PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Putin: należy wrócić do idei pasażerskiego samolotu naddźwiękowego

PAP/DC • 12-02-2019 21:04
Putin: należy wrócić do idei pasażerskiego samolotu naddźwiękowego

Rosjanie mieli już naddźwiękowy samolot - kopię Concorde'a o nazwie Tu-144

Fot. RIA Novosti archive/Wikipedia/CC-BY-SA 3.0

Prezydent Rosji Władimir Putin powiedział podczas wizyty w Kazaniu, że należy wrócić do idei ponaddźwiękowego samolotu pasażerskiego. O tej potrzebie Putin mówił nie po raz pierwszy, przy czym eksperci wątpią w komercyjny sukces takiego projektu.

Putin podczas wizyty w zakładach lotniczych w Kazaniu powiedział, że ponaddźwiękowy bombowiec strategiczny Tu-160 dopracowany w tych zakładach "chodzi jak w zegarku", i zauważył, że potrzebne byłoby stworzenie podobnego samolotu cywilnego.
O tym samym rosyjski prezydent mówił w styczniu 2018 roku, również podczas wizyty w Kazaniu. Wówczas szef Zjednoczonej Korporacji Przemysłu Lotniczego Jurij Slusar potwierdził, że wśród innych przyszłościowych projektów istnieją prace również w tym kierunku.

Jednak eksperci, którzy wypowiadali się na ten temat dla mediów rosyjskich, wskazywali na wysokie koszty związane z takim samolotem - nie tylko koszty benzyny, ale i obsługi i dostosowania lotnisk. Zdaniem specjalistów na rejsy takim samolotem nie ma obecnie wielkiego popytu.

Ponaddźwiękowy samolot pasażerski - Tu-144 skonstruowano w ZSRR. Egzemplarz prototypowy wzniósł się w powietrze 31 stycznia 1968 roku. Łącznie w latach 1972-84 wyprodukowano w ZSRR siedemnaście takich maszyn.

W czerwcu 1973 r. pierwszy seryjny Tu-144 rozbił się podczas pokazów lotniczych we Francji i w katastrofie zginęło 14 osób.

Od listopada 1977 roku Tu-144 wykonywały rejsy z Moskwy do Ałmaty w Kazachstanie. W ciągu dwóch godzin samolot pokonywał odległość 3260 kilometrów. Jednak po drugiej katastrofie, do której doszło pod Moskwą w maju 1978 roku, podczas lotu próbnego, zrezygnowano z rejsów pasażerskich.

Oficjalnie przyczyną była właśnie katastrofa, jednak faktycznie z maszyny zrezygnowano ze względu na nieopłacalność jej eksploatacji. Bilety kosztowały znacznie więcej niż na zwykłe rejsy i dochody z ich sprzedaży nie pokrywały kosztów.

Niewiele lepiej wychodziło zachodnioeuropejskiemu rywalowi Tu-144, czyli francusko-brytyjskiemu Concorde. Tych maszyn powstało zaledwie 20, a ich użytkownikami zostały tylko British Airways i Air France. W sumie komercyjnych maszyn było tylko 14. 

Czytaj także: 15 lat temu ostatni lot odbył Concorde. Maszyna wylądowała na lotnisku koło Bristolu i pozostaje tam do dzisiaj.

KOMENTARZE (3)

  • asd 2019-02-12 21:42:05
    Kiedyś ruscy mieli tu-144 bo można było skopiować concorda. Kogo skopiują teraz ?
    • Tchórz Anonim 2019-02-13 08:22:51
      Ponownie Concorde'a. Aerodynamika na przestrzeni lat się zmieniła, ale chyba nie aż tak. Natomiast problemem pozostaje to gdzie ten samolot mógłby latać. Na przykład na terenie USA przekraczanie bariery dźwięku przez lotnictwo cywilne jest zabronione od 1973 roku (co swoją drogą przyczyniło się do śmierci Concorde'a bo okazało się że ilość tras na których jest sens go stosować jest bardzo ograniczona).
      • mgrinz 2019-02-13 10:39:18
        tymczasem rosjanie maja ostatnio naddzwiekowe rakiety manewrujace naddzwiekowe bombowce.... ale co tam. z tym tez im sie nie uda! a czemu? bo nie kupują naszych miesnych leżaków! ruskim wiele rzeczy nei wyszlo ale jankesom rownierz! ale kazdy widzi to co chce widziec. a ja zycze im sukcesu bo neistety rynek lotniczy pasazerki jest zdominowany przez 2firmy. niestety tracimy na tym wszyscy. zycze im HITu!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.200.130.163
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.