PARTNERZY PORTALU

Eksport i import w czasie i po pandemii: Brazylia, Gruzja, Izrael, Francja, Hongkong i USA

Eksport i import w czasie i po pandemii: Brazylia, Gruzja, Izrael, Francja, Hongkong i USA
Port w Hajfie w Izraelu Fot. StockStudio Aerials/Shutterstock.com

Jak prowadzić handel zagraniczny w czasie pandemii? Które zmiany obserwowane przez eksporterów i importerów będą trwałe, a które znikną po wynalezieniu szczepionki na koronawirusa lub skutecznego lekarstwa na wywoływaną przez niego chorobę? Odpowiedzi na te pytania padły podczas debaty będącej prologiem EEC Online pod patronatem WNP.PL i PolChambers - Stowarzyszenia Polskich Izb Handlowych za Granicą.

  • Trzy najważniejsze zmiany dotyczące handlu zagranicznego to powrót produkcji przemysłowej do krajów macierzystych, rozwój komunikacji online i konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dostaw.
  • Handlowcy powinni przemyśleć, co będą robili za 5 czy 10 lat. Czy będą zajmować się tylko wymianą towarów, czy znajdą inne pomysły na biznes - mówi Filip Ziołek, wiceprezes Polskiej Izby Handlowej w Hongkongu.
  • Tam, gdzie jeden płacze, drugi sprzedaje chusteczki - cytuje przysłowie Marcelo Lélis, prezes Brazylijsko-Polskiej Izby Handlowej w Goiania.
Biorący udział w debacie "Handel zagraniczny - praktyczne wsparcie dla polskich firm", która obyła się zdalnie 11 maja, są przekonani, że handel zagraniczny poważnie się zmieni, ale pandemia Covid-19 nie jest tego zasadniczą przyczyną, tylko katalizatorem zmian, które są widoczne na świecie od kilku lat. Trzy najważniejsze z nich to powrót produkcji przemysłowej do krajów macierzystych, rozwój technologii cyfrowych, w szczególności komunikacji online, oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dostaw.

- Spójrzmy na Japonię. Jednym z programów wspieranych teraz przez tamtejszy rząd jest przeniesienie produkcji z Chin do domu. To samo dzieje się w Korei Południowej, która przenosi produkcję do siebie, do Wietnamu i Tajlandii, nie chcąc zależeć od Chin - ocenia Filip Ziołek, wiceprezes Polskiej Izby Handlowej w Hongkongu. - Żeby zniwelować ryzyko logistyczne, modny kiedyś offshoring, wyprowadzanie produkcji z własnego kraju, tam, gdzie jest taniej, zastępuje się dziś onshoringiem, czyli produkcją u siebie.

Chodzi też o zmiany, które sprowokował rozwój technologii. 30 lat temu w handlu międzynarodowym obowiązywały znacznie większe marże. Ich spadek to skutek uzyskania przez klienta bezpośredniego dostępu do produktu za pośrednictwem takich platform jak AliExpress.

- Handlowcy powinni przemyśleć, co będą robili za 5 czy 10 lat. Czy będą zajmować się tylko wymianą towarów, czy znajdą inne pomysły na biznes, takie jak tworzenie platform social commerce - mówi Filip Ziołek. - Moja propozycja to licencjonowanie technologii. Bardzo wiele produktów, które ulepszono technologicznie w Azji, można by teraz produkować w Polsce. Oto przykład, którym się teraz zajmuję. Korea szuka producentów samochodów kempingowych na zasadzie licencji lub co-kreacji. Chodzi o połączenie koreańskiej myśli technologicznej z europejską, ale też o minimalizację ryzyka związanego z odległością.

- Handel przeniesie się do internetu. Zmiany bardzo przyśpieszyły. To się dzieje na naszych oczach - zauważa Ryszard Kulczyk, wiceprezes Polsko-Izraelskiej Izby Handlowej w Tel Awiwie, dodając, że struktura wymiany towarowej raczej się nie zmieni, a już na pewno nie w zakresie produktów spożywczych.

- Powodem zmian w handlu zagranicznym będzie także poszukiwanie bezpieczeństwa dostaw w bliskości kooperantów i ich partnerstwie. Jego zbudowanie jest konieczne, trzeba się poznać i sobie zaufać - ocenia Andrzej Wójcik, prezes Polskiej Izby Handlowo-Przemysłowej we Francji.

Nie zmieni się za to światowe przywództwo w handlu zagranicznym. Zdaniem Mariusza Tomaki, prezesa US-Poland Trade Council w Palo Alto, Ameryka nie odda go Chinom, ponieważ to nadal źródło jej bogactwa. Prezydent Donald Trump wyraźnie dał to do zrozumienia na długo przed pandemią, rewidując stosunki handlowe najpierw z Kanadą i Meksykiem, potem z Unią Europejską i Chinami. - Amerykanie straszą chińską dominacją, ale nikt nie bierze tego poważnie - mówi.
×
  • Stany Zjednoczone

    Przelicz walutę
  • dolar (USD)

  • 3,922 złoty (PLN)

    0,882 EUR, 1 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Eksport i import w czasie i po pandemii: Brazylia, Gruzja, Izrael, Francja, Hongkong i USA

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.132.33
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!