PARTNERZY PORTALU

Prezes Spomleku: W Moskwie byliśmy bardziej znani niż w Warszawie

Prezes Spomleku: W Moskwie byliśmy bardziej znani niż w Warszawie
Polskie marki nie są powszechnie znane. Nazwanie ich globalnymi byłoby objawem megalomanii - uważa prezes spółdzielni mleczarskiej Spomlek Edward Bajko. Fot. PTWP

- Moim zdaniem jedyny realny rynek konsumencki, gdzie istniała bardzo silna polska marka, to rynek rosyjski. Cała polska żywność miała to, o czym możemy tylko marzyć w innych krajach świata. Marka "z Polski" oznaczała jakość - wspomina w rozmowie z WNP.PL prezes spółdzielni mleczarskiej Spomlek Edward Bajko.

  • Spomlek eksportuje polski nabiał do wielu krajów na wszystkich kontynentach świata.
  • Niestety, zdaniem Edwarda Bajki polska żywność nie ma silnej marki, którą moglibyśmy się pochwalić na świecie.
  • Jedynym rynkiem prawdziwie intratnym dla produktów spożywczych "made in Poland" była Rosja - do czasu embargo.

Do jakich krajów eksportujecie?

Edward Bajko, prezes spółdzielni mleczarskiej Spomlek: - Do bardzo wielu. Klientów biznesowych na proszki, koncentraty białek i tzw. permeat mamy w Europie, Chinach, Wietnamie. Właściwie na całym świecie poza Australią, Nową Zelandią i USA, bo te kraje same eksportują, a ciężko wozić drewno do lasu.

Sery także sprzedajemy do wielu krajów, a szczególne miejsce zajmuje Dania. Tam wprowadziliśmy z sukcesem sery pod naszą marką Bursztyn do jednej z większych sieci. Nie jest to żaden produkt no-name, tylko polski ser cieszący się bardzo dużym powodzeniem.

W pozostałych krajach właściwie też nie sprzedajemy serów no-name, może poza Kubą, która jest ciągle specyficznym rynkiem. Działamy więc trochę inaczej niż duża część firm mleczarskich. Co ważne, sery naszych marek sprzedajemy nie tylko Polonii. Owszem, w Wielkiej Brytanii czy USA naszymi klientami są głównie skupiska polonijne, ale we wspomnianej Danii już nie.

To brzmi jak biznes o prawdziwie globalnym zasięgu

- Globalny zasięg tak, ale nie globalna marka. Polskie marki nie są powszechnie znane. Nazwanie ich globalnymi byłoby objawem megalomanii. Przeciwnie - na chińskim rynku zdarzyła się próba sprzedaży polskiego mleka UHT pod marką udającą mleko niemieckie. Z biznesowego punktu widzenia, zwłaszcza krótkookresowo, taka decyzja jest racjonalna, bo Chińczycy ogólnie cenią europejskie produkty, ale niemieckie widocznie bardziej. To dowód na to, że powszechnej, pozytywnie odbieranej marki "made in Poland" po prostu nie ma.

Czasem czytam artykuły, w których ekscytujemy się, że właśnie wyeksportowano kilkaset tysięcy lub nawet kilka milionów litrów mleka UHT, ale ta skala, biorąc pod uwagę wielkość rynku, jest żadna. Więcej tu propagandy niż rzeczywistych sukcesów.

A co z bliższymi krajami? Możemy się pochwalić ekologicznymi uprawami, agrobiznesem?

- Prawdziwie ekologiczna polska produkcja to kompletny margines produkcji rolnej. Większość przetwórców chwali się w materiałach marketingowych, że pozyskuje surowiec z ekologicznych terenów, ale Polska przecież nie jest już krajem nieuprzemysłowionym. Nie jest też tak postrzegana na świecie. Staramy się, i słusznie, żeby Polska miała wizerunek kraju rozwiniętego, więc nie oczekujmy, że ktoś uwierzy w szczęśliwe krówki pasące się na polskiej ukwieconej łące i dojone ręcznie przez jasnowłose Słowianki.

Polskie produkty, w tym nasze, najczęściej są na półkach zachodnich sklepów pod markami międzynarodowych sieci handlowych. Można kupić polskie produkty mleczarskie w wielu europejskich krajach pod marką np. Lidla i można się doczytać, że produkt jest z Polski, ale nie jest to ani specjalnie akcentowane, ani odbierane przez konsumentów jako dodatkowy atut.
×
  • Stany Zjednoczone

    Przelicz walutę
  • dolar (USD)

  • 3,902 złoty (PLN)

    0,858 EUR, 1 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prezes Spomleku: W Moskwie byliśmy bardziej znani niż w Warszawie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.10.17
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!