Kultura prawna w Chinach. Oto o czym muszą pamiętać polskie firmy

Kultura prawna w Chinach. Oto o czym muszą pamiętać polskie firmy
Współpraca z chińskimi firmami wymaga znajmości kultury prawnej Chin shutterstock

Bez znajomości kultury prawnej w Chinach sama znajomość przepisów nie wystarczy dla zabezpieczenia biznesu.

Wchodząc na rynek chiński prawdopodobnie najwięcej problemów sprawi nam dostosowanie naszego biznesu do obowiązującego systemu prawnego. Nie chodzi tylko o poznanie przepisów prawnych Chińskiej Republiki Ludowej, ale również o to jak one rzeczywiście funkcjonują w praktyce. Związane jest to z aspektem kulturowym, który wpływa na postrzeganie prawa i stosowaniem się do jego nakazów. Wieloletni partner jednej z międzynarodowych kancelarii prawnych w Szanghaju doskonale podsumował funkcjonowanie podmiotów zagranicznych w obrocie prawnym w ChRL, stwierdzając, że rzeczywista praktyka, i nasze wyobrażenie o niej po lekturze chińskich aktów prawnych, to zupełnie dwie odmienne rzeczywistości. Mając tę świadomość, kluczowe wydaje się oprócz poznania brzmienia chińskich przepisów, poznanie ich stosowania bądź zrozumienie kultury, która determinuje pewne zachowania w obrocie prawnym.

Koncepcja "twarzy" i „guangxi”


Praktycy prawa często umniejszają rolę kultury w systemie prawnym. Z perspektywy obcokrajowca aspekty te są kluczowe dla uniknięcia nieporozumień. Dla przykładu w chińskim prawie administracyjnym funkcjonuje instytucja skargi administracyjnej. Oznacza to, że podmiot niezadowolony z rozstrzygnięcia organu może odwołać się do organu wyższego szczebla lub sądu. Państwach zachodnich jest to uznawane za oczywistość i często praktykowane, często przynosząc zakładany efekt. W Chinach ze względu na czynniki kulturowo-społeczne, skarżenie czynności organu administracyjnego skazane jest na niepowodzenie, i dlatego też niepraktykowane. Z jednej strony wynika to z koncepcji „twarzy” i jej utraty, z drugiej z pozycji organów administracyjnych, z którymi lepiej załatwiać sprawy „na roboczo”.

Drugim istotnym elementem kulturowym jest pojęcia „guangxi”, czyli relacji i ich budowania. Dla uproszczenia często opisuje się ten fenomen kulturowy polskim przysłowiem „ręka rękę myje”, zwracając uwagę na wzajemne świadczenie sobie przysług. W tym wymiarze, relacje często ocierają się o granicę etyczną związaną z płatną protekcją. Warto zwrócić uwagę, że władze centralne ChRL wywołały wojnę korupcji, a nieprzemyślane prezenty mogą sprowadzić na nas uwagę wymiaru sprawiedliwości. Trzeba być niezwykle ostrożnym i nie przekroczyć cienkiej granicy, gdyż korupcja w Chinach karana jest śmiercią.

Jak nie przekroczyć tej granicy? Guangxi jest pojęciem szerokim, które sprowadza się do budowania relacji opartych o wzajemne zaufanie zgodnie z zasadą chińskiej hierarchiczności. Powinniśmy budować stopniowo relacje na tym samym szczeblu. Dyrektor powinien rozmawiać z dyrektorem, a specjalista ze specjalistą. Jest to o tyle trudno, iż w Chinach struktura organizacyjna często przewiduje liczne funkcje kierownicze, co może powodować, że pomimo iż rozmawiamy z dyrektorem, to osoba ta, ma nad sobą jeszcze kilka innych osób. Często na szczeblu kierowniczym spotkamy również aspekt polityczny, czyli osobę z mianowania partyjnego. W praktyce wygląda to tak, że wśród kilku dyrektorów jest jedna osoba uzgadnia z nami kwestie merytoryczne, a następnie muszą one zostać zaakceptowane przez osobę z politycznego mianowania, która wydaje się nie mieć wiedzy merytorycznej ze wskazanego zakresu.

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,612 złoty (PLN)

    0,133 EUR, 0,155 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kultura prawna w Chinach. Oto o czym muszą pamiętać polskie firmy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.95.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!