W ciągu jednego pokolenia Samsung, regionalny potentat kojarzony z produktami z dolnej półki, wszedł do pierwszej światowej ligi. Jego oszałamiający sukces był możliwy dzięki trafnym decyzjom biznesowym, ale jego podwaliny stworzył państwowy system edukacyjny. Oto, jak to się robią w Korei Poludniowej.
- Korea Południowa w rankingu Bloomberga “Innovation Index” zajmowała pierwsze miejsce w latach 2015-2019. W tym roku spadła na drugie miejsce.
- Osiągnięcie tak wysokiej stabilnej pozycji w rankingu stanowi potwierdzenie innowacyjności jej gospodarki.
- Wynika ona zarówno z polityki firm, takich jak Samsung Electronics, jak i z polityk publicznych.
Po pierwsze edukacja
Koreańczycy przywiązują ogromną wagę do wykształcenia dzieci, a rząd konsekwentnie zmienia programy nauczania tak, by od wczesnych lat wprowadzały do najbardziej przyszłościowych dziedzin.Dla przykładu, wedle „Korea Times” od 2021 roku w liceach pojawią się dwa nowe przedmioty: „Wprowadzenie do sztucznej inteligencji” i „Matematyka sztucznej inteligencji”, a od 2025 roku w gimnazjach programowanie, podstawy wiedzy z zakresu sztucznej inteligencji oraz etyczne aspekty sztucznej inteligencji. Rząd planuje też dostarczenie do przedszkoli materiałów edukacyjnych i gier, które przybliżają dzieciom SI i jej wykorzystanie w życiu codziennym.
Kultura edukacyjna i inwestycje w wykształcenie na poziomie podstawowym i średnim mają swoją kontynuację na uczelniach wyższych. Cztery z nich znalazły się w pierwszej pięćdziesiątce rankingu 100 Najbardziej innowacyjnych uniwersytetów na świecie sporządzonym przez Thomsona Reutersa w 2019 roku. Pohang University of Science & Technology zajął 12. miejsce, Seoul National University - 29. miejsce, Korea Advanced Institute of Science & Technology 34. miejsce, a Sungkyunkwan University - 45. miejsce.
Na tej liście oprócz czterech koreańskich uniwersytetów znalazły się inne cztery z Azji, w tym trzy uniwersytety japońskie, czyli University of Tokyo (26. miejsce), University of Osaka (35. miejsce), Kyoto University (43. miejsce) oraz jeden chiński - Tsinghua University (41. miejsce).
Sukcesy Samsunga
Szefowie koncernów, takich jak Samsung, właśnie w edukacji widzą przyczynę swojego sukcesu. Ostanie dwa lata to dobry okres w historii największej koreańskiej firmy.Marka Samsung w 2020 roku zajęła piątą pozycję w rankingu najbardziej wartościowych marek na świecie, zaraz po Amazonie, Google, Apple i Microsoft. Jest wyceniana na 94 mld dol. w Rankingu Brand Finance Global 500 2020 - najbardziej wartościowych marek na świecie, który sporządziła niezależna firma konsultingowa Brand Finance. Jest to pierwsza nie-amerykańska marka o tak wysokiej pozycji w rankingu. Dla porównania, Huawei zajmuje 10. pozycję, z marką o wartości 65 mld dol.