PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Swieże tylko przez internet. Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych

Jakub Jakóbowski • 14-01-2018 12:37
Swieże tylko przez internet. Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych

Rynek e-commerce dla świeżych produktów w Chinach rośnie w tempie kilkudziesięciu procent rocznie

shutterstock

Zakupy świeżych artykułów spożywczych przez e-commerce to w Chinach nowy, rosnący w tempie 80% rocznie rynek. Obsługuje szukającą wygody i nowych produktów chińską klasę średnią. W ubiegłym, 2017 roku sprzedaż w tym kanale szacowana jest na 25 mld $, co odpowiada ok. 6% całości chińskiego rynku świeżych produktów spożywczych. Najczęściej kupowane towary to owoce, a także nabiał i mięso. Ponad 53% kupujących deklaruje, że sięga regularnie po zagraniczne produkty – tworzy to szansę dla polskich eksporterów.

  • w pierwszej połowie 2017 roku kanałem e-commerce sprzedano świeżą żywność o wartości ok. 13 mld USD, sprzedaż w całym roku szacowana jest na 25 mld USD.
  • dla większości kategorii towarowych konsumenci deklarują zakupy częstsze niż raz w miesiącu
  • podstawowym wyzwaniem dla sprzedaży świeżej żywności w kanale e-commerce jest budowa odpowiedniego łańcucha chłodniczego.
Pierwsze chińskie platformy dedykowane świeżej żywności powstały w 2012 roku, jednak dopiero od 2015 roku segment ten stał się areną intensywnej konkurencji chińskich gigantów e-commerce Alibaba i JD, a także kilku pomniejszych graczy. Obok otwartych głównych platform (gdzie swoje sklepy mogą prowadzić zagraniczni producenci żywności), dynamicznie rozwija się rynek dedykowanych platform z żywnością. W 2016 roku Alibaba Group zainwestował 300 mln USD w rozwój portalu Yiguo. Jego główny rywal, JD, zainwestował 70 mld USD w portal Fruit Day, którego oferta w 80% składa się z importowanych owoców. Inne liczące się platformy to Womai czy BEE Quick. W żywnościowe start-upy inwestują też firmy zagraniczne, jak amerykański Amazon, czy fundusze IDG i Sequoia Capital. Rynek jest obecnie w fazie szybkiego wzrostu, przez co większość platform nadal notuje straty i utrzymuje się głównie z kolejnych rund finansowania, starając się o objęcie jak największej części rynku i rozbudowę sieci logistycznej.

rok Wielkość sprzedaży (RMB) Wielkość sprzedaży w USD (kurs 31.12.2017) Tempo wzrostu r/r (%) Udział w całości sprzedaży żywności (%)  
2015 49,7 7,61 80,8 3,4  
2016 90,4 13,85 82 4,8  
2017* 137,8 21,1 70 6,1  
2018* 236,5 36,23 53 7,0  

Sprzedaż świeżej żywności w kanale e-commerce, Chiny, w mld RMB
*szacunki, źródło: iResearch

Jak podbić nie tylko chiński rynek: Nie ma łatwych rynków zagranicznych, ale są metody, żeby na nie wejść

Wedle iResarch w pierwszej połowie 2017 roku kanałem e-commerce sprzedano świeżą żywność o wartości ok. 13 mld USD, sprzedaż w całym roku szacowana jest na 25 mld USD. Wedle iResearch, do najpopularniejszych kategorii zakupowych należą owoce (72% kupujących), nabiał (49%), mięso (46,7%), owoce morza (46,3%), jaja (24.9%) i warzywa (23,7%). Produkty obejmują różne półki cenowe, dla przykładu na platformie Yiguo ceny importowanych jabłek wahają się pomiędzy 19 a 88 juanów (10 – 46 zł). Popularne w Chinach są również paczki z mieszanką owoców przeznaczone na prezent, które sprzedawane są przez Internet w cenach od 200 do nawet 700 juanów (100 – 350 zł).

Po stronie konsumentów, głównym motywem przy zakupach świeżej żywności przez Internet jest  wygoda i oszczędność czasu (65.5% respondentów w badaniu iResearch), niższe niż w kanale tradycyjnym ceny (59.8%), większe zróżnicowanie oferty (44%) oraz możliwość zakupu importowanej żywności (38%). Z kanału tego korzystają Chińczycy wyższym wykształceniem (ponad 60%), najczęściej pracownicy biurowi i studenci, o zarobkach z przedziału 3 000 – 10 000 juanów (ok. 70% ankietowanych). Dla większości kategorii towarowych konsumenci deklarują zakupy częstsze niż raz w miesiącu, a ok. 20% częściej niż raz w tygodniu. Geograficznie dominują konsumenci z bogatych miast i prowincji nadmorskich jak Pekin czy Guangdong, ale na znaczeniu zyskują także szybko rosnące prowincje wewnętrzne jak Hebei, Henan czy Anhui.

Podstawowym wyzwaniem dla sprzedaży świeżej żywności w kanale e-commerce jest budowa odpowiedniego łańcucha chłodniczego. Logistyka towarów chłodzonych jest w Chinach stosunkowo nisko rozwinięta. Wedle iResearch, łańcuch chłodniczy dla owoców morza pokrywał w 2015 roku około 41% konsumentów, dla owoców jest to 22%, a mięsa 34%. Spośród wiodących platform sprzedażowych zdecydowana większość rozwija własne rozwiązania logistyczne łańcucha chłodniczego, na czym starają się budować swoją przewagę konkurencyjną. W celu obsługi rynku zawiązany został sojusz firm logistycznych Cainiao, działający na pięciu chińskich rynkach regionalnych. Platformy sprzedażowe oferują zwykle trzy opcje dostaw: tego samego dnia (nawet w 2 godz.), następnego dnia lub 2 dni później. Jednym z najszybciej rozwijających się modeli jest tzw. O2O (online to offline), w którym klienci samodzielnie odbierają zakupiony i przygotowany towar w wyznaczonym miejscu.

Ponad 53% chińskich użytkowników omawianych platform e-commerce deklaruje regularne zakupy świeżej żywności z importu. Współpraca z nowymi, szybko rosnącymi platformami spożywczymi tworzy szansę dla polskich eksporterów, w szczególności owoców, nabiału i mięsa. W branży widoczny jest trend rozwijania działalności wzdłuż całego łańcucha wartości przez poszczególne platformy sprzedażowe. Coraz częściej działają one bez pośredników i importerów, kontaktując się bezpośrednio z dostawcami i dużymi spółdzielniami spożywczymi za granicą.

Obecnie portal Yiguo importuje żywność z 23 krajów. Coraz częściej dokonują też inwestycji produkcyjnych, np. koncern Alibaba uruchomił regularne połączenia lotnicze z Nowej Zelandii, dostarczające chińskim konsumentom świeże mleko z należących do Chińczyków zagranicznych farm Milk NZ (w cenie nawet 40 zł za litr). Włączenie w chińskie łańcuchy dostaw wymaga jednak zachowania wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa produktów, niezwykle ważnych dla chińskich konsumentów. Niezbędna jest również gotowość do realizacji stosunkowo dużych partii dostaw.
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,544 złoty (PLN)

    0,126 EUR, 0,147 USD

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

partner serwisu

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.