Kanada: Pandemia koronawirusa przyśpieszyła niekorzystne trendy na rynku mediów

Kanadyjskie media znalazły się w kryzysie, który zagraża dziennikarstwu – ostrzega raport dla Kanadyjskiego Zrzeszenia Nadawców. Trendy na rynku i koronawirus zmniejszają przychody z reklam oraz oznaczają koniec wielu lokalnych mediów.

W raporcie "Kryzys w kanadyjskich mediach i przyszłość lokalnych nadawców", dotyczącym przede wszystkim radia i telewizji, opublikowanym w tym tygodniu napisano, że dochody radia i telewizji z reklam mogą spaść o ponad 1 mld CAD do 2022 r, a do 2025 r. zniknie wiele lokalnych gazet. To samo grozi stacjom radiowym i telewizyjnym.

Autorzy raportu podkreślili, że jedną z przyczyn trudności jest załamanie tradycyjnego modelu mediów, w którym w ramach np. grupy medialnej bardziej dochodowe projekty mogły dofinansowywać działalność mniej dochodowych, w tym także lokalnych gazet czy rozgłośni.

Działalność portali internetowych sprawiła, że tradycyjne media nie są już jedynymi źródłami informacji lokalnych i ze świata. W efekcie np. dochody z reklam w tradycyjnych mediach nie podążają za innymi wskaźnikami ekonomicznymi i raport przestrzega, że to mocne ostrzeżenie na przyszłość. Nawet ogłoszenia drobne, dawniej stałe źródło dochodów, zostały zastąpione bezpłatnymi portalami. Efektem pandemii, podkreślono, jest przyśpieszenie negatywnych trendów i nie należy się spodziewać, że po jej zakończeniu rynek medialny powróci do sytuacji sprzed koronawirusa.

Dla przykładu, prywatne rozgłośnie radiowe, których jest 737, to około połowy całego rynku w Kanadzie. Ten zaś od lat traci reklamodawców, szczególnie od 2013 r. Szacuje się, że dochody z reklam prywatnych radiostacji będą w tym roku niższe o 383 mln CAD w porównaniu z ub.r. Najbardziej zagrożona jest przyszłość stacji w paśmie FM i stacji niezależnych.

Podobne problemy mają prywatne telewizje. Od 2011 r., z wyjątkiem dwóch lat, spadały dochody z reklam; od 2000 r. dochody z reklam rosną w tempie niższym niż kanadyjski PKB. Dochody z reklam w 2020 r. będą o 276 mln CAD niższe niż w 2019 r. O ile jeszcze w 2006 r. prywatne stacje telewizyjne zatrudniały 8307 osób, to w 2019 - 4779. Raport ostrzega, że ponad 40 stacji, czyli połowa rynku, może zostać zamkniętych w ciągu najbliższych trzech lat. Dotyczy to głównie niewielkich stacji.

Raport próbuje też odpowiedzieć na pytania o przyszłość. "Każda definicja rynku musi dziś uwzględniać cyfrowe dostarczanie kontentu drukowanego, radiowego i telewizyjnego, który pochodzi z dowolnego miejsca, ale odbiera czas, uwagę i pieniądze tradycyjnym lokalnym i krajowym mediom". Autorzy raportu odwołują się do pojęcia rynku właściwego (relevant market), używanego w krajach Unii Europejskiej, w którym centralnym punktem jest konsument dokonujący wyborów. Dla Kanady - podkreśla raport - rynek właściwy jest znacznie szerszy niż Kanada.

Zmiany na rynku, stanowiące wyzwanie dla lokalnego dziennikarstwa, są równocześnie wyzwaniem o charakterze politycznym. "Niewielka liczba krajowych lub międzynarodowych, ogólnych lub specjalistycznym mediów nadal będzie w stanie gromadzić publiczność z rozległych terytoriów ze względu na kontent lub opinie, ale pozostaną fundamentalne pytania: kto zrelacjonuje parlament, kto zrelacjonuje wydarzenia w ratuszu, kto zajmie się lokalnym kuratorium" - zwrócono uwagę.

W kwestii przyszłości, raport wskazuje nie tylko na potrzebę wsparcia, takiego jak np. formy pomocy fiskalnej, ale też na potrzebę dyskusji o celach polityki publicznej, zaczynając od pytań o znaczenie lokalnej informacji do określenia najlepszych form korporacyjnych. Raport o tym nie wspomina, ale właśnie jednym z tematów dyskusji w mediach społecznościowych w ostatnich miesiącach była struktura własnościowa prywatnych mediów kanadyjskich, zdominowanych przez kapitał amerykański.

Jeszcze w poprzedniej kadencji, zaczynając od 2018 r., rząd premiera Justina Trudeau wprowadził różne formy wsparcia dla kanadyjskich mediów informacyjnych, m.in. ulgi podatkowe za prenumeratę prasy informacyjnej w wersji elektronicznej. Inną formą pomocy jest zmiana statusu wydawcy na organizację non-profit, której jedynym celem jest dziennikarstwo. Część gazet dokonała już takich przekształceń. Rząd deklarował wsparcie przejścia do prasy w formacie cyfrowym, przy jednoczesnych gwarancjach dla niezależności dziennikarskiej.

z Toronto Anna Lach

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kanada: Pandemia koronawirusa przyśpieszyła niekorzystne trendy na rynku mediów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.197.197.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!