PARTNERZY PORTALU

Jedna z największych tajskich sieci sprzedających żywność podbija sąsiednie rynki

Sektor handlu towarami spożywczymi w Tajlandii przebył drogę od sprzedaży ulicznej i bazarowej do handlu zorganizowanego. Fot. Shutterstock.com

Tajski konglomerat Charoen Pokphand planuje ekspansję międzynarodową. Ma nadzieję, że jego udana i sprawdzona na rynku krajowym formuła, przyjmie się także na sąsiednich rynkach.

  • Tajlandia jest najbardziej rozwiniętym rynkiem Azji Południowo-Wschodniej.
  • Tajskie firmy dysponują know-how niezbędnym do poruszania się po sąsiednich rynkach.
  • Sektor handlu towarami spożywczymi przebył drogę, którą podążają teraz Kambodża, Wietnam czy Laos: od sprzedaży ulicznej i bazarowej do handlu zorganizowanego.

Detaliczne ramię Charoen Pokphand - CP All, prowadzi w Tajlandii 11 tys. sklepów typu convenience wchodzących w skład sieci „7 eleven”. Pod koniec 2017 roku CP All otworzyło swój pierwszy supermarket Makro za granicą: w stolicy Kambodży, Phnom Penh.

Sklep, zajmujący powierzchnię około 10 tys. metrów kwadratowych, wyposażony w miejsca parkingowe dla 500 pojazdów, jest jednym z największych tego typu supermarketów w Kambodży. Szczególnie wielkie tłumy przyciąga w weekendy, gdy uliczni sprzedawcy i rodziny tradycyjnie zaopatrują się w artykuły spożywcze.

Działalność CP All obejmuje żywienie zwierząt, przetwórstwo kurcząt oraz usługi gastronomiczne i telekomunikacyjne. Sprzedażowa część koncernu, notowana na giełdzie w Bangkoku, wygenerowała w ubiegłym roku 278,7 miliarda bahtów (8,59 miliarda dolarów) przychodów i jest jedną z największych spółek grupy CP, obok Charoen Pokphand Foods.

Sieć sklepów Makro została przez CP All założona w Tajlandii w roku 1988 jako joint venture z holenderską firmą SHV Group. Stosowany przez nią model sprzedaży detalicznej oparty na członkostwie utrwalił się, a sieć stała się punktem dostępu do towaru dla sprzedawców żywności i właścicieli restauracji.

Tajlandzka sieć Makro składa ze 126 sklepów. Oferuje niskie ceny i duży wybór towarów. Jest wspierana intensywnie wspierana przez macierzystą grupę. CP All otworzył w 2017 r. biura Makro w Indiach, Myanmarze, Wietnamie i Chinach w celu przeprowadzenia badań rynkowych.

CP All koncentruje się na ekspansji sieci Makro, ponieważ wyjście z „7 eleven” poza granice Tajlandii wymaga umów licencyjnych z USA 7-Eleven. Działalność Makro można rozszerzyć na inne kraje bez takich przeszkód.

Ekspansji służy niedawno przeprowadzona deregulacja zagranicznej działalności detalicznej w Wietnamie i Indiach. Sprzyja to też wejściu na te rynki innych wielkich detalistów z Japonii czy Wielkiej Brytanii; takich, jak japoński Aeon czy brytyjskie Tesco.

Ponieważ Tajlandia jest najbardziej rozwiniętym rynkiem Azji Południowo-Wschodniej, firmy tajskie dysponują know-how niezbędnym do poruszania się po sąsiednich rynkach. Sektor handlu towarami spożywczymi przebył drogę, którą podążają teraz Kambodża, Wietnam czy Laos: od sprzedaży ulicznej i bazarowej do handlu zorganizowanego.

Ponadto, Tajlandia z PKB na poziomie 18 tys. USD przypadających na głowę mieszkańca, jest rynkiem rozwiniętym, na którym duże tempo wzrostu konsumpcji jest mało prawdopodobne. Gospodarstwa domowe są zadłużone. Tempo wzrostu gospodarczego właśnie powróciło do poziomu 4 proc.

CP All koncentruje się więc na pobliskich gospodarkach z 7-procebtowym wzrostem, takich jak Laos, Wietnam i Kambodża, w której rozpoczął się proces przetargowy na licencje franczyzowe.
×
  • Tajlandia

    Przelicz walutę
  • baht (THB)

  • 0,127 złoty (PLN)

    0,030 EUR, 0,033 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jedna z największych tajskich sieci sprzedających żywność podbija sąsiednie rynki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.91.106.223
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!