PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Krzysztof Niemiec: siła polskich eksporterów wykuwa się w kraju

Piotr Stefaniak • 11-06-2019 20:00
Krzysztof Niemiec: siła polskich eksporterów wykuwa się w kraju

Polska miała i wciąż jeszcze ma niepowtarzalną szansę na umocnienie firm zaangażowanych w budowę czy modernizację infrastruktury

Fot. PKP PLK

– Zaistnienie na rynkach międzynarodowych to kwestia skuteczności działań firm. Track Tec ma duże doświadczanie we wprowadzaniu na rynki wyrobów i w akwizycjach. Obecność naszych produktów w 40 krajach, dwa zakłady produkcyjne w Niemczech, dwa kolejne poza Polską (w projektowaniu) powodują, że mamy duże rozpoznanie procedur i praktyk stosowanych na różnych rynkach. Wiemy, że siłę firm, umożliwiającą im rozwój działalności na rynkach międzynarodowych, czy to poprzez eksport towarów lub usług, czy przez akwizycje, buduje się jednak w kraju – powiedział WNP.PL Krzysztof Niemiec wiceprezes kolejowej firmy Track Tec.

  • W wielu krajach o ochronie własnego rynku nie mówi się, ale to się robi.
  • Polska miała i wciąż jeszcze ma niepowtarzalną szansę na umocnienie firm zaangażowanych w budowę czy modernizację infrastruktury. Jeżeli ją wykorzystuje, to jednak w sposób "umiarkowanie epatujący efektami" - uważa Krzysztof Niemiec.
  • Miarą efektywności wykorzystania pieniędzy z kolejnych perspektyw unijnych będzie nie tylko nowa czy zmodernizowana infrastruktura, ale zbudowana w tym okresie siła krajowych firm, weryfikowana poprzez ich zdolność skutecznego rywalizowania na rynkach międzynarodowych.

Jednocześnie obserwujemy skracanie się czasu potrzebnego na zaistnienie produktów czy marek na rynku globalnym.

- To powoduje, że każda pojawiająca się w kraju szansa musi być skutecznie wykorzystana. Polska taką szansę ma już od 2007 roku, tj. od początku unijnego wsparcia - stwierdza wiceprezes Track Tec.

Chrońmy własny rynek

W wielu krajach o ochronie własnego rynku nie mówi się, ale to się robi. W dłuższej perspektywie wszystkim powinno zależeć na wykreowaniu krajowych firm, mogących skutecznie rywalizować na rynkach międzynarodowych.

- Na podstawie własnych doświadczeń z realizacji eksportu wyrobów dla infrastruktury kolejowej szeregu krajów, ale też z doświadczeń międzynarodowych innych podmiotów, muszę stwierdzić, że w Polsce "brama na wciąż otwarta"” dla firm i wyrobów z zagranicy, natomiast wchodzenie naszych firm na tamte rynki wymaga pokonania szeregu barier - stwierdza Krzysztof Niemiec.

Patrz też: W krajach "starej" Unii nasze firmy mają pod górkę

Są one tworzone dla ochrony krajowych producentów. - Dlatego musimy odrobić lekcję i to możliwie szybko, wykorzystując także praktyki stosowane za granicą - dodaje wiceprezes Track Tec.

Podkreśla dużą ostatnio aktywność PAIH we wsparciu polskich firm przez jej biura w szeregu krajów. To niezwykle cenne, gdyż znajomość uwarunkowań lokalnych, informacji o rynku jest pomocna w  skutecznym tam zaistnieniu.

Patrz też: Na przekór światu polski eksport idzie w górę. Co się dzieje?

Jak wykorzystujemy szansę?

Polska miała i wciąż jeszcze ma niepowtarzalną szansę na umocnienie firm zaangażowanych w budowę czy modernizację infrastruktury. Ma to związek z ogromnej wartości środkami przeznaczanymi na nią w kolejnych unijnych perspektywach.

- Czy tę szansę wykorzystujemy? Jeżeli tak, to w sposób umiarkowanie epatujący efektami - podkreśla wiceszef Track Tec.

Przykładem może być sposób spożytkowania wsparcia unijnego dla rozwoju przewozów intermodalnych. Z kwoty 1 133 mln zł, stanowiących pokrycie 50 proc. kosztów kwalifikowanych, w grudniu 2018 roku przeznaczono 995 mln zł na lokomotywy i wagony.

Szczególnie wsparcie dotyczyło wagonów, których ilość - wraz z własnym wkładem finansowym - sięga 3700 sztuk.

- Mamy pierwsze rozstrzygnięte przetargi i pierwsze tysiąc platform kontenerowych ulokowanych u producenta za granicą - mówi Krzysztof Niemiec. - Tak też niestety będzie z większością następnych partii wagonów, a przecież potrafimy produkować takie wagony w kraju.

Według niego zabrakło odpowiednich posunięć w momencie podjęcia decyzji UE o tym wsparciu. To tylko jeden przykład, ale szansy szkoda.

Potrzebna strategia w "Strategii"

Miarą efektywności wykorzystania pieniędzy z kolejnych perspektyw unijnych będą nie tylko nowe czy zmodernizowane drogi, linie kolejowe, sieci przesyłu mediów itd., ale zbudowana w tym okresie siła krajowych firm, weryfikowana poprzez zdolność skutecznego rywalizowania na rynkach międzynarodowych.

- To szczególnie ważne, gdyż pieniądze unijne kiedyś się skończą, a rozbudzone oczekiwania i aspiracje społeczeństwa nie - podkreśla Krzysztof Niemiec. - Kłania się więc spojrzenie decydentów poza horyzont jednej czy kolejnej kadencji, z czym mamy problemy od kilkunastu lat.

Wystarczy spojrzeć na wartość różnych strategii, oczywiście niezbędnych w tak znaczących procesach modernizowania kraju.

W przypadku dróg i kolei weszliśmy w 12. rok modernizowania (licząc od 2007 r., tj. od początku pierwszej unijnej perspektywy). Jednak do dzisiaj nie wiemy, co chcemy osiągnąć na koniec tego procesu.

- Nie mając zdefiniowanych celów, wkładamy dużo wysiłku w prace, które z oczekiwaniami społeczeństwa i gospodarki mogą mieć niewiele wspólnego - mówi wiceprezes Track Tec.

Przypomina, że projekt nowej Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu, którego konsultacje zakończyły się w tym roku, przewiduje dalszy wzrost przewozu towarów po drogach, z pasywną rolą kolei. A przecież powszechnym jest oczekiwanie na uwolnienie dróg z części ciężkiego transportu. To powinno przełożyć się na zadania dla kolei, a w konsekwencji na potrzeby w zakresie infrastruktury i taboru.

- Taki brak celów w "Strategii" nie sprzyja rozwojowi firm - kończy nasz rozmówca. - Uzasadnienie dla poniesienia wydatków na zwiększanie produkcji, nowe wyroby czy technologie musi wynikać ze stabilnego, w dłuższym okresie, dokumentu rządowego; z dokumentu tej rangi z powodu zaangażowania finansowych środków UE i budżetowych oraz z uwagi na państwowego inwestora.

Wiceprezes Track Tec powtarza, że siłę firm najpierw buduje się w kraju. W warunkach ostatnich lat, w okresie tak sprzyjającym również wskutek wsparcia UE, proces ten napotyka na istotne ograniczenia.
  • Niemcy

    Przelicz walutę
  • euro (EUR)

  • 4,255 złoty (PLN)

    1 EUR, 1,128 USD

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 93.41.100.140
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.