Polska ważnym partnerem krajów nadbałtyckich. Via Carpatia i Rail Baltica wspólnym interesem?

Polska ważnym partnerem krajów nadbałtyckich. Via Carpatia i Rail Baltica wspólnym interesem?
Krajom bałtyckim zależy, aby każdy ich główny portów był podłączony do najważniejszych sieci transportowych Fot. pixabay

Polski handel ma charakter regionalny. W głównej mierze opiera się na wymianie towarowej z Niemcami i Czechami. Ale zarazem warto zauważyć, że polski projekt Via Baltica pokrywa się w Polsce na pewnych odcinkach z Via Carpatią, co stwarza szansę uczynienia z Polski hubu transportowego w znacznie szerszym wymiarze niż tylko z krajami nadbałtyckimi – mówi Aleksander Siemaszko z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

  • Kraje nadbałtyckie mają gospodarki silnie proeksportowe, dla których eksport stanowi duży odsetek w PKB, od ok. 42 proc. na Łotwie, 56 proc. na Litwie, do 64 proc. w Estonii.
  • Wstąpienie przez te kraje do strefy euro jest pochodną prowadzonej polityki gospodarczej, ze wspomnianą silną ekspansją zagraniczną.
  • Republiki nadbałtyckie są silnie zaangażowane w rozwoju cyfryzacji gospodarki i administracji, a jednym z przykładów jest estońskie rozwiązanie e-rezydencja – umożliwia korzystanie z dostępu do estońskiej administracji i rozwiązań podatkowych bez fizycznej obecności w tym kraju.

 
Co jest wspólną cechą charakterystyczną dla trzech republik nadbałtyckich?

Aleksander Siemaszko, naczelnik Wydziału Krajów Europejskich Departamentu Handlu i Współpracy Gospodarczej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii: Są to gospodarki mocno nastawione na wymianę gospodarczą z zagranicą, zarówno w sferze usług, jak i wymiany towarowej. W istocie, są to gospodarki proeksportowe, dla których eksport stanowi duży odsetek w PKB, od ok. 42 proc. na Łotwie, 56 proc. na Litwie, do 64 proc. w Estonii.

Kraje te różnią się nieco głównymi kierunkami sprzedaży towarów. Dla Estonii kluczowe są rynki skandynawskie, w przypadki Litwy i Łotwy – są to rynki niemiecki i polski.

Wszystkie trzy kraje należą też do strefy euro. Czy to zapewnia im utrzymanie wysokiego tempa rozwoju, skoro np. Estonia w 2011 r. zanotowała 8,3-procentowy wzrost PKB, w 2014 r. – 7,6-proc.

- Euro jako waluta jest pochodną prowadzonej polityki gospodarczej, ze wspomnianą silną ekspansją zagraniczną. Te trzy kraje znacznie wcześniej powiązały swoje waluty z euro. Zresztą przez pewien czas znalazły się w pułapce walutowej – doświadczyły wszystkich wad integracji z euro, nie korzystając z zalet, np. w postaci tańszego kapitału czy stabilności walutowej.

Dlatego np. bardzo mocno odczuły skutki światowego kryzysu gospodarczego w 2008 r. Prawdę mówiąc, ich recesja też była bez precedensu w historii Europy. Dzięki zdecydowanej, asertywnej polityce gospodarczej, ale i przyjętym bezkompromisowym rozwiązaniom oszczędnościowym - bardzo szybko udało im się wyjść z tarapatów.

A co jeszcze łączy te trzy kraje?

- Obawa przed drenażem mózgów, zarówno z powodu emigracji osób najbardziej aktywnych, jak i „kupowania” ich przez bogatsze kraje. Ten problem, podobnie jak mały przyrost naturalny i depopulacja, wymusza z kolei kreatywność tych gospodarek, innowacyjne rozwiązania prawne, społeczne i gospodarcze.

Na przykład?

- Jest nią e-rezydencja w Estonii. Pozwala korzystać z dostępu do estońskiej administracji i rozwiązań podatkowych bez fizycznej obecności w tym kraju. To ciekawe rozwiązanie, Estonia je silnie promuje, chociaż także – fizyczną obecność przedsiębiorców, tj. bezpośrednie inwestycje u siebie.

Dlatego w 2020 roku Estończycy planują otworzyć swoje biuro handlowe w Warszawie. Mają ich łącznie siedem na świecie. Wyróżnienie Warszawy wskazuje, że postrzegają Polskę jako regionalnego partnera, obok Niemiec – najważniejszego.

 

×
  • Łotwa

    Przelicz walutę
  • euro (EUR)

  • 4,631 złoty (PLN)

    1 EUR, 1,174 USD

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Polska ważnym partnerem krajów nadbałtyckich. Via Carpatia i Rail Baltica wspólnym interesem?

  • artek 2019-08-02 06:31:01
    Pisałem już, że kraje bałtyckie kończą swój odcinek Via Baltica. Czemu po naszej stronie idzie to tak wolno? Na co czekamy? Chcemy rozwoju ściany wschodniej czy nie?
  • Czytelnik 2019-08-01 12:26:35
    To są tak oczywiste oczywistości, o których czytałem dwadzieścia lat temu, że szkoda o tym gadać. Tylko budować. Polska musi mieć efektywne handlowe połączenia i na zachód, i północ-południe. Na wschód to lepiej uważać. Niemcy będą temu przeciwni, bo oni chcą, aby polska gospodarka rozwijała się się poprzez przemysłowe i handlowe pośrednictwo Niemiec.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.55.22
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!