PARTNERZY PORTALU

Eksport, import, pandemia. Polska radzi sobie nieźle

Pandemia Covid-19 rzutuje na działalność polskich firm, które czerpią swą siłę ze sprzedaży zagranicznej. Na razie nie jest to jednak dla nich bardzo groźne. Dane wskazują na spadek poziomu polskiego eksportu, lecz na tle innych krajów nie wypadamy źle. Przedstawiciele firm, którzy na EEC Online dzieli się z nami opiniami, twierdzą, że nie planują zmian w strategiach. Najbardziej doskwiera im niepewność.

  • Silnik, który napędza polski wzrost gospodarczy ciągle pracuje - na zwolnionych obrotach, ale pracuje. Powiedziałbym, że nawet lepiej niż w przypadku innych krajów europejskich - mówi Janusz Chojna z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
  • Według prognozy Komisji Europejskiej pośród państw Unii tylko w przypadku Polski i Malty spadek wolumenu eksportu towarów i usług w będzie miał wartość jednocyfrową (u nas - 9,8 proc.).
  • W tegorocznych planach założyliśmy dużą ekspansję sprzedaży eksportowej. Obawiamy się, że na skutek pandemii skończy się jednak na utrzymaniu poziomu z ubiegłego roku - ocenia Mirosław Klepacki, prezes Apatora.

Eksport w ostatnich latach jest dla naszej gospodarki coraz ważniejszy. W 2019 r. polski produkt krajowy brutto wyniósł 2,27 bln zł, a eksport oszacowano na 1,26 bln zł. To, co wysyłamy zagranicę w postaci towarów i usług, stanowiło 55,5 proc. PKB. W pierwszym kwartale tego roku polski eksport wzrósł o 0,6 proc., a import spadł o 0,4 proc. Mieliśmy nawet sporą nadwyżkę w saldzie obrotów. Dane za marzec, kiedy pandemia Covid-19 rozlała się na Europę i Polskę, nie są już jednak tak dobre: eksport polskich towarów osłabił się o 5,6 proc. a import - o 2,5 proc.


Eksport - import. Stan i prognozy

- Silnik, który napędza polski wzrost gospodarczy ciągle pracuje - na zwolnionych obrotach, ale pracuje. Powiedziałbym, że nawet lepiej niż w przypadku innych krajów europejskich. Spadek polskiego eksportu w marcu o około 6 proc. można uplasować po stronie informacji optymistycznych, jeśli wziąć pod uwagę, że większe spadki, z reguły około 10 proc., odnotowały Niemcy, Włochy czy pozostałe kraje Grupy Wyszehradzkiej: Słowacja, Czech i Węgry - wylicza Janusz Chojna, kierownik zespołu handlu zagranicznego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Dane opisujące sytuację w marcu są bardzo zróżnicowane. O ile eksport do Włoch i Francji spadł o ponad 20 proc., o tyle do Niemiec był w zasadzie na poziomie z marca ub. r., a wzrósł do transformujących się krajów europejskich i pozaeuropejskich krajów rozwijających się.

Duże znaczenie ma to, co przedsiębiorstwa eksportują. Podczas kryzysu finansowego w latach 2007-09 najbardziej poszkodowani zostali producenci towarów konsumpcyjnych trwałego użytku: samochodów osobowych czy artykułów gospodarstwa domowego. Dlatego, w opinii Janusza Chojny, firmy, które eksportują taki asortyment, powinny spodziewać się znacznie większych strat niż przedsiębiorstwa eksportujące żywność, farmaceutyki, czy inne dobra, na które popyt nie spada, a nawet rośnie.

Struktura towarowa polskiego eksportu łączy się w pewien sposób ze strukturą własnościową przedsiębiorstw. Covid-19 uderzył w globalne łańcuchy wartości. Kryzysem mocniej zostały zatem  dotknięte firmy wchodzące w ich skład, czyli bardziej te z udziałem kapitału zagranicznego niż te należące do kapitału polskiego.

Według prognozy Komisji Europejskiej Polska jest jedynym krajem w Unii, obok Malty, w którym spadek wolumenu eksportu towarów i usług będzie miał w tym roku wartość jednocyfrową - 9,8 proc.
×
  • Polska

    Przelicz walutę
  • złoty (PLN)

  • 1 złoty (PLN)

    0,225 EUR, 0,255 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Eksport, import, pandemia. Polska radzi sobie nieźle

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.220.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!