PARTNERZY PORTALU

Na Białorusi sieci handlowe wypierają targowiska i bazary

Na Białorusi sieci handlowe wypierają targowiska i bazary
Sektor handlu detalicznego na Białorusi sprzyja rozwojowi dużych sieci handlowych Fot. Shutterstock
  • Autor: Stefan Antoszewski
  • Dodano: 01-07-2018 15:00

Duże sieci handlowe coraz bardziej umacniają swoją pozycję w sektorze handlu detalicznego na Białorusi, wypychając z rynku indywidualnych przedsiębiorców, spada też znaczenie, wcześniej popularnych, targowisk i bazarów. Na początku maja firma Eurotorg - właściciel największych sieci handlowych na Białorusi Euroopt i Brusniczka – zwróciła się do władz kraju o zwiększenie limitu 20-proc. udziału w rynku dla produktowych sieci handlowych. Przy tym sektor ten ciągle rośnie. Wartość obrotu towarów w handlu detalicznym w I kwartale 2018 roku wzrosła o 9,7 proc. w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku.

Sektor handlu detalicznego na Białorusi, pomimo ogólnie trudnej sytuacji gospodarczej, stopniowo się rozwija. Dotyczy to zarówno zwiększającej się dynamiki wartości obrotów, jak i rosnącej liczby punktów sprzedaży. W pierwszym kwartale tego roku wartość obrotu w handlu detalicznym wzrosła o 9,7 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego do 9,8 mld rubli białoruskich (BYN), tj. 4,9 mld dol. W całym 2017 roku jego wartość wyniosła 39,16 mld BYN, tj. 19,5 mld dol.

Wartość obrotu w handlu detalicznym na Białorusi w 2017 i 2018 roku, w mln BYN

Źródło: Narodowy Bank Białorusi

Koniec bazarów i targowisk?

W ciągu 2017 roku zwiększyła się też na Białorusi liczba punktów sprzedaży detalicznej o 7,7 proc., tj. o 7 613 do 106 811 punktów, w tym liczba sklepów detalicznych o 6,9 proc., tj. o 2 928 do 45 353. Rozróżnienie to pokazuje, że ciągle na Białorusi sprzedaż detaliczna realizowana jest także poza sklepami, m.in. na bazarach czy targowiskach, czy innych podobnych miejscach. Jednak zdecydowaną większość powierzchni sprzedaży detalicznej, co raczej zrozumiałe, tworzą powierzchnie sklepowe. O ile w 2017 roku łączna powierzchnia handlowa punktów sprzedaży detalicznej zwiększyła się o 6,3 proc., tj. o 365,1 tys. m2 do 6,1 mln m2, to w tym powierzchnia handlowa sklepów stanowiła 5,5 mln m2 i wzrosła o 6,2 proc., tj. 320,7 tys. m2.

Na Białorusi rozwijają się też centra handlowe, których w 2017 roku przybyło 30 (wzrost o 5,4 proc.) i obecnie jest ich 581 w całym kraju.

Liczba sklepów na Białorusi wg powierzchni handlowej, stan na 1 stycznia 2018 roku

Pow. handlowa sklepu w m2 Liczba sklepów Udział w łącznej liczbie sklepów w proc. Łącznie pow. handlowa, w tys. m2 Udział w łącznej pow. sklepów w proc.
do 100 32267 71,15 proc. 1499 27,41 proc.
100-300 9954 21,95 proc. 1591 29,98 proc.
300-400 1057 2,33 proc. 362 6,62 proc.
400-650 1093 2,41 proc. 546 9,98 proc.
650-1000 510 1,12 proc. 415 7,58 proc.
1000-3000 381 0,84 proc. 579 10,49 proc.
3000-5000 58 0,13 proc. 229 4,18 proc.
ponad 5000 33 0,07 proc. 250 4,57 proc.
Źródło: Ministerstwo regulacji antymonopolowych i handlu Białorusi
×
  • Białoruś

    Przelicz walutę
  • rubel (BYN)

  • 1,456 złoty (PLN)

    0,327 EUR, 0,387 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Na Białorusi sieci handlowe wypierają targowiska i bazary

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.237.183.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!