Prawo w Chinach. Jak przygotować umowę o współpracy?

Prawo w Chinach. Jak przygotować umowę o współpracy?
Przygotowanie umowy wymaga solidnego namysłu Fot. shutterstock

Dowiedz się jak przygotować się do procesu negocjacji i podpisania umowy z chińską firmą.

  • Niezależnie od tego, czy jesteśmy importerem kupującym towar z Chin, czy eksportem sprzedającym produkty chińskiemu dystrybutorowi lub konsumentowi, będziemy zawierać jedną lub więcej umów regulujących nasze stosunki ze stroną chińską.
  • Umowa, która zawrzemy, może przesądzić o tym, czy transakcja przyniesie nam zyski, czy straty.
  • Mając tę świadomość, warto przygotować się odpowiednio do procesu negocjacji i podpisania umowy.

Wśród przedsiębiorców umowa często jest kojarzona z wielostronicowym papierowym dokumentem określającym najważniejsze prawa i obowiązki stron, pod którym widnieją podpisy obu stron. Takie rozumienie nie przystaje do obecnie obowiązującego w obrocie międzynarodowym rozumienia pojęcia umowy. Umową jest każde porozumienie stron, które określa istotne jego postanowienia. Umowy najczęściej są zawierane przez ofertę i jej przyjęcie. Forma zawarcia umowy może być dowolna, o ile przepisy prawa nie wymagają określonej formy (np. wskazana powyżej forma pisemna). Przesłanie oferty sprzedaży produktu emailem przez jednego przedsiębiorcę oraz jej akceptacja przez  drugiego będzie skutkowało zawarciem umowy i związanie postanowieniami, które zostały zawarte w ofercie. Podobnie w przypadku transakcji internetowych (Alibaba, jd.com) podmioty zawierają umowę kupna-sprzedaży zgodnie z warunkami sprecyzowanymi w aukcji oraz regulaminie platformy aukcyjnej.

Na co zwrócić uwagę, zawierając umowę z chińskim partnerem? Przede wszystkim na sposób prowadzenia negocjacji, wybór prawa właściwego dla umowy, język obowiązujący dla umowy oraz sposób rozwiązywania sporów.

Cena: uwaga na konsekwencje


Chińczycy nie lubią ani sporów prawnych (zwłaszcza sądowych), ani zbyt długich umów. Przygotowując się do negocjacji, trzeba przede wszystkim ustalić kluczowe dla nas elementy, które w umowie muszą się znaleźć. Pamiętajmy, że zbyt długa umowa regulujący każdy aspekt transakcji jest skazana na bardzo długie negocjacje i może zniechęcić potencjalnego partnera do jej zawarcia.

Najważniejszym elementem zawsze pozostaje cena oraz sposób jej zapłaty. Musimy jednak zwrócić uwagę, że zbyt ostra pozycja negocjacyjna i ciągłe naciskanie na podwyższanie (eksport do Chin)/obniżanie (import z Chin) cen może odbić się negatywnie na rezultatach naszej współpracy. W przypadku importu towaru z Chin partner może zgodzić się po naciskach na dużo niższą cenę, lecz odbije się to na jakości towaru, który otrzymamy.

W naszej mentalności jest granica, poniżej której nie zejdziemy, bo transakcja będzie dla nas nieopłacalna. W mentalności chińskiej w takim przypadku zacznie się poszukiwanie sposobu, jak uczynić taką transakcje opłacalną, najczęściej poprzez obniżenie jakości. W przypadku eksportu towarów polskich do Chin, ograniczając swoje koszty strona chińska może zrezygnować z jego marketingu, lub w przypadku braku możliwości sprzedaży naszego towaru na rynku lokalnym przez za wysoką cenę, sprzedać go po cenie dumpingowej, niszcząc przy tym naszą markę.

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,603 złoty (PLN)

    0,132 EUR, 0,155 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prawo w Chinach. Jak przygotować umowę o współpracy?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.95.195
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!