PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Silne czempiony narodowe to także silne państwo

wnp.pl (JD) • 28-05-2018 06:01
Silne czempiony narodowe to także silne państwo

Silne narodowe czempiony to silne państwo. Na zdjęciu sztabka złota z KGHM

Fot. PTWP

Narodowe czempiony, firmy takie jak KGHM, PKN Orlen, PGNiG, Ciech i Synthos, dają motywację do rozwoju biznesu i są wizytówką za granicą. Sam termin "czempion narodowy" jest pojęciem nieostrym i często pojawia się w różnych kontekstach. Na pewno warto wspierać takie firmy, budują one bowiem pozycję Polski w świecie - wskazywano w trakcie sesji: "Narodowe czempiony - ambicje i perspektywy", która odbyła się 15 maja w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

  • Czempiony narodowe napędzają gospodarkę, dają motywację do rozwoju biznesu i są wizytówką za granicą. 
  • Cechuje je wysoka aktywność na arenie międzynarodowej i silna pozycja w swojej branży.
  • Odróżnia je także duża skłonność do finansowania badań nad innowacyjnymi rozwiązaniami. 

W dyskusji uczestniczyli Adam Czerniak, główny ekonomista Polityka Insight, Wojciech Hann, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego, Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen, Markus Sieger, prezes zarządu Zakładów Farmaceutycznych Polpharma SA, Danuta Tuchorska, dyrektor naczelny ds. handlu i logistyki KGHM Polska Miedź SA, Zbigniew Warmuz, prezes zarządu Synthos SA. Sesję moderował Wawrzyniec Smoczyński, dyrektor zarządzający Polityka Insight.

Na wstępie sesji przypomniano raport "Polityki Insight" zatytułowany "Czempioni narodowi, jakich potrzebuje Polska", którego partnerem jest Polpharma SA.

Adam Czerniak, główny ekonomista Polityka Insight wskazał, że sam termin "czempion narodowy" pojawia się często w wielu kontekstach i konfiguracjach. Jako kategoria ekonomiczna jest to pojęcie nieostre i nie doczekało się dotąd jednej uniwersalnej definicji. W zależności od tego, w jakim kontekście i przez kogo jest używane, ma różne konotacje znaczeniowe.
Adam Czerniak, główny ekonomista Polityka Insight, scharakteryzował pojęcie
Adam Czerniak, główny ekonomista Polityka Insight, scharakteryzował pojęcie
Mimo to pojęcie "czempion narodowy" odnoszone jest do firm o konkretnych charakterystykach. Ich wspólną cechą jest głównie duże znaczenie dla gospodarki (rozumiane jako wysoki wkład w potencjał gospodarczo-polityczny kraju), a także znacząca rola, jaką pełnią w rozwoju społeczno-ekonomicznym. 

Czempiony narodowe dają motywację do rozwoju biznesu i są wizytówką za granicą. Czempionów narodowych cechuje wysoka aktywność na arenie międzynarodowej, silna pozycja w branży i duża skłonność do finansowania badań nad innowacjami. 

Oprócz wielkości przedsiębiorstw, wskazywał Adam Czerniak, istotna jest właśnie ich wydajność, rola w branży, obecność na rynku międzynarodowym czy inwestycje w rozwój i innowacyjność. Podstawowym kryterium, które pozwala na wyróżnienie narodowego czempiona, jest jego wielkość. 

Wartość rocznych przychodów jest podstawowym kryterium odróżniającym firmy, które mogą być narodowymi czempionami od tych, które nimi nie zostaną. W Polsce granica przebiega w okolicach 1 mld zł rocznie. Próg przekracza blisko 200 grup kapitałowych zarejestrowanych na terytorium Polski, w których pakiet kontrolny jest pośrednio lub bezpośrednio w rękach polskiego przedsiębiorcy. 

Ważnymi cechami narodowych czempionów są także: wysokie wynagrodzenia oraz duża płynność i wystarczająca do terminowego regulowania zobowiązań wypłacalność. Czempiony dbają o zrównoważony rozwój i dobrostan ekonomiczny pracowników i kontrahentów. Istotną cechą narodowego czempiona w wymiarze gospodarczym jest jego wkład do budżetu państwa. Czempiony narodowe nie mogą prowadzić aktywnej optymalizacji podatkowej. Zyski powinni konsolidować w kraju, a podatki opłacać w sposób proporcjonalny do wielkości przedsiębiorstwa. Ważna jest innowacyjność mierzona liczbą patentów, znaków towarowych i wartością dodaną wytwarzaną przez jednego pracownika. 

Zgodnie z polskim podejściem tytuł czempiona narodowego może otrzymać tylko firma, która jest liderem w swojej branży pod wzgleędem wartości dodanej, wysokości zatrudnienia czy wydatków inwestycyjnych. Poza tym powinna stosować wydajne technologie i przynosić swoim właścicielom zyski. Istotnym wyznacznikiem jest też działalność zagraniczna firmy. 

Bazując na powyższych założeniach Polityka Insight przygotowała wskaźnik czempionów narodowych, na który składa się średni wynik w czterech kluczowych kategoriach: gospodarka, branża, zagranica i innowacyjność. Do obliczeń, wskazał Adam Czerniak, wykorzystano publicznie dostępne informacje za 2016 rok o działalności biznesowej polskich grup kapitałowych zatrudniających co najmniej 100 osób i z przychodami przekraczającymi 1 mld zł. Dodatkowo do klasyfikacji firm wykorzystano wypełnione przez spółki-matki ankiety. Na podstawie przeprowadzonych obliczeń wyróżniono 44 polskie firmy, które mogą być uważane za narodowych czempionów. Pogrupowano je w cztery kategorie: Czempioni Międzynarodowi, Czempioni Narodowi, Aspirujący Czempioni Narodowi i Czempioni Lokalni. 

Pierwsze miejsce zajął KGHM, drugie PKN Orlen, trzecie PGNiG, czwarte Ciech, piąte Synthos. Tak właśnie przedstawia się pierwsza piątka. 

Markus Sieger, prezes zarządu Polpharmy SA wskazał, że wielu ludzi mówi o innowacjach, ale warto się zastanowić nad tym, kto je naprawdę tworzy. Przykładowo w Szwajcarii około 11 proc. małych i średnich firm działa na skalę międzynarodową, m.in. dzięki systemowi zachęt. Sprzyja temu także odpowiednio prowadzona dyplomacja gospodarcza.
Markus Sieger, prezes zarządu Zakładów Farmaceutycznych Polpharma wskazywał m.in. na olbrzymie znaczenie odpowiednio prowadzonej dyplomacji gospodarczej. Fot. PTWP
Markus Sieger, prezes zarządu Zakładów Farmaceutycznych Polpharma wskazywał m.in. na olbrzymie znaczenie odpowiednio prowadzonej dyplomacji gospodarczej. Fot. PTWP
Markus Sieger zaznaczył, że w Polsce szybko rozwija się na przykład biotechnologia. A żeby być innowacyjnym, trzeba sporo przeznaczać na inwestycje. 

Wojciech Hann, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego zaznaczył, że warto wspierać narodowych czempionów. Przypomniał, że BGK przed trzema laty był obecny w 14 krajach na świecie, a dziś jest  w 58 krajach na 6 kontynentach - w zakresie finansowania działalności czy eksportu. BGK wspiera zarówno eksport, jak i ekspansję polskich firm na zagranicznych rynkach. BGK jest w stanie udzielić finansowania na przykład na zakup firmy za granicą.
Wojciech Hann. Fot. PTWP
Wojciech Hann. Fot. PTWP
- Istotna jest obrana strategia; polskie firmy, w tym narodowe czempiony, muszą wchodzić na rynki zagraniczne - wskazywał Wojciech Hann. - A brand "made in Poland" jest coraz lepiej postrzegany na rynkach międzynarodowych.

Zbigniew Warmuz, prezes zarządu firmy Synthos wskazał, że firmy państwowe są ważnymi partnerami dla jego przedsiębiorstwa.
Zbigniew Warmuz. Fot. PTWP
Zbigniew Warmuz. Fot. PTWP
- Im lepiej im się wiedzie, tym lepiej dla nas - zaznaczył Warmuz. - A więc dobrze, że są te firmy wspierane przez państwo. Ważne, by nie utracić konkurencyjności. Dziś nie ma czegoś takiego, jak lokalny rynek. Na przykład PKN Orlen operuje na światowym rynku. I nie ma też czegoś takiego, że interwencjonizm państwowy może do końca uchronić firmę, bo zawsze następuje konfrontacja z rynkiem. Korzenie firmy są w kraju, najwięcej inwestujemy w Polsce, tutaj najbardziej nam się opłaca inwestować. Znamy środowisko, rynek, mamy dobrych fachowców. Dobrym trendem jest to, że ludzie zarabiają u nas coraz więcej. To naturalne zjawisko.

Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen wskazywał, że silne polskie  czempiony to silna Polska i silna polska gospodarka. Sam PKN Orlen dostarcza swoje produkty do blisko 80 krajów świata.

- Narodowe czempiony stymulują również do rozwoju małe i średnie firmy, także w kierunku, by wychodziły one za granicę - mówił Zbigniew Leszczyński. Zaznaczył przy tym, że na stacjach paliw Orlenu w Niemczech można znaleźć coraz więcej polskich produktów.
Zbigniew Leszczyński wskazywał, że narodowe czempiony otwierają też możliwości zagranicznej ekspansji małym i średnim firmom. Fot. PTWP
Zbigniew Leszczyński wskazywał, że narodowe czempiony otwierają też możliwości zagranicznej ekspansji małym i średnim firmom. Fot. PTWP
- Mamy rafinerie, petrochemię, chemię, energetykę, sprzedaż hurtową i detaliczną nie tylko paliw - podkreślał Zbigniew Leszczyński. - Dajemy sobie radę na rynku niemieckim, także na rynku czeskim. Udowadniamy, że radzimy sobie na rynkach zagranicznych. Przykładowo we Francji tamtejsze czempiony nie byłyby tak znaczące bez wsparcia rządowego. Tam czempiony narodowe otrzymują olbrzymie wsparcie od rządu francuskiego.

Danuta Tuchorska, dyrektor naczelny ds. handlu i logistyki KGHM Polska Miedź SA mówiła m.in. o odpowiedzialności firmy wobec regionu, w którym powstała i zaczęła się rozwijać.
Danuta Tuchorska. Fot. PTWP
Danuta Tuchorska. Fot. PTWP
- Istotne jest to, jak firma oddziałuje na region, w którym funkcjonuje, w tym to, jakie wartości propaguje. Ważna jest odpowiedzialna eksploatacja złóż czy odprowadzane podatki - wskazywała.
  • Niemcy

    Przelicz walutę
  • euro (EUR)

  • 4,341 złoty (PLN)

    1 EUR, 1,101 USD

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.