej architektury cyfrowej, która stanowiłaby nowoczesną platformę dla handlu internetowego, a także zapewniła system wsparcia technicznego dla kazachskich firm, które chcą włączyć się do tego projektu.

Dodatkowym celem jest stworzenie 300 tys. nowych miejsc pracy w e-biznesie do 2025 r., czemu ma służyć system szkoleń skierowanych do młodych przedsiębiorców, organizowanych i rozwijanych wspólnie przez ministerstwo handlu i integracji, ministerstwo pracy i ochrony społecznej, Narodową Izbę Przedsiębiorców Atameken oraz największe firmy (m.in. Alibaba, Amazon, Yandex, Ozon, Shopify). Od 2021 r. wprowadzono też nowe przepisy prawne, ułatwiające prowadzenie handlu przez internet.

Wszystkie te działania spowodowały 20-procentowy wzrost liczby uczestników rynku elektronicznego, do 3,8 mln (w 2019 było to 3,2 mln), przy czym, co istotne, w 2020 r. sto kazachskich firm uzyskało status Złotego Dostawcy na największym portalu Alibaba. Obecnie na tej platformie dostępnych jest ponad 4000 dóbr rodzimej produkcji, a całkowita wartość eksportu jest szacowana na 50-100 mln USD do połowy przyszłego roku. W 2021 r. do grona potentatów na rynku kazachskim dołączyły amerykański Amazon i rosyjski Ozon, a ministerstwo pracuje nad zapewnieniem dostępu kazachskiemu rolnictwu do wyspecjalizowanej platformy Mundus Agri. 

Obecnie głównymi kierunkami eksportu kazachskich dóbr za pośrednictwem e-commerce są Rosja, Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Brazylia, Australia, Kanada, Singapur i Republika Południowej Afryki. Za pośrednictwem handlu elektronicznego eksportowane są nie tylko produkty detaliczne, ale również żurawie hydrauliczne do Kanady, komponenty do helikopterów i urządzenia pomiarowe dla lotnictwa do Francji, pogłębiarki do Niderlandów, pompy do Algierii czy elementy do wierceń geologicznych i instalacje hydrauliczne do Irlandii.

Ponadto rośnie udział w sprzedaży surowców (aluminium, ołów, miedź, siarka i fosfor), a także płynnego propanu i butanu, aminokwasów i kwasów nukleinowych, papierosów, chemii gospodarczej i samochodów.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Kazachstan

    Przelicz walutę
  • tenge (KZT)

  • 0,968 złoty (PLN)

    0,206 EUR, 0,210 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: E-commerce ma pomóc Kazachstanowi uniknąć pandemicznego kryzysu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.225.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!