PARTNERZY PORTALU

Recepta na ekspansję: informacja, finansowanie, kooperacja

Recepta na ekspansję: informacja, finansowanie, kooperacja
O tym, co jest potrzebne, by realizować plany rozszerzania działalności na zagraniczne rynki, dyskutowano podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł. fot. shutterstock
  • Autor: wnp.pl (ADAM SOFUŁ)
  • Dodano: 29-01-2018 12:17

Polskie firmy coraz śmielej wychodzą za granicę ze swoją działalnością i coraz lepiej radzą sobie na obcych rynkach. Czy mogą lepiej?

  • Marek Magierowski, wiceminister spraw zagranicznych: Ważne jest uwzględnienie różnić kulturowych, a te potrafią być olbrzymie. Dzielimy się naszym doświadczeniem z polskimi firmami
  • Jerzy Pietrucha, prezes Grupy Pietrucha: Powinniśmy zmienić mentalność polskich przedsiębiorców i uświadomić im konieczność współpracy, zarówno między sobą, jak i z administracją
  • Mirosław Bendzera, prezes Famur: Żeby efektywnie zaistnieć na pozaeuropejskich rynkach nie wystarczy mieć dobry produkt, trzeba zbudować cały łańcuch dostaw z uwzględnieniem modelu finansowania.
  • Ewa Małyszko, prezes PFR TFI; Istotne jest by pamiętać o mniejszych spółkach, które dzięki udziałowi w konsorcjach mogą pośrednio wejść na rynki zagraniczne i tego powinniśmy cały czas się uczyć.
  • Bartosz Świderek, wiceprezes Pol-inowex: Dajemy sobie radę za granicą, ale nie decydujemy o wszystkim co się dzieje na kontrakcie. Mamy kompetencje, ale one są rozdrobnione. To lider kontraktu ma największą marże

O tym, co jest potrzebne, by realizować plany rozszerzania działalności na zagraniczne rynki, dyskutowano podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Po pierwsze wiedza


- Najbardziej istotna jest informacja - przyznaje Jerzy Pietrucha, prezes Grupy Pietrucha. O czym? Praktycznie o wszystkim - o rynku, jego strukturze, lokalnych przepisach, ale też o kulturze. Takich informacji można szukać oczywiście w ogólnodostępnych źródłach, ale to często dalece niewystarczające źródło.

Przedsiębiorcy mogą w tej kwestii w coraz większym stopniu liczyć na administrację państwową. – Pełnimy rolę edukacyjną – deklarował wiceminister spraw zagranicznych Marek Magierowski podczas sesji „Polskie firmy na zagranicznych rynkach” podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Zobacz też:Ewa Małyszko, PFR TFI: Są pieniądze na ekspansję zagraniczną

Na stronach ministerstwa można znaleźć podstawowe informacje o danych rynkach, po bardziej szczegółowe dane można zgłosić się do placówek dyplomatycznych w danym kraju. To jednak nie wszystko. – Ważne jest też uwzględnienie różnić kulturowych, a to potrafią być olbrzymie. MSZ przygotowały dwa podręczniki dla firm, chcących działać na innych kontynentach.

- Pierwszy dotyczy islamskiej bankowości, która funkcjonuje na zupełnie innych zasadach i jeśli się chce funkcjonować w tamtych krajach, to trzeba to wiedzieć. Drugi mówi o różnicach kulturowych w różnych krajach – powiedział wiceszef MSZ, wyjaśniając, że niezrozumienie różnic kulturowych często może zdecydować o - powodzeniu w biznesie, różnie bowiem traktuje się ustne uzgodnienia, różny jest sposób prowadzenia negocjacji itp.

- Dzielimy się naszym doświadczeniem z polskimi firmami – deklarował.

Zobacz też:  Polskie firmy na zagranicznych rynkach: jest coraz lepiej
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Recepta na ekspansję: informacja, finansowanie, kooperacja

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.3.228.47
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!