PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przyczepy znad Wisły na drogach Wybrzeża Kości Słoniowej

Robert Rybarczyk • 07-02-2018 19:30
Przyczepy znad Wisły na drogach Wybrzeża Kości Słoniowej

- Po analizach uznaliśmy, że najlepszym miejscem do ulokowania naszej inwestycji będzie Abidżan - mówi prezes zarządu Wieltonu

Fot. Skiper/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

- To dobry moment, aby wejść na rynek afrykański jako pierwsza europejska firma z branży – zapowiada uruchomienie w tej części świata własnej montowni przyczep i naczep Mariusz Golec, prezes zarządu Wielton S.A.


  • Produkty marki Wielton są obecne na rynkach afrykańskich od kilku lat.
  • Spółka posiada już dwa centra produkcyjne w Polsce i Francji, a także dwie montownie we Włoszech i Rosji.
  • Inwestycja w WKS nie tylko zapewni warunki do optymalizacji dostaw, ale wspomoże doskonalenie produktów dostosowanych do lokalnego rynku.
5,5 tys. km w linii prostej jest od liczącego 24 tys. mieszkańców Wielunia do Abidżanu z 4,5 mln ludzi. Aby dojechać samochodem do tej byłej stolicy WKS, trzeba w 4 dni pokonać 8,5 tys. km przez Hiszpanię, Maroko, Saharę Zachodnią, Mauretanię i Mali. To tam Wielton liczy na kolejny sukces.

Chcemy więcej


- Wybrzeże Kości Słoniowej znajduje się w fazie wzrostu gospodarczego. To sprzyja inwestycjom zagranicznym. Poprawa lokalnej infrastruktury zachęca przedsiębiorców z całego świata do lokowania biznesu w tym regionie – tłumaczy Mariusz Golec.

Produkty marki Wielton są obecne na rynkach afrykańskich od kilku lat. Dotychczas ich sprzedaż była prowadzona dzięki współpracy z lokalnymi partnerami handlowymi. Poprzez utworzoną spółkę, są obecni w tym regionie od końca 2016 r. W planach mają uruchomienie w tej części świata własnej montowni.

- Po analizach uznaliśmy, że najlepszym miejscem do ulokowania naszej inwestycji będzie Abidżan. To miasto, które dynamicznie się rozwija. Jest położone na terenie jednej ze stref ekonomicznych i kładzie nacisk na ściąganie globalnych partnerów – dodaje prezes zarządu Wieltonu.
Mariusz Golec, prezes zarządu Wielton S.A. Fot. Materiały prasowe
Mariusz Golec, prezes zarządu Wielton S.A. Fot. Materiały prasowe
Spółka ma już dwa centra produkcyjne w Polsce i Francji, a także dwie montownie we Włoszech i Rosji. W ofercie Wieltonu znajduje się 15 grup produktów dostępnych w ponad 800 konfiguracjach. Spółka jest obecna na 35 światowych rynkach, zatrudnia 2485  pracowników (w tym 200 inżynierów i konstruktorów), a na drogi wyjechało już ponad 75 tys. naczep i przyczep z logo firmy.

Czego Wielton spodziewa się po afrykańskiej inwestycji? - Ten rok powinien dać nam odpowiedź, czy wybudujemy tu nasz zakład. W analizach przyjęliśmy graniczną wartość 600 sprzedanych rocznie naczep, by podjąć decyzję o zwiększeniu naszej obecności na kontynencie afrykańskim. Jednak nasze cele są większe. W ciągu 5 lat chcielibyśmy mieć 10-15 proc. udziału w rynku w krajach Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Zachodniej. Patrzymy na ten rynek również pod kątem maszyn używanych. W tym wypadku chłonność rynku oceniamy jako 2-3 razy większą w porównaniu z nowymi przyczepami – odpowiada Mariusz Golec.

Uruchomienie przez Wielton montowni w WKS jest istotne w kontekście długofalowych celów biznesowych całej Grupy, jak i rozwoju w regionie. Według przedstawicieli spółki inwestycja nie tylko zapewni warunki do optymalizacji dostaw, ale także wspomoże doskonalenie produktów dostosowanych do lokalnego rynku. Korzystnie wpłynie też na nowe obszary biznesowe, jak usługi posprzedażowe.

- Każdy rynek to inne uwarunkowania dotyczące prowadzenia biznesu i inwestycji. Rynek afrykański jest mocno zróżnicowany, a tutejsze otoczenie prawno-administracyjne jest mniej rozwinięte w porównaniu do państw europejskich. Dostrzegamy jednak systematyczną profesjonalizację usług, co szczególnie widoczne jest w sektorze publicznym. W przypadku takich krajów jak WKS, Senegal czy Ghana mamy do czynienia z dobrze rozwiniętym systemem bankowym. Obecność oddziałów wielu międzynarodowych banków, posiadających wiedzę o lokalnych uwarunkowaniach i narzędzia zabezpieczające działalność dla nowych inwestorów, sprzyja rozwojowi. Państwa te również aktywnie zachęcają zagranicznych przedsiębiorców do inwestycji na ich terenie. Zapewniają wieloletnie przywileje, w tym zwolnienie z podatków, preferencyjne warunki dzierżawy terenów w strefach przemysłowych, swobodny obrót kapitału – zapewnia prezes zarządu Wielton S.A.

WKS: duże perspektywy rozwoju


Według raportu „Africa Economic Outlook” WKS osiągnęło wzrost PKB w 2017 r. na poziomie 8,3 proc. Według Krajowej Izby Gospodarczej WKS jest krajem tranzytowym dla handlu sąsiednich państw, które nie mają dostępu do Zatoki Gwinejskiej. Wybrzeże to największa gospodarka wśród państw West African Economic and Monetary Union. Zajmuje w Afryce Subsaharyjskiej 4. miejsce pod względem wartości eksportu (za RPA, Nigerią i Angolą).

Wybrzeże ma duży wzrost gospodarczy dzięki wykształconej sile roboczej, infrastrukturze transportowej, która jest lepsza niż w innych państwach tego kontynentu, bogatych zasobach mineralnych i najlepszych warunkach naturalnych do produkcji rolnej. W WKS szybko rozwija się rolnictwo. Kraj ten jest m.in. czołowym eksporterem kakao, producentem kawy, kauczuku, oleju palmowego, bawełny. Rolnictwo jest najważniejszym źródłem PKB w WKS. Na 2. miejscu jest sektor ICT (komunikacja, informatyzacja), który stanowi źródło 7 proc. PKB.

Rząd tego kraju chce osiągnąć statusu Rynku Wschodzącego (Emerging Market) do 2020 r. Jest to założenie realizowanego przez rząd WKS programu pt. „National Development Plan 2015-2020.” Państwowy Instytut ds. SME: Ivorian Enterprise Institute (INIE) zajmuje się rozwojem sektora małej i średniej przedsiębiorczości. Rozwinięty sektor SME odgrywa kluczową rolę w rynku wschodzącym. Gospodarczo WKS posiada duży potencjał głównie z powodów dynamicznego tempa rozwoju gospodarczego oraz unikalnego w kontekście Afryki podejścia do inwestorów zagranicznych, w tym instrumentów prawnych gwarantujących bezpieczeństwo inwestycji oraz sprawne sądownictwo gospodarcze.

- W krajach należących do Wspólnoty Gospodarczej Państw Zachodniej Afryki mamy do czynienia z systemami prawnymi i podatkowymi, które w dużej mierze przypominają rozwiązania stosowane w Europie. Dostosowanie się do nich nie jest więc skomplikowane i uciążliwe dla polskiego inwestora, który decyduje się na ekspansję w tym regionie. Jednym z największych wyzwań, z jakimi należy się liczyć myśląc o ekspansji na terenie Afryki, jest biurokracja, która może utrudnić proces administracyjny przy nowej inwestycji. Pomocne w tym zakresie może okazać się znalezienie lokalnego partnera, który zapewni niezbędne wsparcie w jej początkowych fazach i pomoże przeprowadzić inwestycję przez meandry administracyjne – mówi prezes zarządu Wielton S.A.

Dla polskiego przemysłu współpraca gospodarcza z Wybrzeżem posiada duże perspektywy rozwoju w sektorze rolno-spożywczym, zielonych technologii (recykling), energetycznym (rozwiązania dla elektrowni, sieci przesyłowych), naftowo-gazowym, budowlanym, infrastrukturze transportowej (budowa dróg, transport kolejowy).

Kierunek afrykański jest coraz częściej obierany przez polskich biznesmenów. Od wielu lat Krajowa Izba Gospodarcza organizuje misje gospodarcze do Afryki. Na przykład do Wybrzeża Kości Słoniowej była taka misja organizowana ostatnio we współpracy z Izbą Handlowo-Przemysłową Wybrzeża Kości Słoniowej CCI – Côte D’Ivoire, Centrum Promocji Eksportu i Inwestycji CEPICI oraz przy wsparciu Ambasady RP w Nigerii. W programie wizyty było: udział w Forum Biznesu Polska–WKS w Abidżanie, spotkaniach b2b z partnerami z WKS, wizyty w wybranych resortach gospodarczych, udział w spotkaniach z przedstawicielami administracji rządowej oraz z lokalnymi organizacjami otoczenia biznesu.

Z myślą o polskich inwestorach organizowane są różne spotkania w Polsce. Na przykład 6 lutego 2018 r. odbyło się śniadanie biznesowe pt. “Finansowanie przedsięwzięć na rynkach Afryki”. Wśród zaproszonych gości byli m.in.: Jadwiga Emilewicz – min. przedsiębiorczości i technologii, Wojciech Hann - członek zarządu BGK, Tomasz Pisula - prezes zarządu PAIH, Irena Floras-Goode, Wojciech Polz - kancelaria Clifford Chance, Jacek Szugajew - dyr. zarz. BGK, Janusz Władyczak - wiceprezes zarz. KUKE, Andrzej Olpiński - Navimor, Eugeniusz Wincek - JAKUSZ, Karol Zarajczyk - Ursus.

- Każdy przedsiębiorca, który chciałby zaangażować się na afrykańskim rynku, może liczyć na wsparcie PAIH. Od pięciu lat realizujemy program Go Africa obejmujący cały kontynent. Od roku dysponuje lokalnym biurem w stolicy Kenii, wyposażonym w specjalistyczną wiedzę i cenne kontakty – mówi Tomasz Korkosz z Polskiej Agencja Inwestycji i Handlu.

Afryka, zróżnicowany kontynent


Według przedstawiciela Wieltonu znajomość różnic kulturowych i kręgu kulturowego partnera pozwala skuteczniej działać, rozumieć, planować i przewidywać. - Jednak na koniec dnia wszędzie są ludzie i to jest kwestia indywidualna. Oczywiście da się znaleźć pewien wspólny mianownik w niektórych obszarach. Afryka jest bardzo zróżnicowanym kontynentem, a każdy z regionów i państw ma swoją specyfikę. Działalność gospodarcza i inwestycyjna w tej części świata wiąże się z procesem nieustannego poznawania lokalnych obyczajów oraz reguł rządzących danym rynkiem – dodaje.

Co konkretnie Wielton oferuje na rynek afrykański? W krajach należących do Wspólnoty Gospodarczej Państw Zachodniej Afryki sprzedaje się ok. 13 tysięcy sztuk przyczep i naczep rocznie.

- W niektórych kategoriach produktowych widzimy zainteresowanie pojazdami używanymi. W tym wypadku chłonność rynku oceniamy jako 2-3 razy większą w porównaniu z nowymi przyczepami. Podobnie jak nasi najwięksi konkurenci, również i my zamierzamy wykorzystać ten trend. Pracujemy nad powołaniem struktury dla całej Grupy, której zadaniem będzie odkup używanych naczep i przyczep – mówi Mariusz Golec.

Wiele z rynków w Afryce jest dziś umiędzynarodowiona, a to ułatwia działanie na miejscu. WKS czy Ghana są obszarem intensywnej penetracji firm z całego świata, w tym: Chin, Indii, Turcji, Stanów Zjednoczonych, krajów europejskich, które konkurują ze sobą w udziale rynkowym. Proces ten wpływa na kształt relacji biznesowych.

- Polski przedsiębiorca musi być świadomy, że zabiegając o klienta w Afryce, najczęściej rywalizuje z francuskim, amerykańskim lub chińskim dostawcą. Oprócz dbałości o jakość produktu i jego konkurencyjność, musi wykazać się także znajomością lokalnej etykiety biznesowej i kurtuazją stanowiącą wartość dodaną oferty - mówi przedstawiciel Wieltonu. I dodaje: - Pomimo naturalnych różnic kulturowych, doświadczenie polskich przedsiębiorców zgromadzone na przestrzeni ostatnich 25 lat m.in. na rynkach Europy Wschodniej może okazać się przydatne także w kontekście ekspansji na terenie Afryki.
  • Wybrzeże Kości Słoniowej

    Przelicz walutę
  • frank CFA (XOF)

  • 0,657 złoty (PLN)

    0,151 EUR, 0,167 USD

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.