Rekordowe żniwa w Rosji. Rząd wspiera eksport zboża

Rekordowe żniwa w Rosji. Rząd wspiera eksport zboża
Rosyjski eksport to nie tylko ropa i gaz. Rząd Federacji wspiera produkcję zbóż. Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Iwona Wiśniewska
  • Dodano: 17-11-2017 16:33

W 2017 r. Rosja odnotowała rekordowe żniwa, zbierając z pól ok. 136 mln ton zboża wobec 120 mln ton rok wcześniej, z czego 85 mln ton stanowiła pszenica. W ostatnich 15 latach Rosja konsekwentnie zwiększa swoją produkcję i eksport zboża. W obecnym sezonie Federacja Rosyjska planuje wyeksportować ok. 28 mln ton pszenicy i stać się największym na świecie jej eksporterem.

  • Motorem sektora zbożowego są pionowo zintegrowane holdingi agrarne.
  • Jednym z podstawowych problemów sektora pozostaje transport.
  • Rosyjski rząd stawia na eksport zbóż i liczy na wzrost cen.

Sukcesy rosyjskiej produkcji zboża są konsekwencją długoletniej polityki państwa i funkcjonujących w tym sektorze dużych holdingów agrarnych. Pozwoliło to na wzrost obszarów zasiewów, zwiększenie możliwości magazynowania i rozwój infrastruktury.

Ze wsparciem państwa


Według danych ministerstwa rolnictwa, w ciągu ostatnich 15 lat Federacja Rosyjska zdołała zwiększyć swoją produkcję zboża o ok. 60% (z ok. 85 mln ton w 2002 r.), w tym produkcję pszenicy o 70% (z 50 mln ton). Przy czym eksport zboża w tym czasie wzrósł 5-krotnie z ok. 7 mln ton w 2005 r. do obecnych 36 mln ton. Rosyjskie wewnętrzne zapotrzebowanie na zboże wynosi ok. 73 mln ton rocznie.

Dobre wyniki sektora są efektem konsekwentnej polityki rozwojowej.  Silną pozycję w tym sektorze mają pionowo zintegrowane holdingi agrarne, które przejęły kontrolę nad znaczną częścią pól uprawnych, monopolizując przy tym produkcję zboża w rosyjskich regionach. Dzięki silnej pozycji holdingi były w stanie uzyskać wsparcie państwa dla swojej działalności, w tym inwestycyjnej.

W tym czasie znacznie zwiększyły się możliwości magazynowania zboża, a także jego transportu: wzrosła liczba wagonów i rozbudowywano infrastrukturę portowo-eksportową. Nadal jednak sektor ten ma potencjał.

Wąskie gardła


Mimo dynamicznego wzrostu sektor ten boryka się z wieloma problemami. Wydajność produkcji zboża w Rosji odstaje od państw zachodnich. W minionym sezonie średnie plony zboża w Rosji oszacowano na 3 t/ha, podczas gdy w UE było to 5,4 t/ha.

Problemy widoczne są również w segmencie magazynowania. Łączne moce rosyjskiego sektora oceniane są na 118 mln ton, w tym niespełna 40 mln ton przypada na elewatory, z których znaczna część jest przestarzała. Ponadto rozłożenie geograficzne magazynów nie jest dostosowane do potencjału produkcyjnego Rosji.

Duże oddalenie upraw od rynków zbytu powoduje, że jednym z podstawowych problemów sektora pozostaje transport surowca. W latach urodzaju, takich jak tegoroczny sezon, pojawiają się niedobory wagonów do przewozu zboża i ograniczenia w przepustowości na kolei. W październiku br. w Rosji pojawiły się problemy z dostawami zboża do odbiorców wewnętrznych, większość taboru kolejowego obsługiwała bowiem przewozy surowca na eksport.

W obsługę przewozów rosyjskiego zboża zaangażowali się również kazachscy operatorzy, korzystając z wyższych taryf niż w swoim kraju, czego efektem były ogromne problemy z transportem surowca... w Kazachstanie. Należy zauważyć, że również dla Kazachstanu obecny sezon był urodzajny. Tamtejsza produkcja zbóż szacowana jest przez ministerstwo rolnictwa w 2017 r. na poziomie 21,4 mln ton.

Eksportowa ofensywa


Problemy transportowe na rosyjskim rynku wewnętrznym są w dużej mierze efektem polityki państwa, która stymuluje eksport surowca. Rosyjskie władze oczekują, że w związku z niższym urodzajem na świecie w 2017 r. ceny zboża wzrosną.

Z prognoz Międzynarodowej Rady Zboża wynika, że światowe zbiory w sezonie 2017/2018 wyniosą  2133 mln ton i będą niższe o 58 mln ton niż w poprzednim sezonie, podczas gdy światowa konsumpcja wzrośnie o 13 mln ton zboża do 2104 mln ton.

Rosyjski rząd zamierza zatem wykorzystać tę sytuację i zwiększyć eksport surowca, co jednocześnie ma stabilizować rosyjski rynek wewnętrzny i nie dopuścić do załamania krajowych cen zboża. W konsekwencji rząd przeznaczył z budżetu państwa ok. 3 mld rubli (ok. 50 mln USD) na finansowanie preferencji taryfowych na przewóz zboża na kierunkach eksportowych Rosyjskimi Kolejami (RK). Ulgi dotyczą przewozów do portów na Dalekim Wschodzie oraz na południu i północnym-zachodzie kraju. Obecnie przepustowość rosyjskich portów oceniana jest na ok. 45 mln ton surowca rocznie, tj. poniżej tegorocznego potencjału eksportowego Rosji.

Głównymi odbiorcami rosyjskiego zboża pozostają: Turcja, Egipt, Iran oraz państwa b. ZSRR. Rosja stara się jednak rozszerzać grono klientów i zaczęła sprzedawać swój surowiec również do Laosu, Kolumbii i Meksyku.


 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rekordowe żniwa w Rosji. Rząd wspiera eksport zboża

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.228.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!