PARTNERZY PORTALU

Kubeł zimnej wody od Fakro dla polskich firm

Niech polskie firmy planujące ekspansję pamiętają. Na polską firmę nikt tam nie czeka – ostrzegał Ryszard Florek, twórca Fakro, potentata w produkcji okien dachowych Fot. PTWP

Prezes Fakro Ryszard Florek podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego mówił o bezpardonowej walce z konkurencją na światowym rynku. Polski biznes uczestniczył w debacie "Międzynarodowa ekspansja polskich firm" w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

– Walczymy na szczycie, bo jesteśmy drugą marką w świecie – stwierdził Ryszard Florek, twórca Fakro, potentata w produkcji okien dachowych. – Ale nasze 170 patentów, jakość, to, że wyprodukowaliśmy najnowocześniejsze okno na świecie niewiele znaczy w starciu z wielokrotnie silniejszym kapitałowo konkurentem. Rozwijaliśmy się, dopóki nie nastąpiliśmy na odcisk...

Do 2005 r. Fakro budowało swój potencjał względnie spokojnie – do momentu osiągnięcia progu "widoczności". Kiedy polska firma pojawia się na rynkowych radarach potężnych konkurentów, wytaczają oni najcięższe działa, by wypchnąć aspirującego i "zbyt silnego" nowicjusza z rynku.

Zobacz też: Gdyby nie spór z Veluxem, zatrudnilibyśmy 5 tys. osób

Florek podawał przykłady ostrej walki konkurencyjnej – z płaceniem odbiorcom za wycofywanie się ze współpracy z Fakro. Takie praktyki spowodowały m.in. konieczność wycofania się polskiego producenta z Chin.

– Niech polskie firmy planujące ekspansję pamiętają. Na polską firmę nikt tam nie czeka – ostrzegał Florek. – Tam są ich już konkurenci o kilkaset, kilka tysięcy razy większych kapitałach.

W trakcie dyskusji pojawiły się wnioski i propozycje dotyczące zagranicznych strategii. Wśród nich wymieniano m.in. współpracę polskich firm, konsolidację i akwizycje na obcych rynkach, wsparcie administracji i dyplomacji gospodarczej.

Fakro to międzynarodowa firma działająca w branży budowlanej, produkująca okna dachowe, okna pionowe, świetliki, schody strychowe i inne produkty do zabudowy poddasza. Została założona w 1991 w Nowym Sączu przez Ryszarda Florka, jego żonę Krystynę i Krzysztofa Kronenbergera. Ryszard Florek, prezes Grupy Fakro i współwłaściciel firmy, pierwsze okna składał we własnym domu, a testował na dachach w okolicach Nowego Sącza.

W skład Grupy Fakro wchodzi 12 spółek produkcyjnych zlokalizowanych w Polsce, na Ukrainie, w Rosji i Chinach.

Fakro ma 16 spółek dystrybucyjnych. Jej produkty można znaleźć w ponad 50 krajach na całym świecie. Własną dystrybucję firma prowadzi w Anglii, Francji, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Danii, Austrii, Rosji, Ukrainie, Czechach, Słowacji, na Węgrzech, na Łotwie, w Chinach oraz w USA. W pozostałych krajach Fakro współpracuje z siecią zagranicznych importerów. Firma ma 15 proc. udziału w globalnym rynku produktów do zabudowy poddasza.
×

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Kubeł zimnej wody od Fakro dla polskich firm

  • Adriana 2019-05-21 13:42:56
    Co za biadolenie. Mamy XXI wiek. Trzeba się przyzwyczaić, że konkurencja istnieje. Zamiast na to narzekać trzeba ustawicznie budować swoją przewagę, a nie narzekać, że inny są lepsi.
  • Marek 2019-05-17 06:45:46
    Już 2002 roku firma sprzedająca napoje "×"przedstawiciel w chodził do baru lub restauracji pytał o obroty roczne napojów firmy "y" i dawał łapówkę za wyłączność sprzedazy tylko firmie "×".znajomy dostal 15000zl
  • Mariusz 2019-05-16 09:10:28
    Zakładam zatem, że firma Fakro, podobnie jak inne firmy od okien drzwi itd. w żadnym wypadku nie ma sztabu montażystów na uproszczonej księgowości osiągających nienaturalnie wysokie dochody, po to żeby można było przez nie, bez widocznego ruchu na kontach, przepuścić łapówki dla architektów, osób decyzyjnych u deweloperów etc.
  • Polak 2019-05-16 07:52:55
    To o czym mówi Pan Ryszard ma miejsce w Polsce od wielu lat. Wielu producentów i firmy sprzedające różne produkty(okna, stal, klampki, elektryka) płaci za sprzedaż swoich produktów a raczej za to by klienci nie kupowali produktów konkurencji. Płacą dosłownie wszystkim a głównie projektantom za odpowiednie przygotowanie projektów i zamieszczenie produktów w projektach. I często nie wygrywa na rynku ten co ma lepszy produkt ale ten co więcej zapłaci i często ma gorszy produkt. w ty kierunku są prowadzone nawet szkolenia w firmach a to już patologia...
    • x37 2019-05-17 09:37:44
      Pan Ryszard od wielu lat stosuje model "biznesowy" polegający na "dopieszczaniu" lokalnych polityków PiS. Na to przeznacza tak wiele kasy że po prostu już nie starcza na rozwój - i stąd fabryki Veluxu w Wielkopolsce. A więc pozostaje tylko płakać w stylu J.M.Rokity - "duńczycy nas biją".
  • Velux 2019-05-15 15:27:18
    Nasze okna za tańsze. Nawet w Polsce (-;
    • Klient 2019-05-16 09:19:12
      I dużo gorszej jakości.
      • Klient 2 2019-09-05 15:11:20
        Jakoś nie wierzę w ten PR Veluxa wpisywaną w tych komentarzach. Dla filantropii nie weszli do PL tylko dla zysku. Ostro grają ceną w krajach gdzie mają konkurencję odbijając sobie marżę w innych gdzie nie ma Fakro. Takie mam zdanie.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.217.40
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!