PARTNERZY PORTALU

Rynek kosmetyczny w Chinach - certyfikaty, procedury oraz inne regulacje

Rynek kosmetyczny w Chinach - certyfikaty, procedury oraz inne regulacje
Batalię o własną markę na chińskim rynku stoczył Michael Jordan. Po latach procesu sądowego, legendarnemu koszykarzowi udało się częściowo wygrać prawa do komercjalizacji swojego nazwiska w Państwie Środka Fot. shgmom56 - flickr, licencja CC BY-SA 2.0
  • Autor: Maximilian Piekut
  • Dodano: 23-05-2018 11:28

Poznaj chińskie regulacje dotyczące sektora kosmetycznego.

Obok niezrozumienia chińskiej kultury, drugim elementem odpowiedzialnym za niespełnione aspiracje małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) o podboju rynku Państwa Środka, jest system prawny Chińskiej Republiki Ludowej. Liczne akty prawne uchwalane na różnych szczeblach, mnogość organów publicznych wydających pozwolenia i certyfikaty, odmienne praktyki urzędów w różnych prowincjach, a także działający na rynku oszuści, sprawiają że eksport kosmetyków do Chin wymaga znacznych nakładów finansowych oraz wydłużonej perspektywy czasowej. MŚP zagubione w chaosie legislacyjnym ChRL często nie wiedzą, jak zabrać się za organizację strony prawnej ekspansji.

Rejestracja znaku towarowego


Według ekspertów zajmujących się tym rynkiem, pierwszym krokiem powinna być rejestracja znaku towarowego. Zanim jednak podejmiemy się tego, warto posiadać wiedzę, jak wygląda całość tego procesu oraz z jakimi kosztami się to wiąże, tak aby móc podjąć decyzje, o tym czy przedsiębiorstwo ma możliwości finansowe, aby temu sprostać.

Wchodząc na rynek chiński z wyrobami kosmetycznymi wyprodukowanymi poza ChRL musimy: zarejestrować znak towarowy; zarejestrować spółkę w ChRL; przejść proces certyfikacji produktu (nie dotyczy Cross Border E-commerce) oraz składników (jeśli nie są one już dopuszczone do użytku w ChRL); a w niektórych przypadkach również zawrzeć umowę z dystrybutorem.

Rejestracja znaku towarowego jest stawiana na pierwszym miejscu, ze względu na poważne zagrożenie kradzieży naszego oznakowania. Znak towarowy to każde oznaczenie towaru, które pozwala na odróżnienie go, od towarów innego producenta; potocznie: logo, nazwa firmy/produktu. Znak towarowy może być graficzny, tekstowy lub graficzno-tekstowy. Jego rejestracja zapewnia nam ochronę prawną, innymi słowami powoduje, że podmiot ma monopol na jego użycie. Chroni on nas przed naruszeniem naszego prawa przez inne podmioty, np. używania naszego znaku towarowego na swoich produktach.

W Chinach jest to niezwykle istotne, gdyż powszechny stał się proceder rejestracji cudzego znaku towarowego. Dotyczy to nie tylko MŚP, o czym mógł się przekonać Michael Jordan (sprawa Michael Jordan v. Qiaodan). Chiński producent odzieży sportowej zarejestrował znak towarowy, który przedstawiał koszykarza w locie wraz z chińskimi znakami (乔丹). Znaki乔丹, czytane „Ciaodan” są chińskojęzyczną transkrypcją nazwiska Jordan. Po latach procesu sądowego, Michaelowi Jordanowi udało się częściowo wygrać prawa do komercjalizacji swojego nazwiska. Same koszty obsługi prawnej tego procesu po stronie sportowca wyniosły 400 000 RMB (ponad 200 tys. zł.). Polskich MŚP nie stać na długoletni i kosztowny proces, dlatego warto zastrzec znak towarowy zawczasu, aby uniknąć tego problemu.

Dotyczy to zarówno producentów, którzy planują ekspansję na chiński rynek, jak i tych, którzy posiadają rozpoznawalną markę na świecie, pomimo iż nie są obecni w Państwie Środka (zyskają oni narzędzie walki z podróbkami z ChRL). Rejestracji znaku można dokonać za pomocą World Intellectual Property Organization (WIPO w Genewie) lub China Trademark Office (CTO). WIPO polecane jest przedsiębiorcom zastrzegającym znak w wielu krajach na raz. Koszt to około 2500 złotych (za jedną kategorię). Złożenie wniosku zajmuje kilka dni, a już od momentu jego złożenia mamy przyznaną wstępną ochronę. Rozpatrzenie wniosku (pełna ochrona), to okres do 6 miesięcy. Wniosek może złożyć spółka, a nawet osoba fizyczna spoza ChRL.
×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,581 złoty (PLN)

    0,127 EUR, 0,150 USD

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rynek kosmetyczny w Chinach - certyfikaty, procedury oraz inne regulacje

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.232.51.240
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!