PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Oni Samsung, LG i Hyundai, my Aronia i Bolesławiec. Polska w Korei powinna sobie radzić lepiej

Nicolas Levi • 09-09-2018 12:04
Oni Samsung, LG i Hyundai, my Aronia i Bolesławiec. Polska w Korei powinna sobie radzić lepiej

Pierogi, kapusta, piwo: polska kuchnia nie jest obecna w Korei mimo zbliżonych smaków.

shutterstock

W tym roku mija 29 lat od nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Koreą Południową. Marki takich południowokoreańskich firm jak Samsung, LG, lub Hyundai są w Polsce szeroko rozpoznawalne. A jak wygląda sytuacja odwrotna? Czy nasze flagowe produkty i marki są znane konsumentom południowokoreańskim? Okazuje się, że choć nie mamy się czego wstydzić, to polskie firmy i marki nie wykorzystują potencjału lokalnego rynku.

  • Polski eksport do Korei korzysta z umowy o wolnym handlu z UE.
  • Najbardziej rozpoznawalną polską marką na lokalnym rynku jest polska ceramika.
  • Eksport żywności kuleje, a polską kuchnię promuje bułgarska restauracja.
“Koreańczycy znają Polskę głównie ze względu na Chopina, Skłodowską-Curie oraz naszą porażkę z nimi w grupie na Mistrzostwach Świata w piłce nożnej w 2002 roku. Każdy taksówkarz o tym wspomni, jeżeli przyznamy się, że jesteśmy z Polski” – śmieje się Dominik Rutan, mieszkający od 2009 roku w Korei Południowej doktorant Academy of Korean Studies .

Ceramika rządzi


Coraz częściej jednak lokalni konsumenci mają też okazję poznania innych polskich specjalności. Według głównego urzędu statystycznego, w 2017 roku wartość polskiego eksportu do Korei Południowej wyniosła około 2 miliardów złotych. Polska eksportuje do Korei głównie mięso wieprzowe, ceramikę, kosmetyki, produkty żywnościowe oraz podzespoły mechaniczne. Polskie marki w Korei obecne są głównie w branżach: ceramicznej, alkoholowej, słodyczy oraz kosmetyków. Firmy te (poza Ceramiką Bolesławiec) muszą jednak mocno konkurować z przedsiębiorstwami pochodzącymi z państw bardziej rozpoznawalnych przez konsumentów koreańskich niż Polska. A wiadomo, że w Korei Francja to kosmetyki, Niemcy - auta, a Stany Zjednoczone  - sprzęt AGD.
 
Najbardziej znaną polską marką w Korei Południowej jest bezapelacyjnie Bolesławiec, największa i najstarsza polska firma produkująca ceramikę. Pojawiła się na koreańskim rynku w 2012 roku, wchodząc do poszczególnych sklepów. Dzisiaj jej produkty można znaleźć nie tylko w ogólnodostępnych sklepach sieciowych, ale również w sklepach luksusowych, jak na przykład „Shinsegae” – najstarszej sieci najbardziej luksusowych domów towarowych w Korei Południowej, której flagowy sklep znajduje się w ścisłym centrum Seulu. Już sama obecność ceramiki bolesławickiej w tej sieci bez wątpienia stanowi wyraz uznania wobec polskiej marki.

W samym Seulu znajduje się ponadto wiele innych sklepów specjalizujących się w sprzedaży polskiej ceramiki. Popyt jest na tyle duży, że na dostawy towaru trzeba czekać miesiącami. Zaczęły się już nawet pojawiać chińskie podróbki.

Niektórzy Koreańczycy kupują ceramikę jako prezenty ślubne. Być może jednym z powodów jest to, że naczynia z Bolesławca dostępne są w Korei Południowej za pośrednictwem dystrybutora, firmy „Make A Happy” Corporation.

Sukces Bolesławca jest ilustracją znaczenia umowy o wolnym handlu pomiędzy UE a Koreą Południową z 2011 roku, w wyniku której wymiana towarowa została nie tylko uproszczona, lecz stała się także bardziej rentowna. Nie przypadkowo więc jedna trzecia naczyń wytwarzanych przez bolesławiecką manufakturę wysyłana jest właśnie do Korei Południowej.

Dobrze na południowokoreańskim rynku radzą sobie także polskie marki kosmetyczne. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj firma Ziaja (seria Kozie Mleko), której produkty można nabyć w sklepach internetowych oferujących kosmetyki z Europy. Co ciekawe, Ziaja jest jedyną polską marką posiadającą własną stronę internetową w języku koreańskim (e-ziaja.co.kr/). I jest to z pewnością element jej sukcesu.

Czytaj też: Układ między Donaldem Trumpem i Kim Dzong Unem ma drugie dno. "Coraz więcej się o tym mówi"

Bigosu nie zjemy, ale piwa się napijemy 


Niestety, w Korei – kraju chłodnego poranka uwielbiającego kiszone warzywa „kim chi” - nie zjemy polskiego bigosu ani innej potrawy z polskiego stołu. Nie ma bowiem polskiej restauracji, a możliwość posmakowania najlepszych polskich dań była dostępna tylko podczas dni kuchni polskiej organizowanych przez …restaurację bułgarską “Zelen” w dzielnicy Itaewon w Seulu.

Mimo braku polskich potraw wielbiciele piwa - a tak jak Polacy, Koreańczycy piwo lubią w dużych ilościach - mogą jednak spróbować polskich marek. W sieci sklepów Homeplus można nabyć piwo Żywiec. Z kolei lokalny dystrybutor napojów alkoholowych BWI ma w swojej gamie linię produktów marki Łomża (należącej do Van Pur). Polskie piwa dystrybuowane przez BWI są importowane od kwietnia 2018 roku, a są obecne w sprzedaży od maja br. Trudno zatem ocenić, czy polskie piwa na dłużej zagoszczą na lokalnym rynku.

W segmencie mocnych alkoholi od 2015 roku w Korei Południowej dostępna jest też polska wódka „Sobieski”. Można ją nabyć chociażby w sieci sklepów E-mart (należącej do Shinsegae). Natomiast w maju 2015 roku w prestiżowym hotelu Lotte znajdującym się w dzielnicy Sogong-dong, zorganizowano wydarzenie promujące Wyborową.

Polskie marki słodyczy można z kolei znaleźć na półkach wspomnianej już sieci Homeplus, gdzie dostępne są ciastka polskiej firmy Tago. Z kolei produkowane w Polsce żelki znajdują się w sprzedaży popularnych sklepów „Daiso” (low costowa sieć handlowa). GS25 (sieć convenient store) sprzedaje asortyment produktów firmy Wedel, który jest własnością koreańskiego chaebolu Lotte. O sile polskich marek, choć niekoniecznie polskich firm, świadczy też obecność w amerykańskich supermarketach „Costco” polskiej kiełbasy, która w rzeczywistości produkowana jest … w Stanach Zjednoczonych.

Czytaj też: "Wściekłe dzieci koncernów". Koreański biznes ma problemy z etyką w pracy

Aronia i "ajummy"


Według Dominika Rutana najbardziej znanym polskim produktem jest jednak aronia. Chociaż „boom” na ten owoc już minął, a ponadto sami Koreańczycy zaczęli hodować ją na większa skalę, to wciąż ma ona swoich wielbicieli. Marcelina Kim, Polka pochodzenia koreańskiego, zauważa, że polskie produkty z aronii widoczne są nie tylko w marketach, ale również reklamowane w kanałach telezakupowych. Takie programy często oglądają koreańskie ajummy (pejoratywne określenie na kobiety mające około 50 lat), których gusta mają przełożenie na koszyk domowych zakupów.

Przy eksporcie żywności do Korei jednym z największych problemów są certyfikaty jakości wymagane przez Korea Food and Drug Administration. Organizacja ta sprawuje kontrolę nad importem innych artykułów spożywczych oraz produktów chemicznych i ma bardzo restrykcyjne podejście. Wiele praktycznych informacji dostarcza otwarte w tym roku Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Od września w Korei Południowe emitowany jest MBC, jednym z czołowych kanałów telewizyjnych, nowy serial telewizyjny pod tytułem „Terius behind me", który realizowany był między innymi w Warszawie. Jego popularność może wpłynąć na większe zainteresowanie Polską, a co za tym idzie, także polskimi produktami.

Dowiedz się, co by było, gdyby obie Koree zjednoczyły się...

---------------

Dr Nicolas Levi jest autorem książek o Półwyspie Koreańskim, w tym „Nic nie wiem o Korei Północnej” (Asian Century 2018).

  • Korea Południowa

    Przelicz walutę
  • won (KRW)

  • 0,334 złoty (PLN)

    0,078 EUR, 0,088 USD

KOMENTARZE (1)

  • Bolesławianka 2018-10-16 15:54:29
    Droga redakcjo, zakładów w Bolesławcu, które produkują i eksportują ceramikę bolesławiecką do Korei jest co najmniej kilka lub kilkanaście. Jest to tradycyjny wyrób nie jednej firmy a całego regionu. Dlatego możemy się pochwalić ponad 20 zakładami, które produkują ceramikę bolesławiecką. W związku z tym na pewno w Korei nie ma jednego dystrytutora a jest ich wielu. Proszę zatem na przyszłość sprawdzać poprawność publikowanych informacji. Pozdrawiam, Bolesławianka

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.146.206.127
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

PARTNERZY SERWISU

partner serwisu partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.