PARTNERZY PORTALU

Pekin otwiera się na import FMCG. Konsumenci szukają jakości i designu

Pekin otwiera się na import FMCG. Konsumenci szukają jakości i designu
Chińscy konsumenci szukają jakości i designu (fot. źródło shutterstock) shutterstock
  • Autor: Jakub Jakóbowski
  • Dodano: 27-12-2017 11:18

Chiński rząd intensywnie rozwija narzędzia wspierania importu towarów konsumpcyjnych, m.in. produktów spożywczych, leków, mebli czy urządzeń użytku domowego. Obok sukcesywnego obniżania ceł, w planach jest organizacja wspieranych przez rząd targów importowych i wprowadzenie ułatwień dla eksporterów.

  • Celem chińskiego rządu jest wzmocnienie tradycyjnych kanałów handlu.
  • Wsparcie dla importu ma też odbudować wpływy podatkowe tracone w wyniku transgranicznego e-commerce.
  • Zwiększa się popyt na importowane FMCG.

Nakręcanie konsumpcji

Chcąc uczynić z konsumpcji nowy motor wzrostu gospodarczego, chiński rząd sukcesywnie zachęca obywateli Państwa Środka do zwiększania zakupów. Udział konsumpcji w chińskim PKB sukcesywnie rośnie, sięgając 64,6% w 2016 roku. W 2017 sprzedaż detaliczna sięgnąć ma ok. 5,6 bln dolarów, co oznaczałoby wzrost o 10,2% rok do roku.

Zwiększa się też popyt na dobra codziennego użytku, który w trzecim kwartale wzrastał 3,6% r/r. Dynamika rynku FMCG różni się jednak w poszczególnych kategoriach produktów. Podczas gdy sprzedaż paczkowanej żywności i napojów wzrosła odpowiednio o 0,5% i 2%, sprzedaż kosmetyków wzrosła o 10,5%, a chemii gospodarczej o 3,5%. Największą dynamikę mają przy tym rynki prowincji centralnych (Sichuan, Hubei, Shaanxi, Shanxi, Hunan), doganiających bogatsze regiony nadmorskie. Rynek FMCG rośnie tam ponad 7% rocznie. Związany z urbanizacją konsumpcyjny boom obejmuje również branżę meblową, która wzrosła w 2016 o 8,6%, ze sprzedażą na poziomie 130 mld dolarów.

Konsumenci szukają jakości i designu

Wobec ograniczeń lokalnej oferty, chińska klasa średnia coraz częściej poszukuje zagranicznych produktów konsumpcyjnych. Na ich atrakcyjność składa się m.in. wyższa jakość i bezpieczeństwo, unikatowy design, a także związany z nimi prestiż. Jednocześnie przemiany technologiczne sprawiają, że znaczna część zagranicznych zakupów realizowana jest poprzez kanał e-commerce (w 2016 r. odpowiadał za ok. 20% chińskiego handlu). Duża część transakcji realizowana jest przez tzw. daigou – mieszkających za granicą Chińczyków, handlujących na chińskim rynku z pominięciem procedur celnych i podatkowych, oferujących niezwykle konkurencyjne ceny. Nie bez znaczenia dla handlu jest też ruch turystyczny. W 2016 do UE przyjechało ponad 5,13 mln chińskich turystów, nierzadko w celach zakupowych, którzy wydawali średnio 2200 euro na osobę.

E-commerce uderza we wpływy z cła

Nowe kanały handlu powodują postępujący spadek wpływów celnych i podatkowych (m.in. wprowadzany dopiero w Chinach VAT), co skłania chiński rząd do wspierania tradycyjnych kanałów importu dóbr konsumpcyjnych. Obok rozwijania platform dedykowanych transgranicznemu e-commerce objawia się to poprzez sukcesywne obniżanie ceł na wybrane kategorie produktów. W grudniu 2017 roku zredukowane zostały cła na 187 kategorii towarów konsumpcyjnych. Średni poziom cła spadł z 17,3% do 7,7%. Obniżkami objęte zostały niektóre kategorie produktów spożywczych, zdrowotnych (w tym leki i suplementy), chemia gospodarcza, tekstylia i buty czy wybrane gatunki alkoholi. Jest to trzecia seria obniżek – poprzednie przeprowadzone zostały w 2015 i 2016 roku.
×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,567 złoty (PLN)

    0,125 EUR, 0,147 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pekin otwiera się na import FMCG. Konsumenci szukają jakości i designu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.92.74.105
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!