Młodzi Chińczycy napędzają gospodarkę kraju

Młodzi Chińczycy napędzają gospodarkę kraju
Zachodni ekonomiści od dawna twierdzili, że Chiny potrzebują bazy konsumentów, takiej jak w USA, by podtrzymać swój wzrost gospodarczy (fot. pixabay.com)

Chińczycy urodzeni po 1990 roku wydają więcej niż starsze pokolenia i mniej od nich oszczędzają, co pomaga w transformacji chińskiej gospodarki, ale powoduje również wzrost zadłużenia gospodarstw domowych – pisze dziennik „Wall Street Journal”.

  • Chiński wzrost gospodarczy od dekad opierał się na eksporcie i inwestycjach w infrastrukturę, ale władze w Pekinie starają się zmienić ten model, by wzrost napędzany był konsumpcją wewnętrzną.
  • Wydatki ułatwiają firmy oferujące krótkoterminowe pożyczki, takie jak Ant Financial Services Group.
  • W ankiecie przeprowadzonej w 2018 roku przez stronę do wyszukiwania kredytów Rong360 ponad połowa respondentów, którzy wzięli pożyczki konsumpcyjne, urodziła się po 1990 roku.


Zachodni ekonomiści od dawna twierdzili, że Chiny potrzebują bazy konsumentów, takiej jak w USA, by podtrzymać swój wzrost gospodarczy. Teraz taka baza się pojawiła i jest nią chińska młodzież - uważa amerykańska gazeta.

Poprzednie pokolenia Chińczyków skwapliwie oszczędzały zarobione pieniądze, ponieważ pamiętały czasy zawirowań gospodarczych i niewydolnej opieki społecznej. Jednak ponad 330 mln osób urodzonych w Chinach między 1990 a 2009 rokiem zachowuje się podobnie jak Amerykanie: chętnie wydają na elektroniczne gadżety, rozrywkę i podróże.

Młodzi ludzi "stali się główną siłą konsumpcyjną" w Chinach - powiedział w listopadzie dyrektor wykonawczy Alibaby Daniel Zhang. Osoby urodzone po 1990 roku stanowiły prawie połowę konsumentów w czasie ostatniego "święta singli", gdy na platformach tej firmy sprzedano towary za ponad 30 mld dolarów w ciągu 24 godzin.

Prawie jedna czwarta nabywców samochodów w Chinach to osoby przed 30. rokiem życia, a do 2025 roku odsetek ten wzrośnie do ok. 60 proc. - oceniła szefowa zespołu badań rynku dla koncernu Volkswagen w Chinach Zhou Ya.

Nowe schematy konsumpcyjne pomagają też sieciom herbaciarni czy kawiarni, a najbardziej widoczne są w turystyce - pisze "WSJ". Według raportu Mastercard i internetowego serwisu turystycznego Ctrip jedna trzecia z używających tego portalu, wyjeżdżających za granicę chińskich turystów to osoby urodzone po 1990 roku. Podczas podróży wydają one więcej niż te urodzone w latach 80.

Zobacz też: Chińczycy mają plan dla Hongkongu. Rozbrajają go z największych atutów

Wydatki ułatwiają firmy oferujące krótkoterminowe pożyczki, takie jak Ant Financial Services Group. W ankiecie przeprowadzonej w 2018 roku przez stronę do wyszukiwania kredytów Rong360 ponad połowa respondentów, którzy wzięli pożyczki konsumpcyjne, urodziła się po 1990 roku. Większość z nich pożyczało z różnych platform, a jedna trzecia brała pożyczki, by spłacić zadłużenie gdzie indziej.

"Dla pokolenia moich rodziców znalezienie stałej pracy jest wystarczające, a potem oszczędzają, kupują domy i wychowują dzieci (…) My uznajemy pieniądze za coś, co się wydaje" - powiedziała "WSJ" 25-letnia mieszkanka Szanghaju Liu Biting, która wydaje co miesiąc całą swoją pensję na mieszkanie i rozrywkę, ale jak dotąd udało jej się uniknąć brania kredytów.

Rodzice często pytają ją, ile zdołała zaoszczędzić. "Przykro mi, prawdopodobnie nic. Wszyscy moi znajomi tak mają. Nie mamy oszczędności i tak naprawdę się tym nie przejmujemy" - mówi Liu, która pracuje w marketingu i zarabia 10 tys. juanów miesięcznie (ponad 5,5 tys. zł).

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,608 złoty (PLN)

    0,132 EUR, 0,155 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Młodzi Chińczycy napędzają gospodarkę kraju

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.55.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!