Jak szukać partnerów na dalekich rynkach?

Jak szukać partnerów na dalekich rynkach?
Afryka nie jest łatwym kontynentem do ekspansji gospodarczej Fot. Shutterstock

Mamy wiele świetnych towarów, konkurencyjnych także pod względem technologicznym. Brak dostatecznego zaplecza finansowego jest główną barierą wyjścia na rynki zagraniczne - mówi Piotrowi Stefaniakowi Anna Masłoń-Oracz, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

- Polski eksport w ub.r. rósł nadal dynamicznie. Ale z drugiej strony realizowało go tylko 13 tys. przedsiębiorstw. Nie ma ekonomicznego przymusu do eksportu?

- To jest pewna słabość polskich firm. Mamy już przecież dostatecznie wiele świetnych jakościowo towarów, konkurencyjnych także pod względem technologicznym. Wciąż nie do przekroczenia, w szczególności dla firm średniej wielkości, jest podstawowa bariera - finansowa.

Żeby myśleć o ekspansji zagranicznej, przedsiębiorca musi posiadać odpowiednie zasoby finansowe i kadrowe, które pozwolą udźwignąć ciężar organizacji eksportu.

Szacując korzyści i ryzyko, przedsiębiorcy boją się, że nie podołają wyjściu za granicę. To dobrze świadczy o ich realizmie, ale pokazuje, że średniej wielkości firmy są wciąż niedokapitalizowane, nie mają ani dostatecznych środków, ani potencjału.

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii stawia m.in. za cel podwojenie liczby eksporterów. Tego raczej nie można zadekretować bez odpowiedniej pomocy państwa.

- Skoro oceniamy, że problemem w aktywizacji eksportowej jest brak kapitału, trzeba go w różnej formie dostarczyć. Mamy już różne formy wsparcia eksporterów, na poziomie centralnym przez PARP, czy regionalnym przez urzędy marszałkowskie. Są też programy sektorowe, typu Go to Brand, dofinansowujące np. wynajęcie stoiska na targach, druk materiałów reklamowych, pokrycie kosztów promocji.

Główną słabością tych projektów jest ich niedopasowanie do potrzeb przedsiębiorców lub trudności w realizacji i rozliczeniu projektu dofinansowanego. Dlatego przedsiębiorcy nie sięgają po ten mechanizm wsparcia.

Inną "wadą" polskiej ekspansji zagranicznej firm jest to, że ograniczają się do rynków unijnych i europejskich. Jak państwo może zachęcać, żeby szukały one partnerów na dalszych rynkach?

- Przede wszystkim trzeba wskazać na kurczenie się rynku europejskiego z powodu niekorzystnych zmian demograficznych. Ma to znaczenie, jeżeli firma chce związać się z rynkiem w długiej perspektywie.

Inna jest sytuacja na tzw. rynkach młodych. Przykładem jest Afryka, najmłodszy demograficznie kontynent, z szybko rosnącą klasą średnią, która szuka atrakcyjnych towarów. Obecnie w zasadzie w większości rankingów Afryka jest wskazywana jako ten region, gdzie warto i należy być obecnym i inwestować.

Jaka jest aktualna sytuacja gospodarcza w Afryce?

- Spadek cen surowców przed dwoma laty spowodował przyhamowanie wzrostu w większości krajów.

Niemniej jednak - ze względu na dywersyfikację większości gospodarek afrykańskich, czyli odchodzenie od jednosektorowego wzrostu na rzecz zwiększenia produkcji lokalnej - prognozuje się, że wzrost gospodarczy może powrócić do wysokiego, jak to było jeszcze niedawno, tempa.

Afryka nie jest jednak łatwym kontynentem do ekspansji gospodarczej. Trzeba zdecydowanie być obecnym z ofertą towarową na miejscu, bo miejscowy klient lubi dotknąć, czasami wręcz powąchać towar. I należy pamiętać, że musimy mieć partnera lokalnego, któremu zaufamy i zbudujemy z nim wspólnie dobre relacje do dalszej ekspansji.

 

×
  • Tanzania

    Przelicz walutę
  • szyling (TZS)

  • 0,170 złoty (PLN)

    0,037 EUR, 0,043 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak szukać partnerów na dalekich rynkach?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.235.216
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!