PARTNERZY PORTALU

Konsumenckie bojkoty. Nowe narzędzie polityki Chin

Konsumenckie bojkoty. Nowe narzędzie polityki Chin
Kontrowersyjna świątynia Yasukuni, w której oddaje się do dziś cześć japońskim bohaterom wojennym fot. Wiiii/wikimedia, licencja Creative Commons

Chińskie bojkoty konsumenckie, zarówno spontaniczne jak i inspirowane przez władze, zdarzają się w ostatnich latach dość często. Ze względu na wielkość rynku Państwa Środka mają istotny wpływ na politykę podmiotów międzynarodowych. Obiektem tego typu działań stała się właśnie japońska aktorka Ai Kayano.

11 lutego japońska aktorka Ai Kayano odwiedziła kontrowersyjną świątynię Yasukuni, w której oddaje się do dziś cześć japońskim bohaterom wojennym. W programie na żywo emitowanym na platformie YouTube i w wiadomości na Twitterze aktorka poinformowała fanów o wizycie, opisała ją jako przyjemną i dodała, że jest tam niezwykle świeże powietrze. 

Z powodu odwiedzin w kontrowersyjnej świątyni i sposobu jej opisania na aktorkę spadła lawina krytyki ze strony chińskich internautów.  Zaczęto się domagać wycofania produkcji anime z udziałem aktorki z chińskiego rynku, postulując politykę “zero tolerancji”dla pochwały japońskiego imperializmu.

Pod wpływem nacisku ze strony chińskiej społeczności program z udziałem Ai Kayano został usunięty z serwisu YouTube, podobnie jak jej post na Twitterze. Sama aktorka nie skomentowała jeszcze całej sprawy.

33-letnia Ai Kayano znana jest głównie z podkładania głosów pod postacie w niezwykle popularnych w Azji Wschodniej serialach anime. Największą popularność przyniosła jej udział w takich produkcjach jak „Anohana”, „Saekano” oraz „No Game, No Life”.

Yasukuni to tokijska świątynia shinto czcząca pamięć poległych w służbie Japonii i cesarza. Jej historia sięga czasów wojny boshin, czyli japońskiej wojny domowej w latach 1868 – 1869, która doprowadziła do upadku szogunatu Tokugawa i przywrócenia silnej władzy cesarskiej. Kontrowersje związane z Yasukuni dotyczą jednak czasu po II wojnie światowej. W latach 1959-1978 podniesiono w świątyni do rangi kami (bóstwa) 984 zbrodniarzy wojennych klasy B i C oraz 14 zbrodniarzy wojennych klasy A skazanych przez Międzynarodowy Trybunał Wojskowy dla Dalekiego Wschodu.

Chińskie bojkoty konsumenckie, zarówno spontaniczne jak i inspirowane przez władze, zdarzają się w ostatnich latach dość często. Ze względu na wielkość rynku Państwa Środka mają istotny wpływ na politykę podmiotów międzynarodowych. Faktyczny bojkot lub tylko jego groźba dotyczą produktów, osób lub franczyz, które postrzegane są jako antychińskie. 

Przykładem takich działań był w ubiegłym roku bojkot transmisji NBA przez państwową telewizję, z powodu poparcia przez Daryla Moreya, generalnego menedżera Houston Rockets, protestów w Hongkongu. Z kolei z powodu wypowiedzi gracza Arsenalu Mesuta Oezila, krytykującego chińską politykę wobec Ujgurów grożono bojkotem tego angielskiego klubu. Niedawne wezwania do bojkotu południowokoreańskiego serialu „Running Man”, spowodowało potraktowanie w nim Tajwanu jako osobnego kraju, a nie chińskiej prowincji.

Z kontrowersji wywołanej wizytą japońskiej aktorki w świątyni można wyciągnąć dwa wnioski. Dla koncernów międzynarodowych oraz twórców kultury i rozrywki chiński rynek stał się zbyt istotny, by lekceważyć zachowania chińskich klientów i publiczności w sieci. Niezależnie od oceny stosowności komentarzy japońskiej gwiazdy oraz przesłania samej świątyni, niepokoi jednak łatwość, z jaką kolejne firmy i twórcy ulegają tej formie nacisku. Po drugie, po raz kolejny mogliśmy się przekonać, jak żywe emocje wywołuje II wojna światowa, mimo że od jej końca na Pacyfiku minęło już ponad 75 lat.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma
×
  • Japonia

    Przelicz walutę
  • jen (JPY)

  • 3,499 złoty (PLN)

    0,774 EUR, 0,939 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Konsumenckie bojkoty. Nowe narzędzie polityki Chin

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.58.220
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!