PARTNERZY PORTALU

Panasonic i Sony zmieniają strategię - mniej twardych aktywów, więcej software’u

Panasonic i Sony zmieniają strategię - mniej twardych aktywów, więcej software’u
W ubiegłym roku Sony niemal podwoił wartość aktyw niematerialnych nad materialnymi. fot. Shutterstock

Panasonic po raz pierwszy wykaże przewagę aktywów niematerialnych nad rzeczowymi w corocznym zestawieniu bilansowym. Japońskie korporacje z lekkim opóźnieniem dołączają do globalnego trendu inwestowania w aktywa niematerialne. Wielosektorowa digitalizacja wywołana pandemią przyspieszyła zwrot w stronę inwestycji w dobra niematerialne – patenty, marki, licencje, software i know-how – także wśród wstrzemięźliwych do tej pory japońskich gigantów.

Jak podaje dziennik Nikkei Asia, w wyniku zakupu amerykańskiego producenta software’u Blue Yonder, niematerialne aktywa Panasonic zwiększą się o ponad trylion jenów (8,8 miliardów dolarów). To więcej niż równowartość dotychczasowych aktywów rzeczowych. Jest to znaczna zmiana, bowiem pod koniec ubiegłego roku fiskalnego to ich wartość przekraczała aktywa niematerialne ponad dwukrotnie.

Jednocześnie Panasonic pozbył się części aktywów materialnych – wycofano się z produkcji ogniw słonecznych i wyświetlaczy ciekłokrystalicznych, natomiast aktywa w akumulatorach pryzmatycznych zostały przekształcone w oddzielną spółkę. Podobną rewolucję przeprowadził w ubiegłym roku Sony, niemal podwajając wartość aktyw niematerialnych nad materialnymi.

Według analizy spółki konsultingowej Ocean Tomo wartość rynkowa przedsiębiorstw S&P 500 – indeksu giełdowego notującego 500 przedsiębiorstw o największej kapitalizacji – składa się obecnie w 80 proc. z aktywów niematerialnych. 40 lat temu było to tylko 17 procent.

Wraz z rosnącą dominacją na rynku spółek Doliny Krzemowej inwestycje w aktywa niematerialne systematycznie wzrastają. Rewolucja technologiczna w połączeniu z deindustrializacją rozwiniętych gospodarek sprzyjają inwestycjom we własność intelektualną, znaki towarowe, patenty oraz dane, algorytmy i software. 

Według raportu japońskiego Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI) z 2017 r. mimo widocznych trendów globalnych japońskie przedsiębiorstwa pozostawały skłonne do inwestycji w aktywa stałe. Według Atsushiego Nakayamy z dziennika Nikkei Asia jest to spowodowane dużym rodzimym przemysłem motoryzacyjnym, jednak postępująca elektryfikacja transportu wymagająca opracowania odpowiedniego software’u prawdopodobnie przyczyni się do zwiększenia inwestycji w aktywa niematerialne. W tę stronę kieruje się Toyota, stawiając na „software-first” według zapowiedzi obecnego CEO firmy Akio Toyody.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

 

×
  • Japonia

    Przelicz walutę
  • jen (JPY)

  • 3,412 złoty (PLN)

    0,729 EUR, 0,751 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Panasonic i Sony zmieniają strategię - mniej twardych aktywów, więcej software’u

  • Miroo 2021-10-29 14:56:24
    Hardware oddają Chinom... ci jak ich pod tym względem zmonopolizują bo będą mieli 90% nośników software wyeliminują w kolejnym kroku software konkurencji... durnie jacyś nadal epidemia niczego nie nauczyła...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.192.4
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!