PARTNERZY PORTALU

Polskie konstrukcje za granicą: Jesteśmy dobrzy, więc nie jesteśmy tani

Polskie konstrukcje za granicą: Jesteśmy dobrzy, więc nie jesteśmy tani
"Polska dalej jest rynkiem, na którym cena ważniejsza jest od partnerskiej relacji między dostawcą a klientem" Base Group

Polska dalej jest rynkiem, na którym przede wszystkim liczy się niska cena. Za granicą ważniejsze są jakość i terminowość, a cena jest do dogadania - uważa Waldemar Wojciechowski, dyrektor produkcji w Base Group, firmie produkującej konstrukcje metalowe dla przemysłu.

  • Polska nadal jest rynkiem, na którym najważniejsza jest niska cena produktu.
  • Marka Made in Poland nie jest wysoko ceniona przez zagranicznych odbiorców. To kwestia patriotyzmu gospodarczego.
  • Jednak obecność zagranicznych firm stopniowo wpływa na kulturę biznesu i dostęp do technologii.

Gdzie macie klientów?

Waldemar Wojciechowski, dyrektor produkcji w Base Group: - Bardzo rzadko dostarczamy produkty na rynek polski. Zdecydowana większość naszych rozwiązań - ponad 90 proc. - trafia za granicę. Naszymi największymi klientami są firmy ze Skandynawii, dla których realizujemy codzienne dostawy. Eksportujemy też Niemiec, Włoch, Szwajcarii na rynki energetyczny, kolejowy, offshore'owy.

Jesteśmy dobrzy w tym, co robimy, a przez to nie jesteśmy najtańsi. Niestety Polska dalej jest rynkiem, na którym cena ważniejsza jest od partnerskiej relacji między dostawcą a klientem. Za granicą istotna jest jakość, terminowość, a cena jest do dogadania.

Czy polska gospodarka przemieszcza się w kierunku jakości?

- Na razie nie widzę tego zjawiska, ale też niezbyt uważnie obserwuję polski rynek.

Sądzę, że w przyszłości jakość polskiego przemysłu będzie się zmieniać na lepsze. Choćby dlatego, że zagraniczne firmy są coraz bardziej obecne w Polsce.  Koszty produkcji za granicą są wysokie, więc często zagraniczni dostawcy otwierają w Polsce swoje placówki. Standardy myślenia i podejście korporacyjne będą przenoszone na teren Polski.

Z czym kojarzy się marka "Made in Poland"?

- Jeżeli polski produkt ma się z czymś kojarzyć, to z zachodnioeuropejską jakością w rozsądnych cenach. Materiały kupujemy w tych samych hutach. Spawaczy mamy tak samo dobrych - w końcu rozjechali się po całym świecie, kiedy otworzyły się rynki i świetnie dają sobie radę za granicą. Jesteśmy w stanie dostarczyć jakość i terminowość, a porównując koszty pracy u nas i na Zachodzie - jesteśmy tańsi.

Słyszymy od naszych partnerów zagranicznych, że wolą produkować w Polsce niż w Chinach. Wynika to z tego, że po pierwsze koszty pracy w Chinach poszły mocno w górę, jesteśmy więc konkurencyjni. Po drugie przewiezienie dostawy z Polski do Niemiec zajmuje jeden dzień, a nie jeden miesiąc jak w przypadku logistyki z Azji. Warto też wspomnieć o różnicy czasu: żeby porozmawiać z producentem o trzynastej, Niemiec dzwoni do Polski o trzynastej, a nie o szóstej rano. Na korzyść Polski przeważają aspekty kulturowe.

Jakie znaczenie ma dla klientów logo "Made in Poland" na produkcie?

- Niestety nie ma znaczenia. Z reguły życzeniem naszych klientów jest to, żeby nie było śladu po miejscu powstania produktu. To nawet nie jest zła wola klientów ani zła opinia o Polsce. Często to kwestia patriotyzmu gospodarczego.

Zdarzało mi się spotkać z opinią, że gdyby firma szwedzka przyznała, że kupuje coś w Polsce, to miałaby dużo problemów. Musiałaby się tłumaczyć, dlaczego nie kupuje na miejscu. Takiej sytuacji doświadczyliśmy, rozmawiając na rynku szwedzkim, z tego też powodu nie doszło do kontraktu z firmą duńską.
×
  • Szwecja

    Przelicz walutę
  • korona (SEK)

  • 0,428 złoty (PLN)

    0,094 EUR, 0,110 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie konstrukcje za granicą: Jesteśmy dobrzy, więc nie jesteśmy tani

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.92.74.105
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!