Praktyka działalności na rynkach zagranicznych. Spojrzeć z innej perspektywy

 Praktyka działalności na rynkach zagranicznych. Spojrzeć z innej perspektywy
Polski eksport bije rekordy. W 2018 roku osiągnął kwotę biliona złotych. Fot. Shutterstock.com

Jak skutecznie robić biznes za granicą, czy nieznajomość różnic kulturowych może zadecydować o przysłowiowym „być albo nie być” spółki na nowym rynku i dlaczego warto korzystać z doświadczenia ekspertów z izb handlowych - o tym rozmawiali uczestnicy debaty „Praktyka działalności na rynkach zagranicznych”, która odbyła się w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

  • Firmy powinny wchodzić na zagraniczne rynki, bo to gwarancja prowadzenia biznesu także w trudnych czasach. Zabezpieczenie przed kryzysem na rodzimym rynku.
  • Kto ma dziś największe szanse na sukces zagranicą? Rynek jest tego, kto ma wykwalifikowania siłę roboczą. Nie wygrywa najtańszy.
  • Praktycy biznesu radzili, jak ze swoim produktem czy usługą wejść do Austrii, Holandii, Australii, Gruzji, USA i Francji.

    W jakim miejscu jest dzisiaj polski biznes, jeśli chodzi o ekspansję zagraniczną? Czy próby wyjścia poza własne podwórko kończą się sukcesem? A może przedsiębiorcy wciąż są zbyt słabo zorganizowani w kwestii możliwości podboju nowych rynków?

    Odpowiedzią na te pytania może być fakt powołania do życia organizacji PolChambers, która zrzesza polskie izby handlowe funkcjonujące za granicą.

W jedności siła

- Niektóre z izb istnieją już od 20 lat - powstały w czasie, kiedy Polska otwierała się na biznes zagraniczny. Początkowo pomagały zaistnieć nad Wisłą firmom z zagranicy, ale w końcówce lat 90. kierunek się odwrócił. Polski biznes miał wtedy bardzo małe rozeznanie rynków, zarówno w kwestii eksportu, jak i inwestycji - wspomina prezes PolChambers - Polskie Izby Handlowe za Granicą, Hanna Stypułkowska-Goutierre.

- Byliśmy zdezorganizowani, izby działały same - jedne skuteczniej, inne mniej. Pamiętajmy, że izby handlowe są niezależne, funkcjonują głównie dzięki sponsoringowi, ale przede wszystkim godny podkreślenia jest fakt, że ich przedstawiciele wkładają w pomoc przedsiębiorcom bardzo dużo wysiłku. Decyzja o zrzeszeniu była motywowana tym, że w zjednoczeniu leży siła. Możemy przekazać firmom kompleksowe oferty. Zaprezentować to, co może je zainteresować. Zmierzamy do reaktywności, koordynacji. Odróżniamy się od innych organizacji tym, że nasi doradcy to bardzo doświadczone osoby - doskonale znają rynki w krajach, w których żyją, mają odpowiednie kontakty. PolChambers posiada także wsparcie ambasad lokalnych i rządowych organizacji w poszczególnych państwach. Polskie firmy mogą z tego skorzystać, a tym samym zaoszczędzić czas potrzebny na fachowe rozpoznanie rynku. Aspekt kulturowy, gdy się wchodzi się za granicę jest kluczowy, bo co kraj, to obyczaj. Tymczasem firmy z sektora MŚP często posługują się znanymi z dotychczasowej praktyki kryteriami. To zrozumiałe, ale trzeba poznać dokładnie docelowy kraj, ponieważ wszędzie jest inaczej. Izby potrafią przedstawić te różnice oraz realia danego rynku. Przygotowanie się do wejścia na nowy obszar wymaga wiele czasu i wysiłku. Przedsiębiorczość jest niezwykle ważna, potrzebna jest również biznesowa odwaga, ale z drugiej strony istnieje także ryzyko. PolChambers minimalizują potencjalne ryzyka, podpowiadają czego nie robić, jakich pułapek unikać - mówiła Stypułkowska-Goutierre.

 

×
  • Stany Zjednoczone

    Przelicz walutę
  • dolar (USD)

  • 3,927 złoty (PLN)

    0,852 EUR, 1 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Praktyka działalności na rynkach zagranicznych. Spojrzeć z innej perspektywy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.13.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!