PARTNERZY PORTALU

Koronawirus namieszał w japońskim handlu detalicznym

Koronawirus namieszał w japońskim handlu detalicznym
Bez względu na porę dnia, ponad 56 tysięcy konbini, zapewnia mieszkańcom całodobowy dostęp do artykułów spożywczych. fot. Corpse Reviver/wikimedia, licencja Creative commons

Pandemia paradoksalnie poprawiła sytuację konbini, sieci niewielkich sklepów, dostarczając niewykwalifikowanej i słabo opłacanej siły roboczej. Jednocześnie presja stojąca za wywalczeniem korzystniejszych warunków umowy z niechętnymi do rozmów franczyzodawcami znacząco zmalała. W zależności od długofalowych skutków kryzysu, podobnie automatyzacja konbini może się także znacznie opóźnić, gdyż znikł chwilowo problem niedoboru pracowników.

Bez względu na porę dnia, ponad 56 tysięcy konbini,  zapewnia mieszkańcom całodobowy dostęp do artykułów spożywczych. Można napić się kawy, kupić i przeczytać prasę czy skorzystać z łazienki. Jednak braki w sile roboczej postawiły pod znakiem zapytania model obsługi całodobowej, wymuszając szukanie alternatyw w postaci automatyzacji lub ograniczonych godzin pracy. Kryzys pandemiczny ograniczył te plany. 

Trzech największych właścicieli sieci konbini – 7-Eleven, FamilyMart i Lawson – działa na zasadzie franczyzy. Właściciel sklepu jest zobligowany do stosowania systemu 24/7. Braki pracowników doprowadzały do niedawna właścicieli do sprzeciwu wobec polityki firm.

Typowy sklep zatrudnia od 10 do 20 pracowników na pół etatu. Według ankiety przeprowadzonej przez Japońską Komisję Sprawiedliwego Handlu, ponad dwie trzecie sklepów chciałoby do niedawna skrócić godziny otwarcia ze względu na brak pracowników. Żadna z korporacji nie była skłonna do ustępstw. 

Wiele zmieniło się wraz z decyzją jednego z właścicieli sklepów 7-Eleven, Mitoshiego Matsumoto, który na początku 2019 roku podjął decyzję o skróceniu pracy o 5 godzin mimo sprzeciwu władz koncernów. Gdy 7-Eleven zagroziło właścicielowi karą rzędu 150 tys. dolarów i utratą licencji, Mitoshi zwrócił się do mediów. Opinia publiczna opowiedziała się po stronie małych przedsiębiorców. Po fali krytyki ze strony opinii publicznej 7-Eleven, Lawson i FamilyMart zostały zmuszone do zrewidowanie swojej polityki, wprowadzjąc „próbny" system skróconych godzin w niektórych placówkach.

Korporacje, jak i rząd, byli świadomi braków w sile roboczej spowodowanej problemami demograficznymi. Projekt japońskiego Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu zakłada automatyzację konbini do 2025 roku dzięki zastosowaniu technologii RFID. RFID umożliwia łatwiejszy odczyt etykiet, pozwalając na wprowadzenie kas samoobsługowych, a w połączeniu z bramkami bezpieczeństwa, zabezpiecza przed kradzieżą. 

Jednak kryzys pandemiczny, katastrofalny dla branży turystycznej i gastronomicznej, okazał się być na rękę sieciom konbini. Ze względu na niepewną sytuację ekonomiczną pracowników, ilość aplikacji o pracę w sklepach poszybowała w górę. Jak podaje Nikkei, liczba konbini FamilyMart, partycypujących w programie ograniczonych godzin, do września spadła z 800 do 100 sklepów. W ubiegłym roku na fali zmian w polityce Lawson, 100 sklepów rozpoczęło działalność w skróconych godzinach, a kolejne 500 ubiegało się o pozwolenie firmy. Obecnie tylko 340 sklepów działa w ograniczonym systemie.
×
  • Japonia

    Przelicz walutę
  • jen (JPY)

  • 3,591 złoty (PLN)

    0,802 EUR, 0,961 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koronawirus namieszał w japońskim handlu detalicznym

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.21.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!