Nadszedł czas na wyjście polskich firm poza granice Europy

Najpierw pandemia, teraz wojna, które pozrywały łańcuchy dostaw i pozamykały niektóre rynki, to ogromne wyzwania dla krajowych eksporterów, skupionych dotychczas mocno na Europie. Jednak polscy przedsiębiorcy potrafią się odnaleźć nawet w tak trudnych warunkach. - Od 3 lat notujemy największe wzrosty polskiego eksportu. To pokazuje, że polscy przedsiębiorcy są bardzo elastyczni i szybko potrafią odnaleźć się w zmieniającej się rzeczywistość - mówi WNP.PL Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

  • W aktualnej sytuacji geopolitycznej polscy przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę na nowe rynki. 
  • Szczególnie atrakcyjne są tu rynki Bliskiego Wschodu i Afryki. Na promocji właśnie tych kierunków skupia się w swojej strategii PAIH.
  • Szansą na promocję polskich firm na bliskowschodnich rynkach, ale także właśnie tych afrykańskich, była Światowa Wystawa Expo 2020 w Dubaju. Polska miała tam silną reprezentację.

Jak podkreśla prezes PAIH, ważna w aktualnej sytuacji jest dywersyfikacja kierunków ekspansji zagranicznej polskich eksporterów.

- To nad czym obecnie Polska Agencja Inwestycji i Handlu chce pracować, to promocja nowych perspektyw (…). Zależy nam na tym, żeby polscy przedsiębiorcy zwrócili uwagę na kraje Bliskiego Wschodu, ale także kraje afrykańskie, ASEAN-u, by patrzyli trochę szerzej, poza granice Europy - dodaje Krzysztof Drynda.

Na tym też skupia się przyjęta w ubiegłym roku strategia PAIH, a wybuch wojny w Ukrainie tylko spotęgował słuszność tego kierunku. Silnie rozwinięte i bogate kraje Bliskiego Wschodu to możliwości ściągania inwestycji kapitałowych do Polski. To także wrota do wielkiego kontynentu afrykańskiego, w którym drzemie olbrzymi potencjał.

- To wciąż niezagospodarowane i niewykorzystane przez polskich przedsiębiorców kraje. Oczywiście nie jest tak, że nas tam w ogóle nie ma. Ale biorąc pod uwagę ten olbrzymi potencjał, o wiele więcej polskich firm powinno zawierać kontrakty ze swoimi odpowiednikami w krajach afrykańskich - mówi Krzysztof Drynda.

Rozmowa odbyła się w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2022

Szansą na promocję polskich firm na bliskowschodnich rynkach, ale także właśnie tych afrykańskich, była zakończona w marcu tego roku Światowa Wystawa Expo 2020 w Dubaju, gdzie Polska miała swój pawilon.

Przypomnijmy, że udział w Expo wzięło 2,5 tys. polskich przedsiębiorców. Były to takie wydarzenia biznesowe, jak Polsko-Arabskie czy Polsko-Afrykańskie Forum Biznesowe, ale także 19 misji gospodarczych, kilkanaście różnego rodzaju seminariów i konferencji biznesowych, które były okazją do tego, żeby spotkać się z potencjalnymi partnerami biznesowymi nie tylko z Zatoki Perskiej, ale również z Afryki i innych rejonów świata.

- Na bardzo konkretne efekty będziemy musieli poczekać, ale wiemy o kilku projektach, które są teraz w fazie negocjacji między polskimi przedsiębiorcami a zagranicznymi partnerami. Jako PAIH wspieramy te wszystkie procesy, mamy swoje zagraniczne biuro handlowe w Dubaju, którego celem jest właśnie wyszukiwanie partnerów biznesowych, organizowanie spotkań, pomaganie w zorganizowaniu kontraktów, tłumaczenie kultury biznesowej na miejscu a także  weryfikacja  potencjalnych partnerów - mówi WNP.PL Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Nasz rozmówca podkreśla jednocześnie, że podczas sześciomiesięcznej obecności polski na wystawie Expo w Dubaju zostało podpisane kilkanaście różnego rodzaju umów bilateralnych, m.in. PAIH podpisała umowę ze strefą wolnego handlu DMCC z Dubaju, KUKE z Etihad Credit Insurance. Z kolei Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna nawiązała współpracę ze swoim emirackim odpowiednikiem.

- Te wszystkie umowy mają służyć ułatwianiu działalność polskim przedsiębiorcom na rynkach Bliskiego Wschodu - tłumaczy Krzysztof Drynda.

Przykładowo, umowa PAIH ze strefą wolnego handlu DMCC z Dubaju otwiera dostęp do całego szeregu zweryfikowanych, wiarygodnych, potencjalnych partnerów biznesowych. Dzięki niej polskiej agencji będzie dużo łatwiej realizować swoje ustawowe zadania, tak aby wprowadzić polskiego przedsiębiorcę na rynek emiracki w sposób maksymalnie profesjonalny, kompleksowy i bezpieczny.

 

×
  • Arabia Saudyjska

    Przelicz walutę
  • rial (SAR)

  • 1,182 złoty (PLN)

    0,251 EUR, 0,266 USD

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Nadszedł czas na wyjście polskich firm poza granice Europy

  • Krasawica 2022-06-21 15:54:19
    Sądząc po tekście pani redaktor, pomysł PAIH-u na ,,wielką polską ekspansję" polega po prostu na handlu za pośrednictwem Arabów z Emiratów. Tego już próbował poprzednicy PAIH-u z prezesem Dryndą: PAIIZ za prezesa Majmana z podobnymi kadrami i podobnym poziomem kompetencji oraz PAIH za prezesa Pisuli, także z podobnymi kadrami i podobnym poziomem kompetencji. Oby tym razem było inaczej, ale coś mi się zdaje, że granicą kompetencji PAIH-u jest pomysłowość jego prezesów oraz ministrów gospodarki/rozwoju, a ci cały czas klepią to samo, z tym samym efektem. Poza wycieczką do Dubaju na Expo za skromne 84 mln zł (o czym mówił WNP gupawy urzędnik PAIH-u) efekt ten jest zerowy. Osobiście spodziewam się ekspansji czołowego polskiego towaru eksportowego, tj. bryndzy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.24.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!