Jak osiągnąć sukces w ekspansji zagranicznej?

Jak osiągnąć sukces w ekspansji zagranicznej?
AdobeStock
  • Autor: Artykuł dostarczony przez PFR TFI, Beata Jurkschat
  • Dodano: 10-09-2021 12:25

Trudno nie doceniać korzyści wynikających z bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Dzięki ekspansji na rynki zagraniczne firmy mogą uzyskać dostęp do nowych rynków, zasobów – materialnych i niematerialnych, a także zdywersyfikować ryzyko prowadzonej działalności. Z zagranicznych inwestycji korzystają także całe gospodarki – zarówno kraju przyjmującego, jak i tego, z którego pochodzi inwestor. Jednocześnie należy pamiętać, że – z punktu widzenia organizacji – międzynarodowa ekspansja kapitałowa to złożone przedsięwzięcie otwierające nowy etap w rozwoju firmy. W artykule zebrałam obserwacje dotyczące przykładów polskich projektów, które osiągnęły sukces za granicą.

Każda firma jest inna i wybiera model internacjonalizacji dopasowany do wartości, posiadanych zasobów i możliwości. Dlatego nie możemy podać jednej, uniwersalnej recepty na udaną inwestycję zagraniczną. Jest jednak kilka czynników sukcesu za granicą wspólnych dla wszystkich przedsięwzięć tego typu.

Maciej Bałabanow, dyrektor departamentu zarządzania Funduszem Ekspansji Zagranicznej w PFR TFI, zaznacza, że kluczowe są: przygotowanie szczegółowej koncepcji i celów inwestycji, dokładne zbadanie rynku i konkurencji, ugruntowana pozycja na rynku rodzimym, doświadczenie menedżerów spółki, oraz elastyczność i zwinność działania.  

W Funduszu Ekspansji Zagranicznej rozmowy dotyczące ewentualnej współpracy rozpoczynają się od poznania koncepcji polskiego partnera na międzynarodowy biznes. Omawiane są założenia projektu, które obejmują m.in. ogólny pomysł, wstępną strukturę finansową oraz kompetencje polskiego partnera i jego doświadczenie w biznesie. Po pozytywnej weryfikacji pierwszego etapu badamy biznesplan i projekcje finansowe, przeprowadzamy analizę rynkową,  i  strukturyzujemy planowany projekt pod względem m.in. źródeł i wykorzystania kapitału, własności, podziału praw i obowiązków stron. Pozwala to ocenić szanse na biznesowe powodzenie projektu oraz oszacować ryzyko i zwrot z inwestycji. Z punktu widzenia polskiego partnera ten etap pozwala solidnie przygotować się do inwestycji i zaplanować dalsze kroki – tłumaczy Maciej Bałabanow.

Znaczenie konceptu biznesowego dla powodzenia ekspansji zagranicznej potwierdzają badania. Jak wynika z raportu „Polskie firmy na globalnej scenie”, dobry koncept biznesowy oraz posiadanie innowacyjnego produktu jest kluczowym czynnikiem sukcesu ekspansji[1].

Kolejny punkt, na który wskazują eksperci w dziedzinie zarządzania międzynarodowego, to konieczność zbudowania lub, w przypadku przejęcia, utrzymania dobrych relacji z pracownikami, lokalnymi partnerami, kontrahentami i przyszłymi potencjalnymi klientami. Ich doświadczenie, wsparcie i zaufanie będzie bardzo ważne dla dalszego rozwoju biznesu. Dlatego istotne jest, aby już na wstępnym etapie inwestycji działać w sposób transparentny i zadbać o relacje z najważniejszymi interesariuszami. W tym kontekście komunikacja i elastyczność są jednymi z krytycznych warunków dla skutecznego przeprowadzenia procesu przejęcia i integracji zagranicznego przedsiębiorstwa.

Choć żyjemy w globalnym świecie, w którym wiele standardów ma charakter uniwersalny niezależnie od szerokości i długości geograficznej, nie możemy zapominać o różnicach kulturowych, które wpływają na sposób prowadzenia biznesu. Ich zrozumienie pozwoli uniknąć nieporozumień i przybliży do osiągnięcia sukcesu. W tym zakresie warto uwzględnić m.in. kwestię języka, a także obyczajów, manier, gestów i mowy ciała, postaw kulturowych czy etykiety. Zbagatelizowane mogą przyczynić się do niepowodzenia całej inwestycji, o czym boleśnie przekonały się także wielkie koncerny odnoszące duże sukcesy na macierzystych rynkach, jak amerykańska sieć handlowa Walmart, która nie poradziła sobie na rynku niemieckim, lub Tesco na rynku amerykańskim. Potwierdzają to praktycy zarządzania. Zdaniem menedżera i eksperta w dziedzinie zarządzania międzynarodowego Andrzeja Szumowskiego, może się wydawać, że w zglobalizowanym świecie różnice kulturowe tracą na znaczeniu. Jest jednak przeciwnie – lepiej radzą sobie przedsiębiorcy, którzy dobrze czują specyfikę lokalnych tradycji i potrafią w niej poruszać.

Kolejnym krokiem niezbędnym dla powodzenia inwestycji zagranicznej jest poznanie uwarunkowań prawnych kraju, w którym planujemy ekspansję. Na etapie opracowywania koncepcji inwestycji warto zaznajomić się z przepisami międzynarodowymi, krajowymi, a także sektorowymi, które są właściwe dla branży, w której działa dana firma. Każdy kraj ma inną specyfikę, a także odmienne nastawienie do inwestycji przychodzących, dlatego analizę tego zagadnienia warto zacząć od postawienia kilku pytań: np. czy działalność w nowym kraju podlega osobnym regulacjom sektorowym lub wymaga specyficznych zezwoleń, który element modelu biznesowego wymaga dostosowania do uwarunkowań nowego kraju? Jeśli planujemy wyjść z inwestycją poza Unię Europejską, warto zwrócić uwagę na to, czy Polska ma podpisane umowy o ochronie inwestycji z krajem, w którym planujemy ulokować nasz biznes.

Wreszcie bardzo ważny punkt, który wymaga odpowiedniego przygotowania, to finansowanie projektu. Jak wynika z analiz ICAN Institute, niewystarczający kapitał stanowi jedną z głównych barier ekspansji zagranicznej dla polskich przedsiębiorców. W przesunięciu tej bariery mogą pomóc instytucje grupy PFR SA, które prowadzą działania służące nie tylko promocji polskich inwestycji, lecz także oferują różne formy ich współfinansowania. W przypadku Funduszu Ekspansji Zagranicznej koncentrujemy się na wspieraniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które stanowią najwyższa formę umiędzynarodowienia. Oferując współfinansowanie zagranicznych inwestycji polskich firm, fundusz pozwala zmniejszyć ich ryzyko, przyspieszyć rozwój biznesu i zwiększyć jego skalę. Oferta funduszu wypełnia lukę na polskim rynku finansowym i pomaga usunąć główne zidentyfikowane bariery utrudniające zagraniczną ekspansję polskich firm. Zespół zarządzający Funduszem Ekspansji Zagranicznej stanowią doświadczeni praktycy, którzy uczestniczyli w szeregu transakcji międzynarodowych i wiedzą, jak sprawnie i skutecznie przeprowadzać inwestycje - wyjaśnia Maciej Bałabanow.

Ekspansja to dla wielu firm naturalny krok na pewnym etapie rozwoju, zwłaszcza że dla wielu sektorów polski rynek – choć relatywnie duży – staje się już niewystarczający. Wyjście poza granice kraju staje się więc dla nich receptą na ograniczenia wzrostu. Pamiętając o możliwościach, jakie daje ekspansja, warto zadbać o solidne przygotowanie. Przykłady polskich akwizycji – zarówno tych zakończonych sukcesem, jak i tych, które okazały się nieudane -  wskazują, że przemyślana, zaplanowana strategia stanowią podstawę udanego biznesu międzynarodowego.

 


[1] https://www.ican.pl/a/polskie-recepty-na-ekspansje-zagraniczna/DDm2LeSmC 



×
  • Polska

    Przelicz walutę
  • złoty (PLN)

  • 1 złoty (PLN)

    0,216 EUR, 0,253 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak osiągnąć sukces w ekspansji zagranicznej?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.13.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!