Polskie firmy celują w Azję Centralną. Pandemia im nie przeszkadza

Polskie firmy celują w Azję Centralną. Pandemia im nie przeszkadza
Zakłady Selena Insulations, Astana, Kazachstan fot. mat. pras./Selena

Polski biznes planuje mocniejsze wejście do Kazachstanu. To rozwinięty rynek, o którym można myśleć jako o wrotach na inne rynki Azji Centralnej, w tym do Uzbekistanu. Chemia budowlana, farmaceutyka, maszyny górnicze, to obszary, w których obecne są w Kazachstanie polskie firmy. Transformacji energetyki otwiera nowe pola współpracy.

  • Mimo problemów z międzykontynentalnymi podróżami w trakcie pandemii, październikowe zakończyło się sukcesem.
  • Jak wynika z informacji Kazakh Invest, kazachskiego odpowiednika PAIH, w ramach Forum Biznesu Polska-Kazachstan podpisano siedem porozumień dwustronnych dotyczących realizacji w Kazachstanie projektów o wartości ok. 445 mln dol. 
  • Na rynku kazachskim z powodzeniem funkcjonują m.in. takie firmy, jak Selena, Famur czy MWM Elektro.
Ważnym elementem październikowego forum biznesu były dyskusje panelowe, w których uczestniczyli przedstawiciele firm działających na rynku kazachskim. Przedstawiciele Grupy Selena, Famur czy MWM Elektro podzielili się historiami sukcesu swoich firm na rynku kazachstańskim.

Dla Grupy Selena, będącej ważnym producentem i dystrybutorem chemii budowlanej, w tym jednym z czterech największych producentów pianki poliuretanowej na świecie, Kazachstan jest kluczowym rynkiem. W ostatnich latach stał się jedną z dwóch gwiazd w jej portfolio pod względem tempa rozwoju, obok Stanów Zjednoczonych.

Kazachowie po warszawskim Forum odwiedzili Białystok, Białą Podlaską, Poznań i Łódź. Celem spotkań w tych ośrodkach było zapoznanie się z działalnością polskich przedsiębiorstw, w tym „Mlekovity” oraz z funkcjonowaniem specjalnych stref ekonomicznych. W lutym br. zostało podpisane memorandum między Mlekovitą a kazachską państwową firmą KazNex Invest dotyczące inwestycji w organizację produkcji mleka i nabiału.

Kazachstan - wrota do Uzbekistanu

Skuteczna ekspansja na kazachski rynek łączy się na ogół z inwestycjami produkcyjnymi. Selena ma już jeden zakład w Nur-Sułtan, ale planuje w najbliższych latach kolejną inwestycję tego typu, tym razem na południu Kazachstanu. 

Lokalizacja inwestycji w tym regionie Kazachstanu oznacza skrócenie czasu i odległości dostaw towarów na inne rynki regionu. W szczególności do południowego sąsiada, Uzbekistanu. Mniejsze odległości to niższe koszty transportu, a finalnie także ceny dla odbiorców końcowych. Jest to tym bardziej istotne, że Uzbekistan to rynek o wiele mniej zamożnych konsumentów niż Kazachstan, uznawany za najbogatszy kraj Azji Środkowej. Uzbekistan jest jednak również znacznie ludniejszy. Już wkrótce będzie tam mieszkać więcej ludzi niż w Polsce.

Oba kraje środkowoazjatyckie od czasu uzyskania niepodległości w 1991 r. podpisały kilkadziesiąt dokumentów dotyczących współpracy w dziedzinie gospodarki. Mimo rozbudowanej bazy prawno-traktatowej wielkość obrotów handlowych między tymi krajami wciąż jest mniejsza niż możliwości. Kazachstan jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO) od listopada 2015 r. Uzbekistan aktywnie dąży do członkostwa w WTO. Warto zauważyć, że negocjacje - uznawane są za najdłuższe w historii - rozpoczął już w 1994 r. 

 

×
  • Kazachstan

    Przelicz walutę
  • tenge (KZT)

  • 0,930 złoty (PLN)

    0,203 EUR, 0,236 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie firmy celują w Azję Centralną. Pandemia im nie przeszkadza

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.217.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!