Projekt rosyjskiej gigaautostrady znów odłożony

Projekt rosyjskiej gigaautostrady znów odłożony
Autostrada ma połączyć Azję z Europą fot. Александр Божков/wikimedia, licencja Creative Commons

Jak wynika z doniesień rosyjskiej agencji informacyjnej TASS,  budowa transkontynentalnej autostrady "Meridian" na terenie Rosji wystartuje dopiero w 2030 r. Tak wynika z projektu strategii transportu Federacji Rosyjskiej. Jeszcze na początku bieżącego roku Wiaczesław Wołodin, przewodniczący rosyjskiej Dumy, zapowiadał, że ta inwestycja rozpocznie się w 2021 r.

Rosyjskie ministerstwo transportu zakończyło pierwszy etap prac nad strategią transportową na okres do 2030 roku, z prognozą do 2035 roku. W sierpniu dokument został przekazany do konsultacji ze stowarzyszeniami branżowymi, instytucjami publicznymi i szerokim środowiskiem eksperckim.

Rozpoczęcie budowy rosyjskiego odcinka Meridian dopiero w 2030 r. w praktyce będzie oznaczać, że realizacja tego gigantycznego projektu po raz kolejny zostaje odłożona w czasie. 8445-kilometrowa autostrada ma połączyć Europę z Chinami. Rosyjski odcinek będzie miał ponad 2 tys. km długości.

Z polskiego punktu widzenia projekt podnosiłby znaczenie naszego państwa w tranzycie międzykontynentalnym oraz znacznie ułatwił transport towarów między Rzecząpospolitą a państwami Azji Centralnej i Chinami.

Pomysł budowy tej drogi powstał już w 2013 r. Inicjatorem projektu jest Aleksander Riazanow, były wiceprezes Gazpromu. Dmitrij Miedwiediew, ówczesny premier Rosji, zatwierdził koncepcję w czerwcu 2019 r. W połowie tego samego roku wstępny koszt projektu szacowano na 630 mld rubli (ponad 33 mld zł).  

Trasa mogłaby ułatwić transport drogowy pomiędzy Polską i Azją Środkową. Władze w Kazachstanie w realizacji tego projektu pokładają wiele nadziei na ożywienie tranzytu przez terytorium tego kraju. Kwestia Meridianu była omawiana na początku czerwca w Moskwie podczas spotkania wicepremierów obu krajów. 

Strona kazachska przyjmuje, że projekt jest opłacalny. Innego zdania są niektórzy specjaliści z Rosji. Zgodnie z obliczeniami rosyjskiego Avtodor, aby projekt się zwrócił, natężenie ruchu ciężarówek na autostradzie powinno wynosić co najmniej 7 tys.  pojazdów na dobę, które jeżdżą z Chin do Europy Zachodniej. Według rosyjskich obliczeń obecnie ruch tam jest dwu- lub nawet trzykrotnie mniejszy.

Więcej komentarzy o Azji na stronie Instytutu Boyma

 

×
  • Rosja

    Przelicz walutę
  • rubel (RUB)

  • 0,054 złoty (PLN)

    0,012 EUR, 0,014 USD

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Projekt rosyjskiej gigaautostrady znów odłożony

  • Jan 2021-08-27 08:24:48
    "Nieopłacalne, bo obecnie ruch jest tam dwu- trzy-krotnie niższy". No a jaki ma być, jak drogi jeszcze nie ma i po to ma powstać by ruch zwiększyć? Uwielbiam takie pseudo eksperckie argumenty..
  • wiesław nowak 2021-08-26 13:58:23
    Widać ze koszty inwestycyjne w Rosji sa dwu - trzy krotnie niższe niż w Polsce Koszt budowy prosto poprowadzonej autostrady, bez lokalnych protestów to ca 16 milionów zl za 1 km
    • Verus 2021-08-26 23:14:35
      A czy rosyjski standard dróg szybkiego ruchu jest taki, jaki obowiązuje w Polsce (UE)?
  • Antonio 2021-08-24 15:28:35
    oby nie było tak jak z Jamałem 2, że Polska nie pozwoli na budowę trasy omijającej Ukrainę. Ech, te nagrania z podkarpackich agencji pozwalają Ukraińcom trzymać pis na krótkiej smyczy
  • Władysław 2021-08-24 14:08:54
    pieniądze idą na czołgi i bombowce, a na drogi i rozwój gospodarki brakuje

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.197.197.23
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!