Ofensywa Amazona w Azji Centralnej

Ofensywa Amazona w Azji Centralnej
Amazon jest już obecny w sąsiedztwie Azji Centralnej fot. Shutterstock
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Instytut Boyma
  • Dodano: 08-06-2021 09:40

Amerykański Amazon, globalny gigant światowego handlu online i centrów danych, rozpoczął budowę swojej sieci dystrybucji także na obszarze Azji Centralnej. Decyzja szefostwa koncernu wydaje się dość zaskakująca, zważywszy, że operował on przede wszystkim w krajach rozwiniętych lub na dużych rynkach.

Amazon jest już obecny w sąsiedztwie Azji Centralnej. W Chinach w 2019 r. przestał jednak oferować lokalne produkty i skupił się jedynie na importowanych dobrach luksusowych oraz usługach chmury obliczeniowej. W Indiach mierzy się z konkurencją lokalnych platform. Obecność w Azji Centralnej można określić jako „zapięcie” obsługiwanego obszaru między obu trudnymi rynkami azjatyckich mocarstw. Amazon chce być docelowo wszędzie.

Inwestycja amerykańska potwierdza zarazem rosnące znaczenie tego regionu w globalnej dystrybucji. Być może gigant chce też skorzystać z infrastruktury logistycznej budowanej w ramach chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku. Trudno bowiem uzasadnić tę inwestycję spodziewanymi korzyściami generowanymi tylko przez lokalne rynki pięciu republik, z których trzy - Tadżykistan, Turkmenistan i Kirgistan - są relatywnie ubogimi państwami, o nielicznej populacji. Z liczących się rynków pozostaje relatywnie zamożny i dobrze rozwinięty gospodarczo Kazachstan oraz szybko nadrabiający gospodarcze zaległości Uzbekistan.

Oficjalne otwarcie Amazona dla sprzedawców z Azji Centralnej nastąpiło 20 maja. Jednak już  od kilku lat z platformy korzysta grupa kilkunastu kazaskich firm, oferujących lokalne wyroby, od biżuterii i pamiątek aż po mleko czekoladowe. Potwierdzają to dane Kazpostu, narodowego dostawcy usług pocztowych. 

Otwartą kwestią pozostaje, czy Amazon faktycznie podbije rynki Azji Centralnej, na których od lat działa chińska i rosyjska konkurencja. Głównym graczem jest Alibaba, który obsługuje ponad 100 kazachskich firm i planuje przyłączyć w tym roku kolejnych 50. Drugim liczącym się graczem jest rosyjski Wildberries, który bardzo zaktywizował swoje działania na rynku kazaskim, oferując ułatwienia w rejestracji. Główną przeszkodą w korzystaniu z rosyjskiej platformy była konieczność rejestracji w Rosji. Wiązało się to jednak z podwójnym opodatkowaniem, pomimo istnienia Wspólnej Przestrzeni Gospodarczej w ramach zdominowanej przez Moskwę Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Uzbekistan

    Przelicz walutę
  • sum (UZS)

  • 0,038 złoty (PLN)

    0,008 EUR, 0,009 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ofensywa Amazona w Azji Centralnej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.211.239.1
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!