Po Dubaju mądrzejsi? Będzie strategiczna zmiana w polskiej dyplomacji handlowej

Po Dubaju mądrzejsi? Będzie strategiczna zmiana w polskiej dyplomacji handlowej
Dubaj ze swoim EXPO przyciągnął polskich przedsiębiorców. Czy przełoży się to na sukces ekonomiczny tych firm? PTWP

Po pół roku zakończyło się EXPO w Dubaju. Polski pawilon zdobył szereg nagród. Polska dyplomacja po światowej wystawie wyciągnęła wnioski dotyczące  trzech obszarów – energetycznego, relacji z Afryką oraz struktury działalności ambasad i Zagranicznych Biur Handlowych PAiH w tamtym rejonie świata.

  • W rozmowie z WNP.PL Grzegorz Piechowiak, wiceminister rozwoju i technologii, pełnomocnik rządu ds. inwestycji zagranicznych, mówi, że ten rok będzie przełomowy, jeśli chodzi o funkcjonowanie Zagranicznych Biur Handlowych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
  • Na taką refleksję miało wpływ zakończone właśnie w Dubaju EXPO 2020.
  • Według Grzegorza Piechowiaka już teraz są pola, na których można wspólnie działać z firmami z krajów Zatoki Perskiej.

- W tej chwili pracujemy w Ministerstwie nad kwestiami funkcjonowania polskich Zagranicznych Biur Handlowych na całym świecie. Musimy to zracjonalizować i zmienić pewne kierunki, akcenty. To się wprost wiąże z Nową Polityką Eksportową oraz Nową Polityką Promocji. W niektórych miejscach będziemy musieli wzmocnić te biura kadrowo - zapowiada wiceminister Piechowiak.

Na taką refleksję, co przyznaje w rozmowie Piechowiak, miało wpływ zakończone właśnie w Dubaju EXPO 2020.

Zobacz relację z Dubaju i całą rozmowę z wiceministrem Grzegorzem Piechowiakiem. Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

 

Równolegle do światowej wystawy Polska zorganizowała dwa fora: arabskie oraz afrykańskie.

Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze zgromadziło 400 uczestników (w tym 100 online) z 40 państw, w tym 27 afrykańskich. W Forum Polsko-Arabskim wzięło udział 650 uczestników (150 uczestników online).

– To są wydarzenia, które nie od razu, ale przyniosą efekty. Moim zdaniem widać to choćby po liczbie przedsiębiorców z Polski, która brała w nich udział, co pokazuje, że zainteresowanie rynkami arabskimi czy afrykańskimi jest bardzo duże. Spodziewam się, że w ciągu kilku miesięcy będziemy mogli spokojnie zobaczyć, jakie to przynosi efekty. To nie my – jako ministerstwo – będziemy podpisywali biznesowe kontrakty, tylko już konkretne firmy – podsumowuje rządowy pełnomocnik ds. inwestycji zagranicznych.

Jako te, które najlepiej poradzą sobie na wspomnianych wcześniej rynkach, Piechowiak wymienia branżę IT, branżę meblarską oraz medyczną, ale przede wszystkim firmy związane z sektorem energetycznym.

Ropa, gaz, ale przede wszystkim wodór


– Od zielonej energii odstępstwa już nie ma. My musimy w tym kierunku iść. Dywersyfikacja w naszym sektorze energetycznym na tym właśnie polega i polegać będzie. Prawdopodobnie jednak ten proces, z przyczyn geopolitycznych, obecnie spowolni – mówi wiceminister rozwoju i technologii, mając na myśli wojnę w Ukrainie. 

Według Grzegorza Piechowiaka już teraz są pola, na których można wspólnie działać z firmami z krajów Zatoki Perskiej:

- Uczymy się od Emiratczyków choćby w kwestii wodoru – zależy nam na tym, by może nawet implementować pewne rozwiązania u nas. Ważne, by wykorzystać te relacje z nimi, by zmienić także nasze kierunki importu surowców energetycznych. 

 

×
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie

    Przelicz walutę
  • dirham (AED)

  • 1,205 złoty (PLN)

    0,260 EUR, 0,275 USD

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Po Dubaju mądrzejsi? Będzie strategiczna zmiana w polskiej dyplomacji handlowej

  • Polski_Szejk 2022-04-01 15:06:41
    Byłem na arabskim forum, na afrykańskie już mi się nie chciało. Niestety nic z tego wszystkiego nie wyjdzie. A szkoda, bo ZEA jest bardzo atrakcyjnym miejscem: a) jest to spory, otwarty rynek, b) jest hubem dla regionu Zatoki Perskiej, Pakistanu, Indii i Wschodniej Afryki. Ale, żeby cokolwiek tutaj sprzedać w większej ilości i za dobre pieniądze, trzeba tu być. Przyjazd na targi nic nie da. A PAIH, to powinien zamknąć większość "biur" i skoncentrować się na kilkunastu najbardziej perspektywicznych rynkach i zainwestować w zespoły składające się z lokalnych sektorowych ekspertów, którzy będą robić bizdev wśród konkretnych klientów dla najprężniejszych polskich firm z danych sektorów. Zapomnijcie o MŚP. Tak, ostatnie pół roku to była działalność turystyczna. Potwierdzam.
    • Nie_karierowicz 2022-04-01 18:38:15
      Zgadzam się, wszystkie te urzędasy to karierowicze nie mający pojęcia o tym jak robić biznes, jakie są zasady współpracy, jak się trzeba umieć zachować w różnych krajach. Wlaśnie wracam z Indii (przez Dubaj). Byłem sprawdzić wyprodukowane urządzenie przez hindusów. Cały czas trzeba być z partnerem w kontakcie, jeździć i spotykac się z firmami u nich aby zobaczyć jakie mają zaplecze. Same targi nic nie dają, to tylko wycieczki za nasza kasę. Tak to i ja mogę jeździć, czekam na oferty
  • ooo 2022-03-31 23:08:08
    I co z tego, skoro Polska zbrojeniówka potrzebuje na wyprodukowanie 420 wyrzutni i 1300 rakiet Piorun 5 lat. Poza tym Polska armia, mimo że zestawy Piorun są najlepsze, to zamówiła ich właśnie tylko tyle. Planują zamówić więcej, ale sądząc po zdolnościach produkcyjnych, to na drugie tyle przyjdzie nam poczekać kolejne 5 lat. Myślicie, że Rosja jak będzie chciała nas zaatakować, to będzie czekać aż jaśnie państwo, zechce wyposażyć armię, jak się należy, czyli przy obecnym tempie to tak za 50 lat, może będziemy gotowi na wojnę. Dla przykładu, aby was uświadomić, to same USA wysłały na Ukrainę 2500 stingerów, plus 5000 sztuk broni przeciwpancernej, a do tego jeszcze dochodzą inne państwa, które także wysłały sporo sprzętu. Zatem podliczając ilość broni, jaka mogła trafić na Ukrainę, to minimum 5000 sztuk broni przeciwlotniczej dla żołnierzy i dobre 10 000 sztuk broni przeciwpancernej dla żołnierzy. Dodam tylko, że około 1994 Polska posiadała około 100 000 sztuk granatników RPG. Dziś Polska armia czeka na jednorazowe wyrzutnie przeciwpancerne. Dziwi mnie to, że tego rodzaju uzbrojenia, którego powinniśmy mieć naprawdę bardzo dużo i jest stosunkowo tanie i jak pokazuje wojna na Ukrainie bardzo skuteczne oraz do obrony partyzanckiej nadaje się wyśmienicie, to nasi rządzący kupują symboliczne ilości.
    • Janek 2022-04-01 00:43:49
      Na wnp nie jeden komentarz dłuższy niż cały artykuł na onecie:)
  • Krasawica 2022-03-31 20:38:56
    Czyli jak zwykle nic, ,,przyjdą efekty", ,,uczymy się" (co za wstyd, panie ministrze, na tzw. stolcu ministerialnym to pan ma już umieć i to od dawna, od 20-stu lat, a nie teraz ,,uczyć się od Emiratczyków") - i pustosłowie. Pomysłu nie ma, budżetu nie ma, ludzi nie ma, wiedzy nie ma, nic nie ma. A, przepraszam, jest jedno: jest wydatek 84 mln zł z budżetu państwa na nikomu niepotrzebną pięciomiesięczną wycieczkę do ZEA pod hasłem ,,polski pawilon Expo 2020". Szczególną rolę odgrywa przy tym dość głupkowaty tzw. komisarz polskiego pawilonu Malinowski, który - zdaje się - paczki zapałek w życiu nie sprzedał, nie mówiąc o braku jakichkolwiek sukcesów w handlu z Arabami, Murzynami czy Azjatami, ale truje na lewo i prawo o ,,wspieraniu eksportu" i ,,ekspansji polskiego biznesu". Żenujące. No, cóż - uczymy się...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.50.252
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!