PARTNERZY PORTALU

Prezes HSBC Polska Michał H. Mrożek o tym, jak wejść na obce rynki

Prezes HSBC Polska Michał H. Mrożek o tym, jak wejść na obce rynki
Decyzję o ekspansji zagranicznej należy poprzedzić odpowiedzią na pytanie, jaki wpływ na wartość firmy będzie miał ten krok. Fot. Spółka
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 24-04-2018 06:00

- Umiejętność adaptacji do zmieniającego się otoczenia jest kluczem do planowania rozwoju w niestabilnych warunkach politycznych, w tym ekspansji zagranicznej. Istotna jest orientacja w sytuacji na rynkach, na których firma już działa lub na które planuje wejść. Ale zdecydowanie nie ma sensu wchodzenie na nowe rynki dla samego wchodzenia, bez odpowiedzi na pytanie, jak wpłynie to na wartość firmy - mówi Michał H. Mrożek, prezes zarządu HSBC Bank Polska S.A.

  • W trzymaniu ręki na pulsie na rynku zagranicznym pomocni mogą być partnerzy, którzy dobrze go znają.
  • Niestabilne warunki na danym rynku mogą powodować nie tylko ryzyko, ale nieść także szanse dla planów ekspansji zagranicznej.
  • Zanim zapadną decyzje o ekspansji zagranicznej, warto jednak zadać sobie pytanie, jaki wpływ na wartość firmy będzie miał ten krok w nieznane. 
  • Temat zagranicznej ekspansji polskich firm będzie poruszany podczas majowego Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

HSBC Bank Polska S.A. specjalizuje się w obsłudze polskich klientów korporacyjnych i instytucjonalnych z międzynarodowymi potrzebami oraz zagranicznych firm prowadzących działalność w Polsce.

Zdolność adaptacji


- Jeden z naszych klientów, średniej wielkości polska firma z sukcesami eksportująca produkty spożywcze, zmieniał swoje główne rynki zbytu kilka razy – opowiada prezes Mrożek.

Zaczynał od Europy Zachodniej, ale dynamika rozwoju biznesu w tej części świata nie była satysfakcjonująca dla właścicieli. Spółka ruszyła więc do Afryki, będąc po transformacji jednym z pierwszych polskich przedsiębiorstw w swojej branży aktywnych na tym rynku. Gdy panujące tam warunki przestały sprzyjać dalszemu rozwojowi biznesu, swoje zainteresowanie skierowali na rynki Bliskiego Wschodu.

Gdy – notabene z powodów geopolitycznych– sprzedaż na te rynki zaczęła być obarczona zbyt wysokim ryzykiem, firma ta swoją uwagę skierowała na rynki azjatyckie.

- Oczywiście nie wszystkie przedsiębiorstwa mają aż taką zdolność adaptacji, wiele też zależy od modelu biznesowego i sektora, w którym działają – stwierdza Michał Mrożek.

Firmie usługowej, która nie ma fabryk i nie zatrudnia setek czy tysięcy pracowników, taka elastyczność może przyjść łatwiej niż przedsiębiorstwu działającemu na przykład w przemyśle ciężkim.

Potrzebna wiedza

Według szefa HSBC Bank Polska,  niezależnie od sektora czy modelu biznesowego, ważne jest trzymanie ręki na pulsie, czyli orientowanie się w sytuacji na rynkach, na których firma już działa lub na które planuje wejść. Ważne jest też posiadanie planu B.

- Pojawia się tu pytanie, skąd czerpać wiedzę, skoro są sytuacje, w których wydaje się, że sami decydenci zdają się nie wiedzieć, w którą dokładnie stronę zmierzają zmiany – pyta retorycznie Mrożek.

Dobrym przykładem takiej sytuacji może być brexit. To, że stanie się faktem, jest przesądzone. Natomiast dla firm z Unii Europejskiej prowadzących biznes na Wyspach istotny jest kształt gospodarczych relacji po wyjściu Wielkiej Brytanii ze Wspólnoty.

- Z naszych rozmów z przedsiębiorstwami wynika, że nie boją się samego faktu tego rozwodu; część z nich wręcz mówi, że jak pojawiają się trudności, uruchamiają się pokłady kreatywności, powstają nowe pomysły, które przyspieszają rozwój biznesu – stwierdza prezes Mrożek. -  Obawiają się natomiast niepewności przyszłych relacji między Zjednoczonym Królestwem a Unią, które będą miały wpływ na ich działalność w dłuższym okresie niż do zakończenia okresu przejściowego po formalnym wystąpieniu, a więc do 2021 roku.

W stawianiu czoła takiej niepewności pomocni mogą być partnerzy, którzy dobrze znają dany rynek, widzą i potrafią odpowiednio interpretować ruchy konkurencji i decyzje regulatorów. Są też w stanie ocenić, czy jakiegoś zjawiska należy się bać, czy nie i pomóc przedsiębiorstwu w odpowiednim przygotowaniu na ewentualne zmiany - podpowiada nasz rozmówca.
×
  • Wielka Brytania

    Przelicz walutę
  • funt szterling (GBP)

  • 5,027 złoty (PLN)

    1,125 EUR, 1,336 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes HSBC Polska Michał H. Mrożek o tym, jak wejść na obce rynki

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.216.79.60
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!