PARTNERZY PORTALU

Rynek wolny, ale w kleszczach. Kto gra fair, a kto stawia bariery?

Polskie firmy są mniejsze niż ich konkurenci na Zachodzie, mają po 25 lat, konkurują z markami, z potentatami obecnymi na rynku europejskim od dziesiątków lat, ze skumulowanym kapitałem, dysponujące efektem skali. Fot. Shutterstock.com
  • Autor: wnp.pl (Oskar Filipowicz)
  • Dodano: 08-06-2018 10:00

Walczmy o wolny rynek, starajmy się usuwać bariery, budujmy pozycję polskich firm, ale pamiętajmy o realiach i dysproporcjach. Przede wszystkim nie ulegajmy pokusie protekcjonizmu. Debata “Wolny rynek w Europie - korzyści i bariery”, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, przyniosła przegląd stanu i ograniczeń wolnego rynku produktów i usług w Europie.

  • Obecna sytuacja wymaga od eksporterów i inwestorów kształtowania biznesu i relacji tak, by pokonywać bariery ograniczające wolny rynek
  • To nie UE jest źródłem ograniczeń wolnorynkowych swobód. Działania takie podejmują firmy, branżowe zrzeszenia i lobbyści. Rządy niektórych państw wspierają takie praktyki.
  • Konkurowanie z silniejszymi wymaga sprytu, "biznesowej dyplomacji", gromadzenia doświadczeń. Donkiszoteria zwykle nie popłaca

Korzyści z jednolitego rynku UE dla rozwoju gospodarczego państw członkowskich są oczywiste. Polski biznes udowadnia, że umie korzystać z możliwości, które stwarza wolny rynek. Coraz częściej jednak widać jego niedostatki, a do głosu dochodzą tendencje protekcjonistyczne. W nieco skrajnym ujęciu, które wyartykułowano w konkluzjach debaty, wolny rynek w Europie jest bardziej celem i postulatem niż opisem stanu rzeczy. Jeśli uznać tę diagnozę za prawdziwą, tym bardziej należy o realizację tego celu zabiegać, upominać się i walczyć.

Polska jest wielkim producentem żywności, silna jest w Europie polska branża w transportowa. To budzi sprzeciw i reakcje firm europejskich strzegących swoich interesów i pozycji rynkowej.


- Polskie firmy są mniejsze niż ich konkurenci na Zachodzie, mają po 25 lat, konkurują z markami, z potentatami obecnymi na rynku europejskim od dziesiątków lat, ze skumulowanym kapitałem, dysponujące efektem skali - zauważyła Bożena Damasiewicz, prezes Fundacji Pomyśl o Przyszłości wspierającej przedsiębiorców konkurujących z dużymi firmami na Zachodzie.

Głową w sufit


Jak podkreślano, to nie instytucje UE są źródłem ograniczeń wolnego rynku.

- Barier nie tworzy Unia - uważa Tomasz Wróblewski, prezes Warsaw Enterprise Institute, ambasador Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. - One mają twarz urzędnika z niskiego szczebla. To zwykle bariery nieformalne.


Wróblewski przypomniał, że już wcześniej (przed postawieniem na forum UE sprawy pracowników delegowanych) policja we Francji działała tak, że utrudniała życie polskim kierowcom.

Szklany sufit - nieprzebijalny dla polskich firm - tworzą porozumienia dostawców i związki branżowe. Ich narzędziem są dodatkowe certyfikaty (nieobowiązkowe), ale w praktyce wymagalne i dla polskich firm kosztowne. Inną metodą "wycinania konkurencji" są kryteria przetargowe definiowane tak, by tylko miejscowe, krajowe firmy mogły je spełnić. Istotnym czynnikiem, choć tu trudno wytykać komukolwiek nierzetelność, jest wysoka świadomość kupujących - wspierających swoimi wyborami lokalne firmy i krajowy kapitał ze względu na korzyści dla rynku pracy i wpływy podatkowe.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rynek wolny, ale w kleszczach. Kto gra fair, a kto stawia bariery?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.200.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!