PARTNERZY PORTALU

Japońska fabryka snów lepiej poradziła sobie z koronakryzysem

Japońska fabryka snów lepiej poradziła sobie z koronakryzysem
Toho, właściciel 20 proc. japońskich kin, producent i dystrybutor filmów, doznał znacznie mniejszych strat niż największe sieci kin w Stanach Zjednoczonych (AMC Entertainment), Wielkiej Brytanii (Cineworld) czy Kanadzie (Cineplex). fot. Shutterstock

Światowy przemysł filmowy znajduje się w trudnym położeniu finansowym. Japoński rynek stopniowo zaś się stabilizuje, a w jego przyszłość zdają się wierzyć również inwestorzy. Przykładem jest największa japońska wytwórnia filmowa Toho, której akcje na giełdzie zaliczyły najwyższe notowania od dziewięciu miesięcy, wracając do przedpandemicznych poziomów. Notowania Shochiku, Toei i Kadokawy – tworzących z Toho „wielką czwórkę” studiów filmowych – podobnie odrabiają straty na giełdzie.

Toho, właściciel 20 proc. japońskich kin, producent i dystrybutor filmów, doznał znacznie mniejszych strat niż największe sieci kin w Stanach Zjednoczonych (AMC Entertainment), Wielkiej Brytanii (Cineworld) czy Kanadzie (Cineplex). Nie oznacza to, że pandemia nie dotknęła japońskiego rynku. Wraz z wprowadzeniem ogólnokrajowego stanu wyjątkowego 16 kwietnia część kin została zamknięta, a strach przed COVID-19 odstraszył publiczność. Majowy dochód z kin Toho wyniósł niecały procent ubiegłorocznej kwoty. 

Od lipca sytuacja zaczęła się jednak stopniowo poprawiać. Przychody z kin Toho za sierpień wyniosły 40 proc. ubiegłorocznej sumy, a wrzesień – 65 proc. Jednak mimo polepszających się wyników, zsumowane dotychczasowe tegoroczne dochody stanowią tylko 40 proc. ubiegłorocznych przychodów w tym samym okresie. 

Dlaczego spółki filmowe drożeją mimo znacznie niższych przychodów niż rok temu? Japonii udało się uniknąć twardego „lockdownu”, a sytuacja pandemiczna pozostaje pod kontrolą mimo braku stosowania surowych zakazów. Dzięki dobrej sytuacji epidemiologicznej kina mogły wznowić działalność z dopuszczeniem pełnych sal.

Dodatkowo wprowadzony niedawno rządowy program „Go To Event”, mający na celu zachęcenie Japończyków do odwiedzenia miejsc kultury, oferuje 20 proc. zniżki na bilety do kina dla kupującego. Zniżkę refunduje budżet. Jest to wyraźny sygnał od rządu, że kina są akceptowanym miejscem spędzania czasu, o ile zostanie zachowany właściwy reżim sanitarny. 

Na lepszą sytuację japońskich wytwórni i kin przekłada się także większy popyt na rodzime produkcje, z których przychody od ponad dwóch dekad corocznie przekraczają zyski z zagranicznych filmów. Kiedy największe wytwórnie zwlekają z premierami blockbusterów, doprowadzając do ruiny sieci kin pozbawione premier, japońskie wytwórnie mogą polegać na lubianych seriach rodzimych produkcji, które gwarantują szeroką publiczność. Toho, Toei, Shochiku – producenci filmowi oraz właściciele sieci kin w jednym – mogą sami zdecydować o odpowiednim czasie premiery. 

Dzięki opanowaniu kryzysu pandemicznego, silnemu rodzimemu rynkowi oraz sporej dozie niezależności od niepewnych decyzji światowych studiów filmowych, przyszłość japońskiego przemysłu filmowego jawi się w jaśniejszych barwach, niż w innych regionach świata.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma
×
  • Indie

    Przelicz walutę
  • rupia (INR)

  • 5,002 złoty (PLN)

    1,117 EUR, 1,352 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Japońska fabryka snów lepiej poradziła sobie z koronakryzysem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.67.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!