PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
Chiny
PRZEWODNIK BIZNESOWY

Chiny

Chiny to ogromny, trudny dla biznesu, ale zarazem lukratywny rynek dla polskich producentów. Wejście na niego wymaga dobrego przygotowania.

  • Strefa premium
E-commerce

KOL, czyli niezbędny element e-commerce w Chinach. Część 5 przewodnika po e-commerce

Maximilian Piekut
KOL, czyli niezbędny element e-commerce w Chinach. Część 5 przewodnika po e-commerce

Bez KOLi nie sprzedamy niczego w Chinach

Fot. Shutterstock

Gdy mówi się o e-commerce w Chinach, zawsze pojawia się aplikacja WeChat. Jednak aktywność na WeChacie nie wystarczy, aby nieznana w Chinach marka zaczęła się sprzedawać.

  • W Chinach znaczenie KOL-i (liderów opinii) jest o wiele większe niż na Zachodzie. Jest to spowodowane tym, że chińscy konsumenci w dużo większym stopniu uzależniają swoje decyzje zakupowe od rekomendacji bliskich lub innych osób, którym ufają.
  • KOL-e w Chinach mają znacznie większe bazy followersów (osób śledzących ich aktywność online), które uznają ich za wiarygodnych i wartych zaufania.
  • Co więcej, o ile na Zachodzie przyjęło się, że osoby takie prowadzą wyłącznie pośrednie działania marketingowe, w Chinach KOL-e często angażują się w bezpośrednią sprzedaż.

Warto zwrócić uwagę, że nie każda osoba, która ma znaczną liczbę obserwatorów, to Key Opinion Leader. Zasadniczą cechą KOL-i jest bycie liderem opinii, tzn. sytuacja, w której opinia tej osoby wywiera wpływ na zachowania odbiorców. Dzieje się tak przez posiadany autorytet lub częściej - przez długotrwałe budowanie relacji z odbiorcami. Zazwyczaj opinia takiej osoby jest wartościowa tylko dla pewnej grupy i tylko w pewnym zakresie. KOL-e często mają swoje dziedziny, w których są wiarygodni – moda, kosmetyki, gotowanie, sport. Osoba prowadząca vloga o gotowaniu nie będzie wiarygodna, gdy przyjdzie jej sprzedać błyszczyk. Followersi cenią KOL-i za wiedzę i doświadczenie w zazwyczaj określonej kategorii.

KOL to nie wanghong

Trzeba odróżnić celebrytę (wanghong) od Key Opinion Leadera. Celebryta może być KOL-em, ale z automatu nim nie jest. Chiński internet był pełen celebrytów, niektórzy mieli nawet po 85 milionów aktywnych użytkowników, jednak nie wykorzystywali tego w celach promowania towarów bądź usług. Od 2015 r. możemy mówić o agresywnym marketingu na portalach społecznościowych, na który złożyło się szereg czynników. Przede wszystkim popularyzacja streamingu (nagrywania i udostępnienia filmów w czasie rzeczywistym), giftingu (wirtualne prezenty będące wyrazem sympatii bądź poparcia dla nagrywających), komercjalizacja KOL (opłacanie przez marki promowania danego produktu).

To w 2015 r. zaczęto wskazywać, że KOL-e zarabiają nawet po kilkaset tysięcy juanów - w ciągu kilku miesięcy z nieznanej osoby „każdy” mógł stać się celebrytą i milionerem. Dodatkowo czynnikiem napędzającym rynek marketingu online jest wysoka penetracja internetu mobilnego w Chinach oraz ilość czasu spędzana przez przeciętnego obywatela na surfowaniu po internecie za pomocą smartfona. Historie milionerów ze smartfona wywołały dwojaki efekt.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (1)

  • Marco 2019-02-21 12:58:51
    Czyli tworzą sobie bariery na sprzedaż wyrobów obcej produkcji inaczej mówiąc ochrona własnego rynku. A czy u nas , tradycyjnie będzie fascynacja obcym produktem np jak dawniej francuszczyzna, angielszczyzna niemiecczyzna a teraz chińszczyzna

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.179.52
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.