PARTNERZY PORTALU

Jak pozycjonować polskie kosmetyki rynku chińskim?

Jak pozycjonować polskie kosmetyki rynku chińskim?
Polscy producenci kosmetyków powinni plasować swoje produkty jako niszowe lub luksusowe. shutterstock
  • Autor: Maximilian Piekut
  • Dodano: 22-05-2018 06:01

Dowiedz się jak pozycjonować produkty i poznaj nawyki konsumenckie.

Na chińskim rynku kosmetycznym znajdziemy pełną gamę produktów zachodnich koncernów, takich jak Procter & Gamble, Unilever czy L’Oreal. Na półkach sklepowych jest również coraz więcej lokalnych brandów, wśród nich Jala, Proya czy Suhu. Jak więc, na tak odległym i trudnym rynku, polskie firmy z sektora MŚP, bez milionowych budżetów, ani znajomości rynku, mogą konkurować z międzynarodowymi koncernami kosmetycznymi czy lokalnymi producentami?

Ceną nie wygramy

Polscy producenci kosmetyków, aby podbić rynek chiński, potrzebują strategii wejścia, która będzie opierała się na wykorzystaniu i podkreślaniu cech produktów polskich, które wpisują się w lokalne trendy. Powinni pozycjonować swój produkt w kategorii dóbr luksusowych lub niszowych. Marża musi być wystarczająco wysoka, aby pokryła koszty wejścia, transportu oraz marketingu.

Takie myślenie nie cieszy się jednak popularnością wśród naszych przedsiębiorców, którzy wchodzili na zachodnie rynki konkurując głównie ceną. Na rynku chińskim jest to niemożliwe, ze względu na niskie koszty produkcji lokalnych firm oraz MNC (Multi-National Corporation), które posiadają fabryki na miejscu, oraz wysokie koszty transportu z Polski do Chin. Z drugiej strony, produkt „made in EU”, podobnie jak „made in USA” oraz w szczególności „made in Germany”, ma znacznie większą wartość niż produkt „made in China”, nawet jeśli jest to brand zachodni (na przykład produkty L’Oreala, wyprodukowane w chińskiej fabryce).

Chińczycy mają ograniczone zaufanie do lokalnych produktów. Świadomi są, że przez lata byli fabryką świata i podbijali rynki zagraniczne tanimi oraz niskiej jakości produktami, taka też została im percepcja lokalnej produkcji. Nie zmienia tego nawet to, że produkt jest pod zachodnią marką. Związane jest to z licznymi skandalami jakościowymi, które dotknęły MNC (dla przykładu McDonald’s oraz KFC w Chinach wykorzystywały przeterminowane mięso). Drugą przyczyną braku zaufania do produktów pod brandem zagranicznym jest ilość podróbek występujących na rynku (dotyczy to zwłaszcza produktów Apple oraz odzieży markowej). W związku z tym, zaufaniem mogą cieszyć się produkty wyprodukowane zagranicą, sprzedawane przez kanał dystrybucyjny gwarantujący oryginalne pochodzenie produktu. Takim kanałem są tzw. flagship store (salony flagowe) bądź platformy e-commerce oferujące sprzedaż B2C (Business to Consumer).

E-commerce B2C


O ile wielkie sklepy światowych marek (zwłaszcza Apple) są nam dobrze znane, o tyle platformy e-commerce w Polsce do tej pory były oparty o inny model. Platformy sprzedażowe głównie kojarzymy z Allegro oraz Olx, które początkowo rozwijano w modelu C2C (Consumer to Consumer). W takim wariancie, konsument w transakcji aukcyjnej lub w postaci ogłoszenia z ofertą, sprzedawał innemu konsumentowi określony produkt. Obecnie możemy zauważyć, że Allegro zmierza w kierunku platformy B2C, gdzie głównymi sprzedającymi są już podmioty profesjonalne.
×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,569 złoty (PLN)

    0,127 EUR, 0,152 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak pozycjonować polskie kosmetyki rynku chińskim?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.147.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!