PARTNERZY PORTALU

Polskie firmy mogą zarobić na chińsko-amerykańskiej wojnie celnej

W polskich spółkach DB Schenker bardzo dynamicznie rozwijają się serwisy drobnicy kontenerowej. Fot. DB Schenker

Konflikt handlowy między Chinami a Stanami Zjednoczonymi doprowadził w skali globalnej do przemodelowania stref wpływów. Odczuwają to firmy europejskie, w tym polskie.

Globalna firma logistyczna DB Schenker, na podstawie zleceń od klientów, obserwuje zmiany w przepływie towarów, spowodowane wojną celną między Stanami Zjednoczonymi a Chinami. Spora liczba towarów, którą wcześniej USA nabywały w Państwie Środka, nie jest już przez nie tam kupowana.

Patrz też: Chiny optymistycznie patrzą na negocjacje handlowe z USA. Nadchodzi przełom?

Jednocześnie rynek amerykański nadal potrzebuje tych produktów. Stany Zjednoczone zaopatrują się więc w nie np. w Europie. Przyniosło to już korzyści niektórym krajom. Niemcy odnotowały już w ostatnich miesiącach blisko 6-proc. wzrost eksportu do USA.

- Zarazem firmy chińskie, tracąc rynek amerykański, musiały szukać rynków zbytu w innych miejscach i zaczęły wypierać europejskich dostawców z wybranych lokalizacji – mówi Piotr Kozłowski, dyrektor Frachtu Oceanicznego Klastra Europy Północno-Wschodniej w DB Schenker.

Niektóre tradycyjne rynki eksportowe Polski, np. Środkowy Wschód czy Afryka, są zalewane towarami z Chin.

- Natomiast odnotowaliśmy dwucyfrową dynamikę wzrostu, jeśli chodzi o eksport, w kierunku obydwu Ameryk – podkreśla Kozłowski. - Prognozujemy, że jeszcze większego znaczenia nabierze eksport do Azji, w szczególności Chin, ponieważ społeczeństwo chińskie staje się coraz bardziej zamożne i chętnie kupuje, zwłaszcza towary spożywcze w Europie.

Według niego Polska, jako producent dobrej żywności, ma spory potencjał rozwoju w tym obszarze.

Dlatego pełne ręce roboty mają też firmy logistyczne w Polsce. W polskich spółkach DB Schenker bardzo dynamicznie rozwijają się serwisy drobnicy kontenerowej, czyli możliwość regularnych dostaw także mniejszych partii towarów zamiast całych kontenerów.

- Wprowadzenie drobnicy w transporcie oceanicznym pozytywnie wpłynęło na naszą działalność – mówi dyrektor Kozłowski. – Ale jak zwykle, słuchamy, jakie potrzeby zgłaszają klienci, analizujemy kolejne kierunki i planujemy nowe działania.

 Patrz też: Polska bije rekordy przeładunków kontenerów w portach morskich, ale świat nam ucieka

Globalny handel, w tym logistyka między Europą i Azją, bedą tematem debat podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się w dniach 13-15  maja 2019 r. w Katowicach. 
W ramach tego wydarzenia, 14 maja 2019 r., zaplanowane zostało także Forum współpracy gospodarczej Polska-Chiny. 
×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,547 złoty (PLN)

    0,128 EUR, 0,142 USD
  • Stany Zjednoczone

    Przelicz walutę
  • dolar (USD)

  • 3,850 złoty (PLN)

    0,901 EUR, 1 USD

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Polskie firmy mogą zarobić na chińsko-amerykańskiej wojnie celnej

  • asd 2019-03-21 13:54:49
    Nie ma żadnej wojny handlowej, którą rysują media. W styczniu 1979 roku Deng Xiaoping podpisał umowę o konstruktywnej współpracy z USA na 20 lat. W 1998 w Pekinie Clinton przedłużył ją o kolejne 20 lat. W styczniu tego roku wygasła i obie strony szykują się do podpisania nowej, ustalając przy tym strefy własnych wpływów. Każda ze stron chce ugrać jak najwięcej stąd ten pokaz sił. I tyle. Poza tym USA mogą swoje Iphony produkować gdzie indziej tylko od kogo wtedy chinole skopiują/ukradną technologie ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.131.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!