Swieże tylko przez internet. Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych

Swieże tylko przez internet. Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych
Rynek e-commerce dla świeżych produktów w Chinach rośnie w tempie kilkudziesięciu procent rocznie shutterstock

Zakupy świeżych artykułów spożywczych przez e-commerce to w Chinach nowy, rosnący w tempie 80% rocznie rynek. Obsługuje szukającą wygody i nowych produktów chińską klasę średnią. W ubiegłym, 2017 roku sprzedaż w tym kanale szacowana jest na 25 mld $, co odpowiada ok. 6% całości chińskiego rynku świeżych produktów spożywczych. Najczęściej kupowane towary to owoce, a także nabiał i mięso. Ponad 53% kupujących deklaruje, że sięga regularnie po zagraniczne produkty – tworzy to szansę dla polskich eksporterów.

  • w pierwszej połowie 2017 roku kanałem e-commerce sprzedano świeżą żywność o wartości ok. 13 mld USD, sprzedaż w całym roku szacowana jest na 25 mld USD.
  • dla większości kategorii towarowych konsumenci deklarują zakupy częstsze niż raz w miesiącu
  • podstawowym wyzwaniem dla sprzedaży świeżej żywności w kanale e-commerce jest budowa odpowiedniego łańcucha chłodniczego.

Pierwsze chińskie platformy dedykowane świeżej żywności powstały w 2012 roku, jednak dopiero od 2015 roku segment ten stał się areną intensywnej konkurencji chińskich gigantów e-commerce Alibaba i JD, a także kilku pomniejszych graczy. Obok otwartych głównych platform (gdzie swoje sklepy mogą prowadzić zagraniczni producenci żywności), dynamicznie rozwija się rynek dedykowanych platform z żywnością. W 2016 roku Alibaba Group zainwestował 300 mln USD w rozwój portalu Yiguo. Jego główny rywal, JD, zainwestował 70 mld USD w portal Fruit Day, którego oferta w 80% składa się z importowanych owoców. Inne liczące się platformy to Womai czy BEE Quick. W żywnościowe start-upy inwestują też firmy zagraniczne, jak amerykański Amazon, czy fundusze IDG i Sequoia Capital. Rynek jest obecnie w fazie szybkiego wzrostu, przez co większość platform nadal notuje straty i utrzymuje się głównie z kolejnych rund finansowania, starając się o objęcie jak największej części rynku i rozbudowę sieci logistycznej.

rok Wielkość sprzedaży (RMB) Wielkość sprzedaży w USD (kurs 31.12.2017) Tempo wzrostu r/r (%) Udział w całości sprzedaży żywności (%)  
2015 49,7 7,61 80,8 3,4  
2016 90,4 13,85 82 4,8  
2017* 137,8 21,1 70 6,1  
2018* 236,5 36,23 53 7,0  

Sprzedaż świeżej żywności w kanale e-commerce, Chiny, w mld RMB
*szacunki, źródło: iResearch

Jak podbić nie tylko chiński rynek: Nie ma łatwych rynków zagranicznych, ale są metody, żeby na nie wejść

 

×
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,608 złoty (PLN)

    0,132 EUR, 0,155 USD

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Swieże tylko przez internet. Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.235.216
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
PARTNER SERWISU
  • partner serwisu
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!