Manga ratuje japoński rynek wydawniczy

Manga ratuje japoński rynek wydawniczy
Wokół popularnej mangi stworzył się prawdziwy kult. Na zdjęciu cosplayerzy fot. 玄史生/Flickr, licencja CC

Sprzedaż drukowanych czasopism i książek spadła w Japonii zaledwie o jeden proc. w stosunku do roku poprzedniego, co stanowi najmniejszy spadek od roku 2006. Instytut Badań nad Publikacjami w Tokio badający japoński rynek wydawniczy podał, że za rekordowo niskim spadkiem sprzedaży stoi sukces mangi „Miecz Zabójcy Demonów” (Kimetsu no Yaiba).

Sprzedaż drukowanych publikacji przyniosła w 2020 roku ok. 1,22 biliona jenów (11, 76 mld USD) .
Oznacza to, że szesnasty raz z rzędu zanotowano spadek sprzedaży, jednak w tym roku był on rekordowo niski. Dla porównania – w 2019 r. spadek sprzedaży tytułów drukowanych, w porównaniu do roku poprzedniego, wyniósł 4,3% czyli ponad trzy punkty procentowe więcej względem roku 2020. Według wydawcy mangi, Shueisha Inc., 23 tom „Miecza Zabójcy Demonów”, zamykający całą historię, sprzedał się tylko w samym grudniu 2020 roku w liczbie ponad 3,95 miliona egzemplarzy. Łącznie sprzedaż wszystkich tomów, wraz z wydaniami cyfrowymi, wyniosła 120 milionów.

Na podstawie odnoszącej sukcesy mangi nakręcono w 2019 roku 26-odcinkowe anime, które zdobyło szereg nagród. Rok później światło dzienne ujrzał film animowany „Demon Slayer: Infinity Train”, który szturmem podbił nie tylko kina japońskie, ale stał się popularny w prawie całej Azji. Produkcja zarobiła już ponad 313 mln USD, a ogólny wkład produktów i usług związanych z „Mieczem Zabójcy Demonów” w japońską gospodarkę szacuje się na ponad 2,6 mld USD.

Na sukcesie Kimetsu no Yaiba znacznie skorzystała firma Bandai Namco, produkująca zabawki z popularnej serii. Wartość akcji innej firmy, SK Japan, także tworzącej zabawki z postaciami z anime, wzrosła dwukrotnie. Innym, nieco mniej oczywistym beneficjentem, stało się DyDo Group, której specjalna kawa w puszce, z nadrukiem z Zabójcy Demonów, stała się niezwykle popularna. Znaczny wzrost akcji zanotowała także sieć restauracji Kura Sushi, która za pomocą talerzy do sushi pozwala swoim klientom zagrać w specjalną grę, w której do wygrania są produkty związane z Zabójcą Demonów.

„Miecz Zabójcy Demonów” to manga autorstwa Koyoharu Gotouge, wydawana w latach 2016 - 2020. Była publikowana na łamach popularnego magazynu „Shūkan Shōnen Jump” oraz ukazywała się także w formie tomikowej. Głównym bohaterem historii jest Tanjirō Kamado, chłopak, którego rodzina została zamordowana przez demona. Z rzezi ocalała tylko jego młodsza siostra, Nezuko, która w wyniku ataku sama została zamieniona w demona, jednak w przeciwieństwie do innych potworów, zachowała część ludzkich emocji i myśli. Dzielny Tanjirō stawia sobie za punkt honoru przywrócenie siostry z powrotem do ludzkiej formy i w tym celu postanawia zostać Zabójcą Demonów.  Warto wspomnieć, że Kimetsu no Yaiba zagościło także i w Polsce, za sprawą wydawnictwa Waneko, które od marca 2020 r. regularnie wydaje kolejne tomy popularnej mangi w polskim tłumaczeniu.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

 

×
  • Japonia

    Przelicz walutę
  • jen (JPY)

  • 3,535 złoty (PLN)

    0,772 EUR, 0,909 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Manga ratuje japoński rynek wydawniczy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.215.177.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!