PARTNERZY PORTALU

Ekspansja zagraniczna tylko ze wspomaganiem

Ekspansja zagraniczna tylko ze wspomaganiem
Polskie firmy coraz częściej ruszają na podbój obcych rynków. Eksport i zagraniczne inwestycje rosną... Fot. Unsplash

Globalizacja - wolny przepływ towarów i usług, świat, w którym rządzą prawa ekonomii i konkurencja. To obraz prawdziwy, ale niepełny... Bo niemal każdy kraj ma rządowe agendy i programy wsparcia ekspansji zagranicznej swoich firm. Nie stronią od tego nawet gospodarcze potęgi, a nawet są w tym szczególnie aktywne. Może właśnie dlatego są potęgami?

  • Polskie firmy coraz częściej decydują się na wyjście zagranicę. W ubiegłym roku zainwestowały tam 7 mld zł. 
  • W ekspansji zagranicznej mogą liczyć na finansowanie przez Fundusz Ekspansji Zagranicznej. 
  • Rozbudowane instytucje wsparcia internacjonalizacji firm obecne są we wszystkich liczących się gospodarczo krajach.
W ostatnich kilku latach w debatach o gospodarce coraz częściej pojawia się hasło internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. W największym uproszczeniu: chodzi o to, by nasze firmy więcej eksportowały i inwestowały za granicą. Po co i dlaczego?

Zobacz też: Fundusz Ekspansji Zagranicznej wypełnia lukę na rynku finansowym

Powodów jest wiele. Najważniejszym pozostaje rozwój. Firma, zdobywając nowe rynki – czy poprzez eksport, czy inwestycje zagraniczne – zwiększa sprzedaż, skalę działalności, a co za tym idzie - przychody i zyski, a także zatrudnienie.

Zobacz też: Fundusz Ekspansji Zagranicznej zawarł już 18 umów inwestycyjnych

Za granicą nabywa też nowe doświadczenia, zwiększa swą konkurencyjność (na nowych rynkach musi najczęściej działać w warunkach ostrzejszej konkurencji, do czego musi dostosować swój model biznesowy).

Dywersyfikacja geograficzna

Jest wreszcie, często niedoceniany czynnik, dywersyfikacji źródeł przychodów. Przekonali się o tym m.in. producenci sprzętu górniczego, którzy – wobec planów odchodzenia od węgla – muszą się liczyć, że ich podstawowy, lokalny rynek zniknie w perspektywie kilku dekad. Czas na przebranżowienie się, co już niektóre firmy planują, dadzą im przychody z rynków pozaeuropejskich, gdzie dekarbonizacja – jeśli w ogóle w określonych poszczególnych państwach bywają takie plany – nie jest tak intensywna, jak w Europie.

Dlaczego akurat teraz hasło internacjonalizacji stało się modne? To proste: polska gospodarka osiągnęła już taki szczebel rozwoju, że nasi przedsiębiorcy coraz śmielej lokują swą aktywność także za granicą.

U progu transformacji polski rynek był rynkiem niedoboru, dlatego rodzime przedsiębiorstwa zaspokajały przede wszystkim lokalny popyt, działając – co należy podkreślić – w warunkach ostrej konkurencji na skutek otwarcia polskiego rynku. Jednocześnie jeszcze przez kilkanaście lat po przełomie 1989 roku były zbyt słabe kapitałowo, by pozwolić sobie na ryzyko ekspansji - a jest ono zawsze większe niż w przypadku działalności w kraju. Potrzebny był czas na zbudowanie bazy kapitałowej.

Pomogło członkostwo w UE

Trzeba też oczywiście wspomnieć o podstawowym czynniku: wejściu Polski do Unii Europejskiej, co otworzyło przed polskimi firmami rynki Starego Kontynentu. I nasze przedsiębiorstwa znakomicie te możliwości wykorzystały – w ubiegłym roku nasz eksport sięgnął już 237,5 mld euro, a polskie inwestycje bezpośrednie za granicą wyniosły 7,1 mld zł - wobec 5,0 mld zł w poprzednim roku.

 

×
  • Polska

    Przelicz walutę
  • złoty (PLN)

  • 1 złoty (PLN)

    0,218 EUR, 0,259 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ekspansja zagraniczna tylko ze wspomaganiem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.76.226
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!