Kolejowy Jedwabny Szlak: czy Polska wykorzysta szansę?

Kolejowy Jedwabny Szlak: czy Polska wykorzysta szansę?
Na trasach Łódź-Chengdu i Warszawa-Suzhou obsłużono w 2017 r. ok. 25 PROCENT ogólnej liczby pociągów z Chin i do Chin. WNP

Uruchomienie przewozów kolejowych między Chinami a UE jest pierwszym odczuwalnym efektem chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku, który zelektryzował europejską branżę logistyczną. Błyskawiczny wzrost rynku sprawił, że w ciągu niespełna 6 lat około 7 proc. wymiany handlowej Chiny-UE – towary o wartości 50 mld dolarów – trafiło na polskie tory. Obecna rola głównej „bramy do Europy” i państwa tranzytowego daje jednak tylko niewielki ułamek zysków, jakie mogłyby stać się udziałem Polski po uzyskaniu pozycji europejskiego „hubu” logistycznego. By liczyć na zyski z przeładunków oraz dalszej dystrybucji chińskich towarów wewnątrz UE – szacowanych na kilkaset milionów dolarów rocznie – niezbędna jest mobilizacja po stronie państwa, a przede wszystkim zdecydowana odpowiedź polskiego biznesu.

  • Do 2020 r. między Chinami i UE ma krążyć 5000 składów rocznie, co może zwiększyć wartość przewożonych w nich towarów nawet do 76,5 mld dolarów.
  • Największym wygranym Kolejowego Jedwabnego Szlaku jest centrum logistyczne w Duisburgu posiadające regularne połączenie z chińskim miastem Chongqing.
  • Na trasach Łódź-Chengdu i Warszawa-Suzhou obsłużono w 2017 r. ok. 25 proc. ogólnej liczby pociągów z Chin i do Chin.
  • O współpracy polsko-chińskiej i Kolejowym Jedwabnym Szlaku będziemy dyskutować podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Wzrost rynku oparty na chińskich subsydiach


Największym atutem kolei jest stosunkowo krótki czas transportu, co przyciąga towary o wysokiej wartości. W 2017 roku między Chinami i UE przejechało ponad 3670 składów kolejowych, przewożących ok. 300 tys. kontenerów (TEU). Pod względem wolumenu to jedynie niewielki ułamek transportu morskiego (poniżej 2 proc.). Transport dóbr pociągiem (w cenie ok. 5 tys. dolarów za kontener) jest bowiem wyraźnie droższy niż drogą morską (ok. 2 tys. dolarów). Europejscy producenci z branży motoryzacyjnej, elektronicznej, ICT czy FMCG są jednak gotowi ponieść wyższe koszty przewozu towarów, aby zyskać na czasie dostaw. Dla drogich towarów „zamrożenie” kapitału na 2 tygodnie potrzebne na transport pociągiem generuje znaczne oszczędności w stosunku do ponad 6-tygodniowego okresu transportu statkiem. Gdy towary nie muszą być dostarczone w kilka dni, kolej jest też atrakcyjną alternatywą dla bardzo drogiego transportu lotniczego.

Z przewozów kolejowych Chiny-UE korzystają przede wszystkim globalne koncerny, produkujące w Chinach komponenty na potrzeby produkcji w Europie. Kolej jest również odpowiednia dla szybkich dostaw, np. w przypadku awarii czy zwrotu wadliwego towaru. Dla wielu producentów, szczególnie z Chin zachodnich, bezpośrednia wysyłka koleją jest też okazją do ominięcia zatłoczonych chińskich portów na wschodnim wybrzeżu. Atrakcyjność kolei dla towarów o wysokiej wartości sprawia, że między Chinami i UE przewieziono w ten sposób w 2017 roku dobra o szacunkowej wartości 50 mld dolarów, co stanowiło około 7 proc. całości wymiany handlowej Chiny-UE.

Chińskie plany idą jednak znacznie dalej. Do 2020 r. między Chinami i UE ma krążyć 5000 składów rocznie, co może zwiększyć wartość przewożonych w nich towarów nawet do 76,5 mld dolarów. Błyskawiczny wzrost skali przewozów opiera się jednak na czynniku politycznym – subsydiach stosowanych prowincje Chin. Konkurując o rolę „hubu” na Jedwabnym Szlaku, wiele chińskich miast rozbudowuje własną sieć połączeń kolejowych z UE. By zwiększyć zapełnienie pociągów, oferują one okresowo „promocyjne” ceny przewozu, które sięgają nawet 2000 dolarów za kontener (przy subsydium o wartości nawet 7000 dolarów). Otwiera to niekiedy możliwości transportu koleją mniej zaawansowanych technologicznie produktów. Chaotyczny rozwój rynku i konkurencja prowincji nie podoba się jednak urzędnikom w Pekinie, którzy zapowiadają sukcesywne zmniejszanie subsydiów do 2020 roku i konsolidację rynku.

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,612 złoty (PLN)

    0,133 EUR, 0,155 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejowy Jedwabny Szlak: czy Polska wykorzysta szansę?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.58.199
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!