Nowy korytarz transportowy w Azji. W tle polskie interesy

Nowy korytarz transportowy w Azji. W tle polskie interesy
O tranzyt chińskich towarów do Europy zabiega wiele krajów fot. shutterstock

Uzbekistan ma aspiracje do stania się hubem transportowym Azji Środkowej. Chce być łącznikiem między Europą a Chinami i podejmuje w tym celu konkretne działania. Te plany mogą mieć w przyszłości wpływ na polskie interesy gospodarcze. Warto zastanowić się, jak połączyć rozwojową politykę w Azji Centralnej z interesami Polski.

  • Trwa międzynarodowa rywalizacja o to, które z państw członkowskich Unii Europejskiej stanie się głównym hubem lądowym dla towarów z Chin. 
  • Otwarte pozostaje pytanie, czy do Polski trafi część  potoków transportowych, które zamiast jechać szlakiem północnym z Chin przez Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę do Europy Zachodniej, mogą być przewożone południowymi wariantami euroazjatyckich tras.
  • Gdyby te towary trafiały przez Morze Czarne na Ukrainę, pozwoliłoby to połączyć interesy rozwojowe Uzbekistanu i Polski.

Spuścizna imperium

Infrastruktura transportowa ZSRR była zorientowana na połączenia z Moskwy i do Moskwy. Przed trzydziestu laty, w momencie upadku imperium Azja Środkowa była skomunikowana z centrum dawnego imperium, a o wiele gorzej z państwami sąsiadującymi bezpośrednio z regionem, chociażby z Chinami. Słabe były również bezpośrednie połączenia między poszczególnymi republikami w centrum największego z kontynentów.

Polityka zagraniczna również była zależna od Moskwy. Upadek imperium dał nowo powstałym państwom szansę na reprezentowanie swych interesów na forum międzynarodowym oraz szukania lepszych rozwiązań w skali regionu. Wpływy Rosji, spadkobierczyni ZSRR, pozostały jednak silne.

Kazachstan prowadzący wielowektorową politykę zagraniczną, po dokonaniu kosztownych inwestycji infrastrukturalnych, stał się ważnym krajem na szlaku kolejowym wiodącym z Chin do Europy. Według danych przedstawionych w zeszłym roku przez „The Korea Times” sieć kolejowa Azji Środkowej liczy sobie przeszło 22 tys. kilometrów. Aż 66 proc. jej długości oraz 84 proc. całego ruchu towarowego regionu przypada właśnie na Kazachstan. Tymczasem odpowiednie wartości dla Uzbekistanu wynoszą kolejno 18 proc. sieci i ok. 11 proc. całego ruchu, a dla Turkmenistanu jedynie niespełna 12 proc. i 4 proc.

Nowe rozdanie

Obserwując dynamikę międzynarodowych relacji zagranicznych w ostatnich latach, można się spodziewać, że dotychczasowy stan rzeczy może się zmieniać. Ogłoszona przez Chiny w Kazachstanie w 2013 roku przez prezydenta Xi Jinpinga koncepcja powołania Nowego Jedwabnego Szlaku była pierwszym impulsem do tych zmian. Okazało się bowiem, że w regionie dotychczas zdominowanym przez rosyjskie interesy transportowe, pojawił się nowy, bogaty gracz, będący w stanie finansować ważne projekty infrastrukturalne. Inwestycje, które mogą połączyć Chiny z przylegającymi do niej krajami Azji Środkowej.

O tranzyt chińskich towarów do Europy zaczęły zabiegać również inne kraje. Turcja, która nie ukrywa swoich aspiracji mocarstwowych, także w wymiarze gospodarczym, chce stać się istotnym graczem w transporcie lądowym towarów między Chinami a Europą.

W listopadzie 2019 roku w Ankarze uroczyście fetowano przyjęcie pierwszego pociągu towarowego z Chin do Europy, który przejechał w tunelu pod Bosforem. Pociąg z Xi’an w Chinach do Pragi w Czechach jechał przez Kazachstan; po pokonaniu promem Morza Kaspijskiego, skierował się do Azerbejdżanu, Gruzji. A z Turcji jego trasa przecinała Bułgarię, Serbię, Węgry i Słowację. 

 

×
  • Uzbekistan

    Przelicz walutę
  • sum (UZS)

  • 0,036 złoty (PLN)

    0,008 EUR, 0,009 USD

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Nowy korytarz transportowy w Azji. W tle polskie interesy

  • Kamil 2021-01-07 20:15:31
    Przestańcie inwestować w te Chiny, bo to skończy się katastrofą
  • Kamil 2021-01-07 20:12:57
    Przestańcie inwestować w te Chiny, bo to skończy się katastrofą
    • jang. 2021-01-08 08:34:40
      a Chin????Inwestować w Chiny??Może jeszcze armię USA zmodernizować i nauczyć Szwajcarów prowadzenia banków? Rzeczywiście Chiny bez nas nie poradzą sobie.Hetman Antoni uratował przed Chińczykami i szlakiem logistycznym do Unii kilka hektarów powojskowej ziemi w Łodzi a nawet obronił cenne powierzchnie w Siemianowicach.I je mamy 100% nasze ,choć bezproduktywne!!! Centrum decyzyjne świata zagrzmiało...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.230.144.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!